هزینه یابی کار (تولید)
قالب: Word
تعداد صفحات: 41
مفهوم
هزینه یابی کار به عنوان " هزینه یابی سفارش کار "، هزینه یابی ویژه سفارش و هزینه یابی نهایی یا هزینه یابی سفارش تولید نیز شناخته می شود. هزینه یابی کار روش یافتن هزینه های استفاده شده به منظور تعیین بهای تمام شدهی سفارش ویژه یا کاری که می بایست طبق مختصات داده شده توسط مشتری انجام شود، میباشد. صنایعی که محصولاتی را می سازند یا خدماتی را در مقابل سفارشات ویژه به طور جداگانهای از فرآیند تولید برای ذخیرهی کالا و فروش ارائه می کنند، از این روش هزینهیابی استفاده میکنند. مثلاً یک مشتری تولید اندازهی خاصی از اسباب و اثاثیه را برای خانهی یک طبقهاش میخواهد. در این حالت، تولیدکنندهی اثاثیه می بایست این سفارش را طبق مختصات و جزئیات داده شده توسط مشتری اجرا کند، طبیعتاً سازندهی اثاثیه می بایست جداگانه هزینهی تولید این اثاثیه خاص را تعیین نماید. بنابراین تحت این روش بهای تمام شده طبق آن کارها یا سفارشها یا پروژه ها جمع آوری و جمع زده می شوند. هر کار هویت جداگانه دارد، بنابراین ضروری است که آنالیز و تمایز هزینه ها طبق هر کار یا سفارش انجام بپذیرد.