بحران ها، حوادثی هستند که خرابی های زیادی به وجود آورده و باعث به خطر افتادن جان افراد می شوند. این خرابی ها می توانند به صورت منطقه ای، مانند سیل، یا به صورت سراسری، مانند زلزله و آتشفشان، نمود پیدا کنند. حتی بحران هایی نیز در حد جهانی، مانند مشکل سال 2000 رایانه ها، وجود دارند. با توجه به گسترش IT در تمام زمینه ها و نیز فواید بیشمار استفاده از آن، خصوصا در مواردی که حجم داده ها و پردازش آنها بسیار بالا است، استفاده از آن در مدیریت بحران بسیار حیاتی است. در این راستا کشورهای پیشرفته از مدت ها قبل تلاش برای ایجاد سامانه ای جامع را آغاز نموده اند. این سامانه باعث افزایش دقت تصمیمات مدیریتی به وسیله شبیه سازی نتایج حاصل از تصمیم گیری های مختلف، استاندارد بودن اطلاعات و اطلاع رسانی سریع به مسولان و امدادگران شده است.
حاصل این تلاش ها و امکانات، کاهش میزان تلفات و افزایش سرعت ساماندهی بحران است. شهرداری مشهد از سالهای گذشته به دنبال ایجاد یک سامانه جامع مدیریت بحران می باشد. در این پروژه سعی بر این شده است تا با کاربردهای IT در مدیریت بحران بیشتر آشنا شوید.
مقدمه
تعریف بحران
انواع بحران
سوابق تاریخی مدیریت بحران در ایران
سیر تحولی مدیریت بحران
ساختار مدیریت بحران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
تعریف مدیریت بحران و اهداف آن
استانداردهای بین المللی
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران
انواع سیستم های اطلاعاتی کاربردی در مدیریت بحران
فرایند برنامه ریزی مدیریت بحران و نقش IT در آن
سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بحران
سیستم های GIS ویکپارچگی اطلاعات در شهردای
سیستم های اطلاعات جغرافیایی شهرداری
ویژگی های شبکه منسجم اطلاعات سازمان فاوا
تجربه استفاده از GIS در مدیریت بحران و حوادث طبیعی
معرفی نرم افزارهای مدیریت بحران
مطالعه موردی
سامانه مدیریت بحران و ارزیابی خسارت زلزله شهرداری
جمع بندی و پیشنهادات
منابع