دسته بندی: مدیریت » مدیریت کیفیت
تعداد مشاهده: 340 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 87
حجم فایل: 43 کیلوبایت
اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO
1/1 - ISO سازمان حامی ISO 9000
مجموعه استاندارهای بین المللی ISO 9000 برای مدیریت و تضمین کیفیت، در بیش از 90 کشور مورد استفاده قرار گرفته است و تا کنون هزاران سازمان تولیدی و خدماتی در بخشهای دولتی و خصوص موفق به استقرار سیستم کیفیت بر اساس این استاندارها و دریافت گواهینامه ISO 9000 شده اند.
ISO 9000 تنها یک سری استاندارد از هزارن استاندارد بین المللی است که سازمان
(ISO) از شروع فعالیتهایش در سال 1946 میلادی تهیه و منتشر کرده و معروفیت زیادی را نیز برای این سازمان کسب کرده است به طوری که نام (ISO) را در کنار متخصصینی که مستقیماً در ارتباط با استاندارهای فنی هستند در سطح وسیعتری از جامعه تجاری مطرح نموده است. با این حال بسیاری از افراد این جامعه ممکن است شناخت کافی در مورد سازمان پشتیبان ISO 9000 و کار آن داشته باشند.
برخی از زمینه های فنی که ISO برای آنها استاندار تهیه می کند عبارتند از:
مهندس مکانیک، مواد شیمیایی پایه، مواد غیر فلزی و سنگهای معدنی، پردازش اطلاعات (انفورماتیک)، گرافیک و عکاسی، کشاورزی، ساختمان، تکنولوژیهای خاص، بهداشت و درمان موضوعات پایه، محیط زیست، بسته بندی و توزیع کالا.
2/1 - وظیفه ISO:
ISO در حقیقت توافق نامه های فنی ای در سطح بین المللی تهیه می کند که به صورت استاندارهای بین المللی منتشر می شوند. این کار یک فعالیت عمده ISO به حساب می آید در طول سال در هر روز کاری بین 12 الی 15 گردهمایی توسط گروههای فنی ISO در سراسر جهان برگزار می کشود که در آنها کار اصلی تهیه استاندارها صورت می گیرد. در مجموع بیش از 283 گروه فنی وجود دارد که سالانه 30000 متخصص در آن شرکت می کنند. دبیر خانه مرکزی ISO در ژنو کار همانگی فعالیتهای فنی فوق الذکر و چاپ استاندارهای تکمیل شده را بر عهده دارد.
بررسی اینکه آیا استاندارها مطابق شرابط ذکر شده اجرا می شوند یا نه در حیطه وظایف ISO نیست. این فرآیند بررسی که اصطلاحاً « ارزیابی تطابق » (Conformity Assenment) نامیده می شود، عملاً به عرضه کنندگان و مشتریان آنان در بخش خصوصی و مراکز قانونی - در مواردی که استاندارهای ISO در قوانین عملی گنجانده شده باشد مربوط می شود. به علاوه تعداد زیادی آزمایشگاه و مراکز ممیزی یا به عبارت دیگر شخص ثالث وجود دارند که به طور مستقل خدمات ارزیابی تطابق را برای تعیین انطباق فرآوردههای خدمات یا نظام ها با استاندارهای ISO، عرضه می کنند. سازمانهای مذکور ممکن است این خدمات را به نمایندگی از جانب یک مرجع قانونی، یا به صورت یک فعالیت تجاری که هدف آن ایجاد اعتماد بین عرضه کنندگان و مشتریان آنان است ارائه دهند در برخی کشورها، اعضاء ISO کار ارزیابی تطابق را به نیابت از دولتهای متبوع خود یا به صوت یک فعالیت حرفه ای انجام می دهند. به هر حال خود ISO هیچگونه اختیاری در کنترل این گونه فعالیتها ندارد.