پیشینه و نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی و لزوم تدوین اصول اخلاق حرفه‏ ای روزنامه نگاری

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 167 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 71

دانلود پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

پیشینه و نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی و لزوم تدوین اصول اخلاق حرفه‏ ای روزنامه نگاری

*قابل استفاده برای رشته مدیریت رسانه

مقدمه:

یکی از عمده‏ ترین پریشانی خاطر مدیران مسؤول در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب بـرای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا با حس مسؤولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفة خود به کار پردازند و اصول اخلاقی حاکم برحرفة خود را رعایت کنند.

از نظر تاریخی طبق گزارش مک براید«تدوین هنجارهای اخلاق حرفه‏ای» برای نخستین بار در سالهای دهه 1920 آغاز شد. در حال حاضر تعداد شصت کشور در سراسر دنیا نظام نامه‏های کم و بیش گسترده‏ای را که اغلب مورد پذیرش خود اشخاص حرفه‏ای قرار گرفته است، پذیرفته اند … از سوی دیگر شمار نظام نامه هایی که حاوی اصول حاکم بر وظایف و مسؤولیت های ژورنالیستان در قبال جامعه بین‏المللی یا کشورهای خارجی باشد، اندک است… این مسأله برای نخستین بار… در چارچوب سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت. بین سالهای 1950 و 1952 کمیسیون فرعی آزادی اطلاعات و مطبوعات، پیش‏نویس نظامنامة بین‏المللی اصول اخلاقی پرسونل اطلاعاتی (Draft International Code of Ethicsfor Information Personnel)را تهیه کرد. در سال 1954 مجمع عمومی تصمیم گرفت روی این پیش‏نویس اقدامی نکند و بعداً آن را به رسانه ها و انجمنهای صنفی آنها ارسال داشت تا آن طور که مناسب بدانند اقدام کنند.

«مادة هشت «اعلامیة اصول اساسی نقش رسانه‏های گروهی در تقویت صلح و تفاهم بین‏المللی، ترویج حقوق بشر و مبارزه با نژادپرستی، آپارتاید و تحریک جنگ (قطعنامه شماره 2/3/9/4 مورخ 1978 کنفرانس عمومی یونسکو) نیز تأکید کرده است:

«نهادهای حرفه‏ای و افرادی که در آموزش حرفه‏ای ژورنالیستان و سایر عوامل رسانه های جمعی مشارکت دارند و آنها را در انجام کارهایشان به صورت مسؤولانه کمک می‏کنند، بایستی در مقام تهیه و اجرای قواعد اخلاق حرفه‏ای اهمیت خاصی به اصول این اعلامیه بدهند.»

البته باید تهیه و تصویب «پیش نویس قواعد اخلاق حرفه‏ای بین‏المللی» توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد را نیز به فهرست تلاش هایِ انجام شده افزود.

در مقدمة این پیش نویس معتبر جهانی به گونة صریح و جالب براین نکته تأکید شده است که رعایت موازین اخلاقی نه تنها با مقتضیات حرفة ژورنالیزم و فعالیت رسانه ها منافاتی ندارد، بلکه «معیار رفتار حرفه‏ای» و تضمین بهتر آزادی اطلاعات و مطبوعات است. بر همین اساس در مادة اول بر‏ رعایت دقت و صحت، به موازات احترام به حق مخاطبان بر دسترسی به اطلاعات تصریح شده است. در مادة دوم نیز اولویت منافع عمومی بر امتیازهای شخصی و منافع خصوصی رسانه‏ها و فعالان در آنها مورد توجه قرار گرفته و مصادیقی نیز ذکر گردیده است.

حاکمیت کرامت و حیثیت حرفة ژورنالیزم بر هر آنچه مسؤولان رسانه‏ها از کارکنان خود می‏خواهند یا آنان، خود، انجام می‏دهند، به عنوان اصل خدشه ناپذیر در مادة بعد مورد یادآوری قرار گرفته و از جمله بر وجود مسؤولیت در برابر بهره برداری از حق آزادی انتشار، حرمت حریم خصوصی اشخاص و مرز آن با منافع عمومی و حفظ حقوق منابع خبری تأکید شده است.مادة چهارم به لزوم کسب دانش و مهارت لازم برای ارائه تحلیل دقیق و منصفانة حوادث خارجی اشاره کرده و در آخرین ماده نیز ضرورت داوطلبانه بودن رعایت اخلاق حرفه‏ای و عدم دخالت دولت در آن مورد تصریح قرار گرفته است تا یکی از تفاوت های اصلی حقوق با اخلاق نادیده گرفته نشود.

کلمات کلیدی:

اخلاق رسانه ای

اصول اخلاق حرفه‏ای

آیین نامه های اخلاقی

فهرست مطالب

مقدمه: 2

هدف تحقیقResearch Target: 6

اهمیت تحقیق:Research Importance 7

طرح مسألهFeature Problem: 10

چارچوب نظری تحقیق:Frame Work Of Research: 11

محدود یت های تحقیق Research Limitation: 11

فصل اول:پیشینه و نمونه های جهانی نظامنامه های اخلاقی 13

لزوم دید تدوین اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری 18

اخلاق و انتظارات اجتماعی در کلی ترین حالت خود شامل چهار ارزش زیر می‏شود: 20

1 - صداقت و راستگویی 20

2 - انصاف و برابری 20

3 - امانت داری 20

4 - وفاداری و احساس مسؤولیت اجتماعی. 20

پدیدة اخلاقی، که اخلاقیات ژورنالیزم متولد آن است، تحت سه مقوله مشخص و کاملاً وابسته به هم قرار می‏گیرد. این سه عبارتند از: 21

1. قضاوت اخلاقی 21

2. عاطفه اخلاقی 21

3. اراده و اختیار اخلاقی. 21

اصل اول- حق مردم در دستیابی به اطلاعات: 22

اصل دوم- ژورنالیست باید خود را وقف حقیقت نماید. 23

اصل سوم- مسؤولیت اجتماعی ژورنالیست: 23

اصل چهارم- شرافت حرفه‏ای ژورنالیست: 24

اصل پنجم- دسترسی همگانی و مشارکت: 24

اصل ششم- احترام به حریم خصوصی و حیثیت انسانی: 24

اصل هفتم- احترام به منافع عمومی: 24

احترام کامل به حیثیت ملی جامعه، نهادهای دموکراتیک، عفت عمومی، اخلاق و عرف جامعه را ضروری می‏داند. 24

اصل هشتم- احترام به ارزشهای جهانی و متنوع فرهنگها: 24

اصل نهم-محو جنگ و سایر مصایب فراروی بشر: 25

اصل دهم- برپایی نظم اطلاعاتی و ارتباطی نوین جهانی: 25

اصل طرفداری از استبداد: 26

اصل طرفداری از آزادی: 27

فصل دوم:کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم مشکلات، محدودیت‌ها و پیشنهادها 30

کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم و ارتباطات 32

پیش نویس سند میثاق اصول اخلاقی حرفة‎ ‎ژورنالیزم 43

حقوق و‎ ‎امتیازهای ژورنالیزم 45

مسؤولیت اجتماعی خبرنگار 50

اصول اخلاقی ژورنالیستان و رسانه های افغاانستان (طرح ) 51

منابع: 65

قیمت فایل فقط 35,000

برچسب

  • پیشینه و نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی و لزوم تدوین اصول اخلاق حرفه‏ ای روزنامه نگاری
  • اخلاق رسانه ای
  • اصول اخلاق حرفه‏ای
  • آیین نامه های اخلاقی
  • دانلود پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی
  • دانلود پایان نامه رشته علوم ارتباطات
  • نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی
  • لزوم تدوین اصول اخلاق حرفه‏ ای روزنامه نگاری

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.