فرمت فایل: doc
حجم فایل: 88 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 180
پایان نامه کارشناسی رشته صنایع دستی با عنوان قالی بافی
مقدمه
بشر اولیه طی قرنها به روش دهم تنیدن الیاف گیاهی و پوست درختان، به صنایعی نظیر سبد بافی آشنا بود، و اکنون با بهرهگیری از پشم حیواناتی که قابل زیست در جوامع اولیه را داشتند،میتوانست زیراندازهای نه چندان نرمی را ارائه دهد.زنان اولین کسانی بودند که از ابتدا در این فن سعی وافر داشتند.زیراندازهای اولیه متشکل از پوست نرم حیوانات و الیاف نرم گیاهی و بوریا بود، لیکن به لحاظ گسترش جوامع اجتماعی و نبود شکار، نیاز به تولید بیشتر زیراندازهای دست بافت روز به روز محسوستر شده و بافت این گونه زیراندازها تکامل یافت.
از بافت اولین قالیچه، و اینکه قومی در ابتدا به این کار مبادرت کرده، هیچ گونه اطلاع موثقی در دست نیست. زیرا قالیچهها به لحاظ ساختار طبیعتشان در اثر رطوبت و حشرات آسیب میبیند.قدیمیترین نمونهای که باستان شناسان به آن دست یافتهاند. قالیچهای است که به علت دستیابی به آن در گور یخ زده یکی از فرمانروایان سکلایی در دره پازیریک واقع در 80 کیلومتری مغولستان خارجی، به نام قالیچه پازیریک. در هر سانتی متر این فرش 36 گره ترکی به کار رفته است و صاحب نظران با توجه به نقشهای روی این قالی که شبیه نقوش اصیل هخامنشی است
آن را ایرانی میدانند و معتقدند که قالی مزبور از دست بافتههای مادها و پارتها می باشد. رنگهای مورد استفاده در این قالی قرمز اخرایی، زرد، سبز کمرنگ و نارنجی است. قالیبافی در ایران از دوره ساسانیان رواج داشته و گرچه از آن دوران نمونه مشخصی وجود ندارد، چنان که سالنامه چینی (SUI- SU) در این دوران از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام میبرد.
در ادبیات فارسی نیز به کرات از تخت معروف طاقدیس متعلق به خسرو پرویز پادشاه ساسانی یاد شده که بر آن به روایتی چهار فرش که هر یک نشان دهنده فصلی از سال بوده، گسترده میشده است.با ظهور دین اسلام و فروپاشی نظام پرشکوه ساسانیان، هنر فرشبافی که بیشتر توسط اشراف حمایت میشد، دچار رکود شد. و متعاقب آن ظهور سلسلههای مختلف و عدم ثبات سیاسی در قلمرو پهناور ایران، توان و رشد و نمو را از آن باز ستاند، به خصوص که اعراب به تجملات زندگی توجهی نداشتند و همچنین به منظور مبارزه با شرک و بت پرستی نقش پردازی از انسان و حیوان را مکروه میدانستند.
کلمات کلیدی:
قالی
قالی بافی
صنایع دستی
تنوع طرح قالی در مناطق مختلف ایران
فهرست
مقدمه
فصل اول
مواد اولیه مورد نیاز قالی بافی
پشم
کرک
پنبه
ابریشم
فصل دوم
نقش قالی
طرح ایلیاتی
طرحهای شهری
فصل سوم
طبقه بندی طرحهای قالی
اصطلاح لچک و ترنج
طرح شاه عباسی
طرح اسلیمی
طرح گلدانی
طرح هراتی
طرح درختی
طرح بتهای
طرح خشتی
طرح مناظر طبیعی- شخصیتها و آثار تاریخی
طرحهای ذهن بافت ایلی
طرح محرابی
طرحهای بندی
طرح محرمات یا قلمدانی
فصل چهارم
دستلاهای قالی بافی
دارهای افقی
دارهای عمودی
دار ثابت
دار تبریزی
دار کرمانی
فصل پنجم
کره
کره اصلی
کره متقارن
کره نامتقارن
کرههای دیگر
کره چفتی
کره کمانش
کره تک تاری
کره آویز
کره معکوس
کره دو رنگ
فصل ششم
تنوع طرح قالی در مناطق مختلف ایران
آذربایجان
قالی تبریزی
چگونگی طرح در قالی تبریز
مشخصات قالی تبریز
طرح قالیهای تبریز
قراچه
هریس و گراوان
سراب
زنجان (اهر- ابهر)
اصفهان
اصفهان
کاشان
نقوش قالیهای کاشان
آران و بیدگل
جوشقان
کرمانشاه
قالیبافی در استان تهران (قالیبافی ورامین)
چهارمحال بختیاری
طرح قالیهای بختیاری و لری
چهارمحال
چال شتر
شلمزار
سامان
قالیبافی در خراسان
ویژگیهای قالی خراسان
قالیهای موزهای
قالیهای جدید
بیرجند
قائن
طرحهای ریزه ماهی
طرح ربع سعدی
بته جقهای
درخش
تربت حیدریه
مود
کاشمر
سبزوار
ایلات و عشایر خراسان
قالیچهای بلوچی
قالی ترکمن
قالی بافی در استان فارس
بافت قالیهای عشایری
شناخت قالیهای عشایری
گروه بندی نقشهای قشقایی
گروه اول نقشها و نگارهای سنتی
گروه دوم نقشهای استیلزه
نقش ناظم
نقش محرمات فارس
نقش ماهی در فارس
سمیرم
ایل خمسه
آباده
قالیبافی در استان کردستان
قالی سنه
بیجار
عشایر کردستان
قالیبافی در کرمان و عشایر افشاری
قالی بافی در کرمان
سیر تحول و پیشینه نقش قالیهای کرمان
طرح قالیهای کرمان
قالیبافی شهری، قالیبافی روستایی
قالیهای روستایی
قالیچههای افشاری
استان مرکزی
قالیبافی اراک
ساروق
مشک آباد
سربند
قالیبافی در قم
پیشینه قالی بافی در قم
قالیبافی در استان همدان
قالیبافی در استان همدان
شیوههای بافت و طرح
انجلاس
چهار بلوک
تویسرکان
حسین آباد
حاجیلو
مهربان
سردرود
در جزین
پیشخور
ملایر
قیمت فایل فقط 65,000
برچسب