سیستم تعلیق خودرو به عنوان یکی از سیستم های مهم در خودرو یکی از کانون های اصلی مهندسی اتومبیل می باشد. تعلیق اصطلاحی است که به مجموعه فنرها، کمک فنرها واهر مبندی هایی که به چرخ های خودرو متصل می گردد اطلاق می شود. در وسائل نقلیه موتوری سبک و سنگین جهت تعدیل اثرات نامطلوب ناشی از ناهمواری سطح جاده از سیستم تعلیق استفاده می کنند. این اثرات باعث خستگی راننده و سرنشینان آن می شود به طوری که این وضع موجب بخطر افتادن سلامتی انسان شده و نهایتاً کاهش بازده راننده و همچنین کاهش عمر مفید قطعات خودرو را به دنبال خواهد داشت. سیستم تعلیق از همان زمان اختراع خودرو بکار گرفته شده بود و در طول زمان کاملتر شده است. این تکامل جنبه های مختلفی داشته که نتیجتاً قابلیتهای جدیدی را به دنبال آورده است. به طوریکه درصد قابل توجهی از انرژی حاصل از ارتعاشات و نوسانات ناشی از ناهممواری سطح جاده توسط فنر و دمپر سیستم های تعلیق جذب و مستهلک می شود.
1-1 وظایف عمده سیستم های تعلیق عبارت اند از:
1- 2 جرم معلق و نامعلق
در بررسی های دینامیکی، خودرو متشکل از دو جرم عمده زیر است:
جرم معلق: بخش هایی از خودرو که روی فنرها سوار است، مانند اسکلت خوردو، موتور، سرنشین، صندلی، درب و…
جرم نامعلق: بخش هایی از خودرو که روی فنرها سوار نیستند، مانند چرخ، محور، پوسته محور، کله گاوی و…
یکی از نکات مهم طراحی دینامیکی خودرو کاهش جرم نامعلق است، زیرا سبب حرکت خشن خودرو می گردد جرم نامعلق کنترل پذیر نمی باشد، زیرا دارای تماس مستقیم با جاده بوده و از آن پیروی می نماید، در حالیکه با طراحی درست سیستم های تعلیق می توان حرکات جرم معلق را کنترل نمود برای نمونه یک چرخ را در نظر می گیریم. اگر چرخ سبک باشد، افت و خیز ان در برابر ناهمواری سطح جاده کنش کمی را به اسکلت خودرو اعمال می کند، اما افزایش وزن چرخ، سبب افزایش حرکت جرم معلق است. بنابراین در طراحی خودرو تلاش می شود تا جرم نا معلق درصد کمی از جرم خودرو باشد.
1- 2 جرم معلق و نامعلق
1-3 درجات آزادی خودرو
1-4 مودهای حرکتی خودرو
1- 4-1کارکرد
1- 4-2سواری
1-4-2-1 خوش سواری
1-4 -2-2 قرار پذیری
1-4-2-3 برانگیختگی خودرو
1- 4-2 - 4 احساس انسان
1- 4- 3 فرمان پذیری
1- 4 - 4 پایداری
1 - 5ارزیابی عملکرد تعلیق
1- 6 سازو کار های موثر بر دینامیک خودرو
1-7 تاثیر سیستم های تعلیق بر فرمانپذیری
1-7 -1 دیدگاه سینماتیکی (مکانیزمی)
1-7- 2 دیدگاه نرمی
2-1 فنر
2-1-1 انواع فنرها
2-1-1-1 فنر مارپیچ
2-1-1-2 فنر تخت
2-1-1-3 میله پیچشی
2-1-1-4 فنرهای هوایی
2-2 لرزه گیر
2-2-1 کاربرد
2-2-2 کارکرد
2-2-3 ویژگی های کارکردی لرزه گیر
2-2-4 نصب و جای گذاری لرزه گیر
2-2-5 دسته بندی لرزه گیرها
3-1 سیستم تعلیق غیر فعال (passive)
3-1-1-1سیستم تعلیق ها چکیس
3-1-1-2 سیستم تعلیق چهار میله ای
3-1-2سیستم تعلیق جداگانه
3-1-2-1 سیستم تعلیق بازوهای پیروجلو
3-1-2-2سیستم تعلیق دو جناغی جلو
3-1-2-3ستون مک فرسون
3-1-2-4 سیستم تعلق چند میله ای
3-1-2-5سیستم تعلیق بازوی پیرو پشت
3-1-2-6سیستم تعلیق بازوهای نیمه پیرو
3-1-2-7 سیستم تعلیق محور اونگی
3-1-2-8 سیستم تعلیق دودیون
3-1-3انالیز مرکز غلت
3-2 سیستم تعلیق نیمه فعال (Semi Active)
3- 3سیستم تعلیق فعال
3-3-1 تعلیق فعال
3-3-2سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
3-3-3هیدرواکتیو 1
3-3-4 هیدرو اکتیو 2
سیستم ارتفاع هوشمند
3-3-5سیستم ضد نشست
3-3-6 تعلیق اکتیوا
3-3-7هیدرواکتیو 3
3-3- 8 هیدرواکتیو 3+
3-3-9 چکیده ای از سیستم های هیدرواکتیو
3-3-10سیستم کنترل پویای بدنه
3-3-11دیدگاه خریدار از سیستم های تعلیق غیر فعال و فعال
3-3-12چالش های تعلیق فعال
3-3-13 سیستم تعلیق هوائی
3-3-14مزیت سیستم های تعلیق بادی نسبت به سیستم های تعلیق مکانیکی
3-3-15 سیستم های تعلیق بادی در خودروهای سواری
3-3-16 سیستم های تعلیق بادی در خودروهای سنگین
3-3-17 سیستم های تعلیق
4-1 مدل یک چهارم خودرو
4-1-2 مدل یک چهارم سیستم تعلیق نیمه فعال
4-2 مدل یک دوم خودرو با دو درجه آزادی برای سیستم تعلیق غیر فعال
4-3 مدل یک دوم خودرو با چهار درجه آزادی برای سیستم تعلیق نیمه فعال
4-4مدل کامل خودرو
نتیجه گیری
پیوست
Plotting the root locus
Adding a notch filter
Finding the gain from the root locus
Plotting the closed-loop response
Adding a PID controller
Plotting the closed-loop response
Choosing the gains for the PID controller
منابع