ارتقا رتبه شغلی برگزیده ای از چند تجربه سبز

  • عنوان: ارتقا رتبه شغلی برگزیده ای از چند تجربه سبز
  • فرمت: ورد (docx)
  • تعداد صفحات: 38 صفحه
  • مقالات را با ورژن office 2010 به بالا باز کنید

شرح مختصر

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به عنوان مهم ترین عامل نظام تعلیم و تربیت جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش آموزان، نقش مهمی را ایفا می کند. تمامی فعالیت های معلم، مانند شناخت فرآیند رشد کودکان و نوجوانان، شیوه های تدریس و علاقه مندی به رشته تدریس خود، از عواملی هستند که در آموزش و پرورش دانش آموزان، دخالت زیادی دارند. معلمانی که در تدریس خود از شیوه های متعددی استفاده می کنند بر محتوای رشته تدریس خود تسلط دارند و به کار خود عشق می ورزند. اغلب، دانش آموزانی توانا و خلاق پرورش می دهند. معلم برای کسب موفقیت در تدریس باید از نظریه های نوین آموزشی و روانشناسی آگاهی و اطلاعات لازم و کافی داشته باشد. روش تدریس معلم باید با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان هماهنگ باشد تا بتواند ضمن جهت دادن به فعالیت های تربیتی و آموزشی خود شاگردان را به سوی اهداف تعلیم و تربیت هدایت و راهنمایی کند.

فراگیرندگان در هریک از دوره های آموزشی نیازهای ویژه ای دارند. بنابراین آشنایی مربیان و معلمان با خصوصیات رشد و نیازهای دانش آموزان در هر یک از دوره های تحصیلی می تواند در پیشرفت یادگیری و رشد و تکامل شخصیت آنها مؤثر باشد. از آنجایی که معلم خود انسانی است که عهده دار تعلیم و تربیت اجتماعی کودکان است. انسانی که خود تحت تأثیر عوامل خانوادگی و محیطی و اجتماعی قرار دارد. پس توانایی یادگیری و بکاربستن دانش مهارت، اصول و نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی را در تدریس داشته باشد.

با علم در جریان تدریس زمینه و شرایطی را برای دانش آموزان فراهم کند تا یادگیری و آموزش برای آنها آسان شود از آنجا که معلم با روح و روان شاگردان سر و کار دارد، باید در درد و رنج آنان را بشناسد، در حفظ اسرار و جلب اعتماد و اطمینان آنها بکوشد، مسائل و مشکلاتشان را ببیند و سعی کند علّت مشکلات را بررسی و کشف کند. بویژه به دنبال عواملی باشد که شاگردان را از درون متحول کند و به فعالیت و کوشش مناسب وادارد. معلمان در حیطه کلاس مدیرانی هستند که باید کارکردهای مدیریت را با توجه به چند بعد مهم تربیتی در خود مد نظر داشته باشند تا بتوانند در حیطه کلاس مدیری مدبر با کارکرد مناسب باشند.

ویژگی هایی که یک معلم شایسته باید داشته باشد

  1. چون معلمی شغل انبیاست و کاری بزرگ و پرارزش است پس:
  2. باید علم و تخصص در حیطه کاری داشته باشد.
  3. همچنین از شیوه های تربیتی آگاهی داشته باشد. تربیت ذهنی، روحی، عاطفی و … دانش آموزان را بشناسد و آگاه باشد
  4. و چون دانش آموزان از معلمان تأثیر می پذیرند پس بنابراین معلمان باید اخلاص عمل و کرامت داشته باشند تا در نظر دانش آموزان باوقار و در نزد آنان محسوب شوند و سخنان وی در دانش آموزان مؤثر واقع می شود.
  5. معلمان باید عمل به علم و گفتار خود داشته باشند. امام صادق (ع) می فرمایند: هرگاه عالمی به علم خود عمل نکند گفتار او در دل ها نفوذ پیدا نمی کند.
  6. معلمانی می توانند به اهداف آموزشی تعلیم و تربیت دست یابند که خوش اخلاق و خوش کردار باشند.
  7. و معلم نیز باید ظاهری آراسته و ساده و باوقار داشته باشد و تدریس آنها باید همراه با پندهای اخلاقی و تربیتی باشد.
  8. در فرصت مناسب کلاس به نکات تربیتی و اخلاقی، دینی و از مثال های گویا و مناسب برای تفهیم دروس خود استفاده کند.
  9. رابطه عاطفی خوبی با دانش آموزان برقرار کند و به دانش آموزان الگوهای مناسب رفتاری ارائه دهد.
  10. به منظور کسب فضایل اخلاقی با رعایت اصول و ضوابط تربیتی از تشویق و تنبیه استفاده کند.
  11. و باید اعتماد به نفس آنان را تقویت دهیم تا فاصله میان دانش آموز و معلم کوتاه تر شود تا بهتر بتوانند رابطه خوبی با آنان برقرار کنند.
  12. معلم باید روح و اندیشه دانش آموزان را پرورش دهد و در وهله اول می باید روح و توجه شان به مهر و دوستی با بچه ها نواخته شود و در نتیجه مربی راحت تر و آسان تر می تواند به یک ارتباط مفید در یک فضای صمیمانه دست یابد.خدا را شکر می گویم که به من توفیق داد تا به مدت چندین سال در پست دبیری در روستاهای شهر فراهان در مدارس آن به امر مهم تدریس و تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول باشم و امید دارم که زحمات اینجانب مورد لطف و توجه خداوند قرار گرفته باشد.

به امید فردایی روشن برای فرزندان ایران زمین

فهرست مطالب

مقدمه 3

فصل اول: مشکلات و چالش ها

مشکل: بی توجهی و بی رغبتی دانش آموزان به مساله نماز جماعت در مدارس 8

مشکل: عدم شناخت عمیق نسبت به کتاب الهی، قرآن (فراموش کردن این امر مهم که همسو شدن با قرآن باعث نشاط ملکوتی و سرور معنوی می شود) 8

مشکل: ضعف اعتقادی و معنوی در بعضی دانش آموزان 9

مشکل: ضعف در یادگیری برخی از مطالب کتاب دین و زندگی (مثل مساله اختیار) 10

فصل دوم: راهکارها و تجربیات تدریس

ارائه راهکارهایی مناسب در جهت برگزاری بهتر نماز جماعت در مدارس در سالهای 80-79 11

راه حل های انجام شده برای مشکل عدم شناخت عمیق نسبت به کتاب الهی ‘ قرآن’ 13

راه حل های انجام شده برای مشکل ضعف اعتقادی و معنوی در بعضی دانش آموزان 14

راه حل ها برای مشکل ضعف در یادگیری برخی از مطالب کتاب دین و زندگی (مثل مساله اختیار) 16

تجربیاتی که در رفع اضطراب یکی از دانش آموزان پایه سوم کامپیوتر ارمغان دانش داشتم. 21

دغدغه های من به عنوان یک دبیر دین و زندگی 28

نتیجه گیری 33

منابع 34

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.