در این مقاله مشتری، اهمیت مشتری، برخورد با مشتری، منافع دریافتی مشتری، انتظارات مشتری و رویکرد سازمان به مشتری مورد بررسی قرار می گیرد. موضوع «برخورد با مشتری» یک موضوع کاملا–ًمهم است؛ چون به بیانی، محوری ترین مورد، در طول و عرض برنامه های بازاریابی نیز مقوله ای به نام «مشتری» است. رمز موفقیت بازاریابان بزرگ، کیفیت رفتار آنها با مشتری است. یکی از تعاریف بازاریابی می تواند «هنر جلب رضایت مشتری برای انتخاب، خرید و تکرار خرید یک کالا یا خدمت» باشد.در عرصه بازارهای رقابتی امروز که بیش از پیش حق انتخاب و چانه زنی و قدرت تصمیم گیری مشتریان برای خرید و انتخاب خدمت و کالا افزایش یافته و این افزایش سیر صعودی نیز دارد باید برخورد مناسب با مشتری و حفظ مشتری را در الویت قرار دهیم و برای حفظ موقعیت شرکت و یا بازار خود هر روز بیشتر از قبل بر آگاهی خود در مورد مشتریان و علایق آنها بیافزاییم.
تا علاوه بر داشتن مشتریان وفادار و مناسب، بتوانیم آنها را در این بازارهای رقابتی حفظ کنیم. مسئلۀ اصلی که می بایست بر روی آن تمرکز کنیم، این است: «چگونه می توانیم با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشیم؟ به طوری که بتوانیم به نتایج مورد دلخواه دست یابیم».
چکیده
مقدمه
چگونه می توانیم با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشیم؟
شخصیت مناسب
شناخت مناسب
خدمت مناسب
رفتار مناسب
همیشه حق را با مشتری بدانیم
منافع دریافتی از سوی مشتریان
انتظارات مشتری
مشتری راضی - ناراضی - خشنود
ارزش و استراتژی اثر بخش
ارتباط مفید با مشتریان
موارد مهم در ارتباط تلفنی
چند نکته درباره نحوه برخورد با مشتریان ناراضی
موضوع شخصی در میان نیست
آدم عصبانی چه می خواهد؟
چه باید کرد؟
چگونه مشتری را آرام کنیم؟
نتیجه گیری