مقاله بررسی ابعاد حقوقی دادگاه لاکربی
قالب: Word
تعداد صفحات: 28
الف) مقدمه
در بعدازظهر روز چهارشنبه 21 دسامبر 1988 هواپیمای بویینگ 747 هواپیمای پان آمریکن که در ارتفاع 31 هزار پایی و بر فراز شهر کوچک لاکربی در اسکاتلند در حال پرواز بود، منفجر شد. در حادثه انفجار این هواپیما که از فرودگاه هیترو - لندن به مقصد فرودگاه جان اف کندی - نیویورک - در حرکت بود، 243 مسافر، 16 خدمه و 11 نفر از اهالی شهر لاکربی جان خود را از دست دادند.
یک هفته پس از آغاز تحقیقات گروه مشترک آمریکایی و انگلیسی روشن شد که واقعه یک حادثه ساده نبوده و هواپیما به دلیل انفجار بمب، سقوط کرده است. متعاقب این امر، تحقیقات وسیعی صورت گرفت و در این زمینه، واحدهای پلیس انگلستان، کارشناسان سرویس های اطلاعاتی آمریکا، آلمان غربی با پلیس محلی همکاری نمودند.
اواسط سال 1990 به نقل از منابع اطلاعاتی سیا ادعا شد که هواپیما توسط گروه احمد جبرئیل، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، منفجر شده است. در آن زمان، این ادعا نیز مطرح شد که گروه مذکور با دستور و هزینه ایران برای انتقام سقوط هواپیمای ایرباس ایرانی توسط ناوگان آمریکا در همان سال به این عمل دست زده است.
اما در ادامه تحقیقات، مدارکی به دست آمد که حکایت از مشارکت سازمان امنیت لیبی درباره لاکربی داشت. در نهایت، در 14 نوامبر 1991 مقامات دادستانی آمریکا و اسکاتلند به طور هم زمان علیه دو لیبیایی اعزامی عبدالباسط المقراهی و الامین فهیما، اعلام جرم کردند. در کیفرخواست دادستان های دو کشور، این دو نفر متهم به عضویت در سازمان اطلاعاتی لیبی و دست داشتن در توطئه و بمب گذاری در هواپیما شدند. همچنین گفته شد که آن ها به عنوان عوامل سازمان اطلاعاتی لیبی عمل می کرده اند. در کیفرخواست آمده است که این دو نفر، بمب دست سازی را در یک رادیوی توشیبا جاسازی کرده و با استفاده از برچسب مسروقه، آن را به صورت بار بدون همراه از مالت به فرانکفورت، از آنجا به لندن و سپس در هواپیمای PM103 به مقصد نیویورک ارسال داشته اند.