فرمت فایل: doc
حجم فایل: 127 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 169
پایان نامه رشته گرافیک و هنر با عنوان گرافیک سنتی، گرافیک نوین (بصورت جامع و کامل)
گرافیک سنتی، گرافیک نوین
واژه «گرافیک» به معنای «ترسیمی و نگارشی» است. «به عبارتی واژه«گرافیک» از مصدر یونانی «graphein» به معنای «نوشتن» گرفته شده است. ریشة آن در اصل به معنای «خراشیدن» «حک کردن» و «نقر کردن» است. در روشهای تکثیر قدیمی روی سنگ یا مس را با عملی شبیه خراش دادن منقش می کردند و پس از برگردانیدن یدن آن روی کاغذ، تکثیر را انجام می دادند که به این طراحی خطی، گرافیک اطلاق می گردید» .براین مبنا، «هنر گرافیک»، هنری است که «ترسیم کردن» و «نگاشتن» ارکان اصلی آن را تشکیل می دهد.
از این نظر در رده بندی هنرها، هنر گرافیک را شاخه ای از «هنرهای تجسمی» (پلاستیک) به شمار می آوریم.در قرنهای گذشته، پیش از آنکه چاپ و چاپگری به وجود آید، هنر گرافیک از یک سو با نقاشی و از سوی دیگر با خوشنویسی مرزهای مشترکی داشت و به طور عمده در هنر کتاب آرایی متجلی می گردید.امّا با پیدایش و رواج چاپ، هنر گرافیک بی آنکه پیوندهای خود را با نقش و خط از دست بدهد، مفهوم تازه ای کسب کرد. بدین معنا که بعد جدیدی به آن افزوده شد که همان «چاپ» و «تکثیر» بود.
از آن پس فن «گراور سازی» و «چاپ» در تولید آثار گرافیکی آن قدر اهمیت داشت که می توان هنر گرافیک را «هنر چاپی» نیز نامند. در مرز هنر گرافیک «سنتی» و «نوین» پدیده چاپ قرار داد، که در اینجا منظور از چاپ هم «چاپ دستی» به وسیله «قالبهای چوبی»، «صفحات فلزی» (گراور) و نیز «چاپ سنگی» (لیتو گرافی دستی) است و هم چاپ نیمه ماشینی «سیلک اسکرین» و «لیتو گرافی جدید» (طریقه فیلم و زینک) وهم چاپ ماشینی مانند «چاپ حروفی» (لترپرس) و (افست) و غیره می باشد. بنابراین اختراع صنعت چاپ در انواع شکلهای نخستین آن، عامل موثر در شکل گیری هنر گرافیک بود. هنرمندانی مانند «رامبراند» و «گوستاودورِر» که آثارشان نوعی گرافیک هنری به مفهوم غیرتجاری بوده است، در خدمت چاپخانه های ابتدائی قرار گرفتند.
کلمات کلیدی:
رنگ
هنر گرافیک
گرافیک سنتی
گرافیک نوین
مکاتب هنری
فهرست مطالب
گرافیک سنتی، گرافیک نوین 2
بافت به دو نوع تقسیم می شود: 14
برای رنگ سه وجه، متصوّر است: 15
ابهام در تصاویر گرافیکی 16
مصور سازی (نگار گری) در ایران و بین النهرین 18
نگاری گری در ایران پس از اسلام 38
مکاتب کتاب آرایی 41
مکتب جهانی عباسی (بغداد) 41
مکتب شیراز 55
خصوصیات تصاویر این زمان را می توان چنین برشمرد 57
به طور کلی شیوه «هرات» را به دو دوره میتوان تقسیم کرد: 64
از خصوصیات نقاشی مکتب «هرات» (تیموری) عبارتند از: 65
مکتب صفوی 69
عصر صفویان را از لحاظ مصورسازی و نقاشی می توان به دو دوره تقسیم کرد: 71
مینیاتورهای زمان صفویه را می توان از علائم زیر شناخت: 77
از خصوصیات «مکتب قزوین» می توان به موارد زیر اشاره کرد: 79
شرح حال چند تن از نگار گران «مکتب قزوین» 80
شرح حال نگارگران «مکتب اصفهان» 82
خصوصیات کار «رضا عباسی» به شرح زیر است: 83
ویژگی مکتب اصفهان 85
مکتب افشاریه و زندیه 87
مکتب قاجار 90
خصوصیات نقاشی این دوره عبارت است از: 90
مقایسه نقاشی دوره محمدرضا شاه و فتحعلی شاه، به قرار زیر است: 91
شرح حال چندتن از نقاشان دوره قاجار 92
به طور کلی میتوان گفت که در دوره قاجاریه سه نوع حرکت در نقاشی اتفاق افتاد: 97
نقای قهوهخانهای 97
1) نقاشی غیرمذهبی 98
2) نقاشی مذهبی 98
مکتب عثمانی 104
مکتب مغولی هند 106
چاپ و چاپخانه در ایران:(نگاهی اجمالی به منظره قرن سیزدهم هجری) 109
روزنامههای فارسی که در خارج از ایران منتشر میشدند: 128
الف) اختر: 129
ب) قانون: 130
ج) حکمت: 130
د) ثریا: 131
ویژگیهای نقاشیهای مناسب برای مطبوعات کودکان به این ترتیب است: 136
ب) تصویرسازی برای بزرگسالان: 138
ج) طنز تصویری در مطبوعات: 141
د) داستانهای مصور در مطبوعات: (Comic Strip) 145
خط در طول تاریخ و در راه رسیدن به یک نظام نوشتاری قانونمند، مراحلی را پیموده است که در اینجا به شرح آنها میپردازیم. 151
1- خط شکل نگاشت 151
2- صورت نگاشت یا خط تصویری 152
3- مفهوم نگاشت 153
4- خط هجایی 153
5- خط الفبایی 154
کتاب و خوشنویسی 158
قیمت فایل فقط 19,000
برچسب