این کتاب شامل مفاهیم بنیادی ریاضی است که باید هر بچه قبل از ورود به دبستان با آنها درگیر شود. مفاهیم پایه ای اگر به صورت اصولی و توسط مربیان مجرب، دلسوز و علاقمند آموزش داده شوند، گذر کودک از مرحله دبستان را آسان و ممکن می سازد. روش آزمایش مفاهیم بطریق مجسم (کار با اشیاء) نیمه مجسم (کار با تصاویر و اشکال) و مجرد (ذهنی) خواهد بود. ابتدا مربی باید در روش مجسم از اشیاء اطراف کودک بهره بگیرد. به عنوان مثال برای آموزش مفهوم کوتاه و بلند از خود بچه ها و یا دو عدد مدادی که بچه ها هر روزه با آن سرو کار دارند استفاده کند. یا دو بچه قد بلند و قد کوتاه را کنار هم گذارده و به طور مجسم آموزش کوتاه و بلند را دهد و یا دو مداد کوتاه و بلند را انتخاب نماید. در مرحله نیمه مجسم مربی از تصاویر و اشکال استفاده می کند.
مثلا تصویر دو آدم قد بلند و قد کوتاه. و در مرحله مجرد یا ذهنی که سومین مرحله آموزشی است مربی از ذهنیات کودک استفاده می کند. لازم به ذکر است در صورتی که دو مرحله مجسم و نیمه مجسم طی نشود ورود به مرحله مجرد یا ذهنی امری باطل است. پس نتیجه می گیریم در دوران پیش دبستانی و مهد کودک اگر آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی درست انجام شود، کمک شایانی به امر آموزش ریاضی در مقاطع بعدی تحصیلی شده است, در غیر این صورت به جرات می توان گفت مشکلات کودکان در دوران دبستان نشات گرفته از دوران پیش دبستانی است. در پایان برای مربیان، محققان و مسئولانی که به نوعی برای ریشه ای شدن امر تعلیم و تربیت زحمت می کشند آرزوی موفقیت می شود.