دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 72 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 36
حجم فایل: 55 کیلوبایت
مقدمه
هــــــــدف از عدالت مفهومی اصلی در اندیشهء سیاسی است. در طول تاریخ یکی از اساســــی ترین ارزوهای انسان تحقق بخشیدن به این ارمان بوده است. مکتبها و اندیشه های گوناگون بشری و الهـی از دیدگاه تاریخی و نظری راه حلهای متفاوتی برای تبیین و استقرار عدالت پیشنهاد کرده اند. باید گــفت که مفهوم عدالت در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده است. در اندیشه قدیم عدالت از افرینــــش و دار وجود به انسان و مدینه تعمیم داده می شد. در اندیشه سیاسی جدید عدالت صفت اجــــــــتماع در اندیشه های سوسیالیســـتی و وصف رفتار انسان در اندیشه های لیبرال در نــــظر گرفته شده است. برای تحقق عدالت در اندیـــــــشه سوسیالیستی بر برابری اقتصادی و در لیبرالیسم بر برابری سیاسی یا برابری در قدرت تاکیـــد شده است. عدالت یکی از ارمانهایی است که طول تاریخ در ابعاد اخلاقی ـ سیاسی ـ و اجتماعی به ان توجــه داشته است. در دوره های مختلف که انسان نسبتهای گــــــوناگونی با وجود و هستی برقرار می کرده مفـــــــهوم عدالت و نحوهء تحقق ان نیز دچار تحول و تغــییر می شده است اما نسبتهای گوناگونی در هر حال انسان لحظه ای از اندیشیدن به این ارمان عظیم غـــــــــافل نمانده است
ادیان الهی نیز توجهی در خور به این مساله داشته اند تا جایی که قران کـتاب اسمانی مسلمانان هدف از ارسال پیامبران را بر پایی قسط و عدالت دانسته اند. و به انسانها سفارش می کند که در همه حال قائم به قسط باشند. اندیشمندان مسلمان این دعوت قرانی را در طول تاریخ اسلام با توجه به فرهنـگ زمانه های متفاوت به گونه های متفاوتی تفسیر کرده اند.
اندیشـــمندان مسلمان در دورهء قدیم مفهوم عدالت را با توجه به عصر قدیم و در دورهء جدید در پرتو خرد جـــــدید تفسیر کرده اند. دکتر شریعتی و سید قطب و ایت الله مطهری که سه تن از متفکران قرن بیســــــــتم و دورهء جدید در ایران و مصر هستند کم و بیش مفهوم عدالت را با نظام اندیشهء سیاسی ـ اجتماعی جدید توضیح داده اند. الف) در اندیشهء دکــتر شریعتی و سید قطب شاخصهای بارز عدالت (برابری در ازادی) (برابری نژادی) (برابری در مقابل قانون) و (برابری در توزیع ثروتها و امکانات) است. ب) دکتر شریعتی عدالت را (برابری طبقاتی) سید قطب ان را (برابری عــــــام انسانی) و استاد مطهری ان را (رعایت استحقاقها) تعریف می کند.
ضــــــــــرورت از عدالت به مفهوم رادیکال ان به طور عمده در بستر تفکر سوســیالیستی شکل گرفته اســـــت. حد اقل یکی از دلایل مهم شــــــکل گرفتن اندیشهء سوسیالیسم واکنش نشـــــــان دادن به تاخت و تاز بی رحــــمانهء ســــرمایه داری رقابتی و شرایط غیر انسانی توده های فقیر و طبقات پایــین بوده است. اقتصاد سیاسی کلاسیـک و نمایندگان اولیـــــــهء ان مانند ادام اسمیت ـ ریکاردو و مالتوس با طرح نظــــــریهء مداخله نکردن دولــت در اقتصاد و نظـــــام بازارازاد در قرن 19 شرایط رقت بازی را بوجود اوردند که قانون جدید گدایان و قحطی ایرلند از انجمله اند
فهرست
هدف از عدالت اجتماعی1
رابطه عدالت اجتماعی با جهان بینی الهی1
عدالت خواهی فطری است2
عدالت شرط اساسی3
اهمیت عدالت در روایات3
خدمات اجتماعی3
مفهوم خدمات اجتماعی در اسلام4
اهداف خدمات اجتماعی5
هف غائی و اهدام میانی (واسطه ای) در خدمات اجتماعی5
شرایط و اصول خدمات اجتماعی6
آثار و نتایج خدمات اجتماعی6
تکامل اجتماعی7
مؤسسات خدمات اجتماعی و اقسام آن11
طبیعت عدالت اجتماعی در اسلام12
فلسفه ی اسلام13
راه تحقق عدالت اجتماعی14
جامعه مدنی و اجتماع18
جامعه مدنی جامعه ی توده وار18
جامعه مدنی و آزادی مدنی19
جامعه مدنی و اقشار اجتماعی20
جامعه مدنی و کنش اجتماعی21
جامعه مدنی ونظم اجتماعی.22
جامعه مدنی و پیوند اجتماعی23
جامعه مدنی و قرارداد اجتماعی24
جامعه مدنی و اجبار اجتماعی24
جامعه مدنی ونظارت اجتماعی25
جامعه مدنی و طبقات اجتماعی26