فرمت: پاورپوینت {قایل ویرایش می باشد}
تعداد اسلاید:199
خلاصه ای از متن:
مفهوم تربیت بدنی
به منظور تعیین اهداف تربیت بدنی ابتدا لازم است که مفهوم تربیت بدنی در مدارس به درستی شناخته شود. بسیاری از افراد جامعه و حتی تعدادی از معلمان و مربیان تربیت بدنی دو واژة ورزش و تربیت بدنی را به جای یکدیگر به کار می برند. این موضوع چنان فراگیر شده است که در بسیاری از برنامه های آموزشی واژة ورزشی به جای واژة تربیت بدنی به کار برده می شود. اگرچه هر دو بر پایة فعالیتهای جسمانی بنا شده اما تربیت بدنی از نظر ماهیت و اهداف با ورزش تفاوت داشته و این تفاوتها در اجرای برنامه ها شکل واقعی و عینی به خود می گیرد. این تفاوتها در تعاریف هر یک از واژه های تربیت بدنی و ورزش به خوبی مشاهده می شود.
ژرژهپر: «تربیت بدنی علمی است منظم ، اصولی ، تدریجی و مداوم که از سن کودکی تا کهولت به منظور تقویت کامل بدن کسب سلامتی و بالابردن قدرت و استقامت دستگاههای مختلف بدن و پرورش استعدادهای افراد برای انجام هر نوع فعالیت می باشد».
دکتر لوبوش: «تربیت بدنی مجموع روشهایی است که جهت تبدیل بدن به یک وسیلة مورد اعتماد و تطابق و همگامی با محیطهای بیولوژیکی و اجتماعی از طریق پرورش عوامل بیولوژیکی (قدرت و استقامت دستگاههای گردش خون و تنفس ) و عوامل روانی ـ حرکتی که خود باعث به وجود آمدن کنترل و مهارتهای بدنی که یکی از عوامل مهم رفتار و شخصیت آدمی است می باشد».
با تعاریف فوق می توان چنین نتیجه گرفت که ورزش بخشی از تربیت بدنی است که انجام دادن آن منوط به کسب انواع مهارتهای حرکتی و ورزشی است .
ماهیت تربیت بدنی
محتوا یا کلیة فعالیتهایی که با نام تربیت بدنی آموزش داده می شود بر پایة فعالیتهای جسمانی استوار بوده و از ورزش جدا نمی باشد و حتی می توان عنوان نمود که در بسیاری مواقع از طریق انواع رشته های ورزشی می توان به اهداف تربیت بدنی دست یافت اما باید این موضوع مهم را یادآوری نمود که در شیوه های اجرایی و هدف کار و فعالیت تربیت بدنی و ورزش تفاوت وجود دارد.
تربیت بدنی جزئی لاینفک از برنامه های آموزش و پرورش بوده که آموزش همگانی برای تمام دانش آموزان مطرح است و در آموزش تربیت بدنی در مدارس صحبت از ورزشکاران نخبه ، کار مداوم و خسته کننده برای رسانیدن آنان به درجة قهرمانی در یک رشتة ورزشی خاص مطرح نیست .