با توجه به لزوم پیش بینی عمر قطعات داغ توربین های گازی مخصوصاً پره های ردیف اول توربین که در معرض دماها و تنشهای بالا قرار دارند و اهمیت به سزایی که پدیده خزش در این بین دارد، این پایان نامه به بررسی رفتار خزشی یک پره نمونه از جنس سوپرآلیاژ IN738LC پرداخته است. بدین منظور ابتدا فرآیند خزش و تأثیر دما و تنش بر خزش و مکانیزمهای خزشی تشریح شده اند. در مرحله بعد، روشهای تخمین عمر مورد مطالعه قرار گرفته و از بین روشهای موجود، روشهای محاسباتی به دلیل هزینه کمتر و پاسخ سریعتر برای پیش بینی عمر و تعیین فواصل بازرسی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس با استفاده از داده های موجود و ورودیهای مسئله یعنی دما، تنش و خواص مواد، عمر پره توربین از طریق چندین روش محاسباتی محاسبه گردیده است و در مواردی که خواص مواد موجود مربوط به دماهای بیش از دمای کارکرد پره بوده اند، ابتدا عمر پره در دمای آزمایش به دست آمده و نتایج حاصل به دمای کارکرد برازش شده اند.
در این راستا یک برنامه کامپیوتری نیز برای محاسبه عمر پره های توربین از روشهای مختلف تهیه گردیده و محاسبات عمر به کمک این برنامه انجام شده است. نتایج به دست آمده از روشهای مورد استفاده نشان می دهند که روشهای لارسن - میلر و کول کاستیلو جوابهای دقیقتری نسبت به بقیه روش ها ارائه می دهند. تعداد ضرایب ثابت کم در روش لارسن میلر و استفاده گسترده از آن تقریباً برای تمام آلیاژها و وجود داده های متعدد، از جمله مزایای این روش نسبت به بقیه روش ها می باشد. لذا توصیه می شود از تنش مرجع به عنوان تنش پایه و از روش لارسن میلر برای تخمین عمر پره توربین از جنس سوپر آلیاژ IN738LC استفاده شود.