در کشور ما جهت ساخت عرشه پل ها معمولاً از بتن استفاده می شود اما وزن بالای عرشه های بتنی و عدم امکان اجرای آنها به عنوان عرشه پل های با دهانه های طولانی موجب گردیده که مهندسین به فکر مصالح جدیدی باشند که علاوه بر سبکی و سهولت اجرا، مقاومت مناسبی نیز در مقابل بارهای وارده اعم از بارهای مرده و متحرک ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری از خود نشان داده و همچنین باعث تسریع اجرای پروژه نسبت به نمونه های ساخته شده با مصالح بتنی گردد. سازه های فضایی به علت سبکی، سهولت و سرعت اجرا، جایگزین مناسبی برای عرشه پل ها به حساب می آیند. از آنجایی که این نوع سازه ها دارای تنوع بسیار زیاد از لحاظ شکل و آرایش المان ها می باشند بنابراین انتخاب یک توپولوژی (آرایش شبکه) مناسب می تواند در رفتار سازه تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا در این پژوهش با انتخاب توپولوژی های متفاوت به بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پل ها می پردازیم.