دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 105 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 28
حجم فایل: 12 کیلوبایت
مقدمه:
ارزشیابی تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان محسوب می شود. دراکثر دایره المعارف های که به موضوع نظامهای ملی آموزش و پرورش کشور ها می پردازند عنوان ارزشیابی از عناوین برجسته ای است که مورد توجه قرار می گیرد.
در کشور ما، سالهای سال ارزشیابی تحصیلی از یک سنت خاصی پیروی کرده است از بررسی آیین نامه و دستورالعمل هایی که توسط نهاد عالی سیاست گذازی یعنی شورای عالی آموزش و پرورش (در آغاز شورای عالی معارف و سپس شورای عالی فرهنگ) تصویب شده است. (از سال 1303 تاکنون) رویکردی یکسان دیده می شود، ارزشیابی مبنی بر امتحان (کتبی، شفاهی) پرسش کلاسی که آنهم نوعی امتحان است، با ملاک های نمره (20- 0) در این روند هشتاد ساله وجود داشته است.
در این مقاله رویکرد جدیدی را به ارزشیابی تحصیلی طرح نموده که این رویکرد جدید ارزشیابی توصیفی نامیده شده است و به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش و توسط حوزه معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش مورد مطالعه، بررسی و اجرای آزمایشی قرار گرفته است امید آنکه با این کار نگرش مناسبی برای تغییر روند ارزشیابی تحصیلی در دوره ی عمومی ایجاد شود.