فرمت فایل: doc
حجم فایل: 257 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 1117
تاثیر رفتار کارکنان بر میزان رضایتمندی ارباب رجوع (نسخه آپدیت شده + مقاله ای از استاد خزعلی)
پیشگفتار
« طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع »، یکی از طرحهای هفتگانه تحول اداری است که به منظور بالا بردن سطح رضایت ارباب رجوع و ارتقای سطح کارآمدی نظام اداری در میان سایر طرحهای تحول اداری توجه بیشتری را به خود معطوف داشته است. این طرح را شورای عالی اداری در نودمین جلسه خود در ۲۵ر۰۱ر۱۳۸۱ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به منظور تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع نسبت به عملکرد واحدهای اجرایی کشور به تصویب رساند و همه موسسات، شرکتهای دولتی، وزارتخانهها، سازمانها و شرکتها و موسساتی را که از بودجه عمومی استفاده میکنند، ملزم به اهتمام جدی و اجرای دقیق آن کرد.
با عنایت به نامگذاری سال ۱۳۸۹ به نام سال «همت مضاعف و کار مضاعف» توسط مقام معظم رهبری، طرح مجدداً در دولت دهم مورد بازبینی قرار گرفت و منتج به شکلگیری ۱۰ برنامه تحول در نظام اداری شد و همه دستگاههای اجرائی موظف به اجرای برنامه دهم آن با عنوان «خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع » شدند. البته این موضوع یکی از اولویتهای اصلی دولت یازدهم نیز است.
موضوع تکریم ارباب رجوع یا مشتریمداری در بنگاههای خصوصی، خواه ناخواه مورد توجه بیشتری قرار میگیرد زیرا سودآوریشان به طور مستقیم منتج از رضایت ارباب رجوع است، در حالی که این امر در ادارات دولتی به دلیل آنکه کارمندان و حتی مدیران در پایان ماه حقوق ثابت خود را دریافت میکنند، مصداق ندارد و تکریم ارباب رجوع مستقیماً سودی را متوجه آنان نمیسازد. چنانچه احدی از کارکنان دستگاه دولتی نیز به این مهم توجه ویژهای کند،
به عنوان یک مساله کاملاً شخصی به آن نگاه خواهد شد. اگر فرد دارای وجدان کاری و صاحب حسن خلق باشد، با ارباب رجوع رفتاری شایسته و صحیح خواهد داشت. در غیر این صورت، تکلیفی از این بابت متوجه او نخواهد بود لیکن در سازمانهای خصوصی اینگونه نیست حتی اگر رفتار ناشایستی با ارباب رجوع صورت پذیرد، ارباب رجوع کاملاً خود را محق به ارائه شکایت، حداقل به مسئول مربوطه و کاملاً امیدوار به رسیدگی میداند.
البته گفتنی است که تکریم ارباب رجوع در این بخشها نیز همچنان کار ویژهای را میطلبد و متاسفانه وضع موجود با آموزههای اسلامی و آنچه باید در یک حکومت اسلامی مراعی باشد و در مقام عمل در مقایسه با آنچه امروزه در برخی از کشورهای غیراسلامی جاری و ساری است، تفاوت و فاصله بسیار چشمگیر دارد. اگرچه در بخشهای خصوصی هم به این مهم، از نظر سودآوری و در واقع جلب مشتری توجه میشود، ولی در این بخشها نیز مسائل و مشکلاتی وجود دارد که در واقع به نوعی شامل بخشهای دولتی نیز میشود. مثلاً انحصاری بودن خدمت موردنظر، ناآگاهی ارباب رجوع از حقوق خود (چه در مورد خدمت موردنظر و چه در مورد نحوه برخورد متصدیان امر)، فقدان نهادی مسئول و پیگیر رسیدگی به امور تکریم ارباب رجوع، وجود نقص در ساز وکار کنترل رفتار کارمندان، اهمیت ندادن و کمتوجهی به موضوع از سوی مسئولان بویژه مسئولان دولتی و صرفاً دولتی بودن خدمات مهم کشوری.
کلمات کلیدی:
رضایتمندی ارباب رجوع
مشتری
مشتری مداری
رفتار کارکنان
مشتری کیست؟
از دیدگاه سنتی، مشتری کسی است که فرآورده های شرکت را خریداری میکند. در دنیای کسب و کار امروزی دیگر این تعریف مورد قبول همگان نیست و مشتری را چنین تعریف میکند: «مشتری کسی است که سازمان مایل است با ارزشهایی که می آفریند بر رفتار وی تاثیر گذارد».
امروزه ارزش آفرینی برای مشتری در جهت تاثیرگذاری بر رفتار وی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. منظور از ارزش آن چیزی است که مشکلی از مشتری را حل و فصل می کند و نیازی را برآورد می سازد.
اکنون که در اقتصاد جهانی مشتریان بقای شرکت را رقم می زند، دیگر شرکتها نمیتوانند به انتظارات و خواسته های مشتریان بی تفاوت باشند. آنها باید همه فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری کنند. چرا که تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان هستند. بنابراین، نخستین اصل در دنیای کسی کار امروزی ایجاد ارزشهای مشتری پسند است. و تنها از طریق فرایندهای شرکت می توان ارزشهای مشتری پسند ایجاد کرد.
به علاوه مشتریان داخلی نیز به اندازه مشتریان خارجی مهم هستند، زیرا در فرایندی که به مشتریان خارجی ارزش ایجاد می شود کارکنان (مشتریان داخلی) نقش اساسی ایفا میکنند. هر فردی در داخل سازمان مشتری است و او نیز به نوبه خود مشتریانی دارد. چنانچه بروندادی که بین کارکنان یک سازمان مبادله میشود، ناقص باشد، این سازمان قادر به تامین نیازهای مشتریان بیرونی نخواهد بود.
فهرست
فصل اول:مشتری کیست؟ 1
مشتری کیست؟ 2
رضایت مشتری از نگاه اول 3
رویکرد انطباقی 6
رویکرد انتظاری: 6
توسعه سریع در فراگیر شدن رضایت مشتری 7
رضایت مشتری از نگاه دوم 10
نمودار 1- مزایای رضایت مشتری 11
رضایت مشتری از نگاه سوم 12
فصل دوم:انتظارات مشتریان و درک آن 15
انتظارات مشتریان 16
فصل سوم:شاخصهای رضایتمندی ارباب رجوع 19
شاخصهای رضایتمندی 20
درک انتظارات مشتری 26
فصل چهارم:ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتری 29
جدول 1- تصمیم گیری درباره آنچه که باید ارزیابی شود 32
فصل پنجم:رضایت کارکنان در راستای 38
یا چه عواملی افزایش رضایتمندی کارکنان می شود؟ بعضی از این عوامل عبارتند از: 42
فصل ششم:پرورش کارکنان و استخدام 45
پیش بینی رفتار درکارکنان جدید الاستخدام: 46
پرورش کارکنان 49
سازمانهای خدماتی برای اطمینان از کارکرد مطلوب کارکنان خود باید به دو اصل اساسی و مهم زیر توجه به ویژه داشته باشند: 50
گزینش 50
طرح تکریم و آموزش کارکنان 54
فصل هفتم:گردآوری نظریات مشتری 59
نگاهی به یک تجربه 65
فصل هشتم: فلسفه به حداکثر رساندن رضایت مشتری 69
ارزش های کلیدی سازمان 72
فصل نهم:طرح تکریم ارباب رجوع 78
شناسایی انتظارات و دیدگاههای مشتری 82
احساس مسئولیت: 90
وفاداری: 91
بنابراین لازم است مسئوولان دستگاهها، توجه ویژه ای به موارد زیر داشته باشند: 92
فصل دهم:نتیجه گیری و جمع بندی 95
نتایج 101
نمودار 3- اهمیت انجام شدن امور ارباب رجوع با وجود برخورد نامناسب کارکنان 104
نمودار 4- تفاوت طرز برخورد کارکنان اداره کل با سایر ادارات خارجی از دیدگاه ارباب رجوع 105
اثبات فرضیه: 105
قیمت فایل فقط 24,000
برچسب