این تحقیق چکیده ایست درباره موضوع ‘کنترل کیفیت آماری، تاریخچه آن و شرح مختصری درباره انواع نمودارهای کنترل’ و در ادامه ‘تاریخچه شرکت سایپا، تشکیلات سازمانی آن’ همچنین گزیده ای از فرآیند مونتاژ در قسمت تزئینات پراید و نحوه کنترل کیفیت آن و در انتها یک طرح نمونه گیری و بدست آوردن حدود کنترل جهت استفاده برای تولیدات آتی به همراه تمهیدات لازم جهت بهبود کیفیت در فرآیند مونتاژ. امروزه پرداختن به کیفیت نه یک نیاز بلکه بقای هر سازمانی بوده و این باور که کیفیت درسایه اندیشه و تغییر می باشد، اصلیست مسلم.
مشتری گرایی و مسئولیت در قبال محصول از دلایل اصلی پیدایش تضمین کیفیت بعنوان یکی از استراتژیهای مهم تجاری محسوب می شود و دلایل گوناگونی برای چنین نگرشی وجود دارد که می توان از میان آنها به موارد زیر اشاره نمود:
بخشی از این استراتژی تجاری، برنامه ریزی کیفیت، تجزیه تحلیل و کنترل است که به طور مستقیم بر کیفیت اثر می گذارد و باعث می گردد تا میزان درآمد، بازده سرمایه گذاری و به طور کلی درآمد سازمان افزایش یابد. بیایید یاد بگیریم که کیفیت مجانی و سود آور است. اگر عمق دانش کارکنان از فرآیند افزایش یابد کیفیت دست یافتنی و رو به بهبود است. یک نکته اصلی را باید همیشه در مورد یک محصول در نظر داشت وآن این است که محصول باید خواسته های افرادی را که از آن استفاده می کنند را بر آورده نماید. با توجه به این نکته کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده و این شایستگی به معنای توانایی فراورده کردن ماده اولیه با حداقل قیمت، دور ریز و دوباره کاری. کیفیت امریست بسیار گسترده؛ دراین گفتار به امر کیفیت در مشخصه های بدیهی پرداخته شده است.
مقدمه
- چرا کنترل کیفیت
- تاریخچه کنترل کیفیت
- نمودارهای کنترل
- تخمیر کارایی فرآیند
- تاریخچه سایپا
- تشکیلات سازمانی
- فرآیند مونتاژ
- کنترل کیفیت فرآیند مونتاژ
- نمونه گیری
- پیشنهاد