دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 417 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 20
حجم فایل: 24 کیلوبایت
مقدمه
(خلاقیت) مقوله ای است که اغلب ابعاد زندگی اجتماعی بشر را در بر می گیرد اما به جرات می توان گفت خلاقیت در آموزش و پرورش نکته ای کلیدی و حائز اهمیت است. با عنایت به اینکه، زمینه اساسی خلاقیت باید در خانواده، مدرسه و دانشگاه فراهم گردد و مدارس در این زمینه نقشی مضاعف دارند در این مقاله کوشش می شود برخی از ابعاد اساسی (خلاقیت و آموزش) مورد توجه قرار گیرد.
تعریف خلاقیت:
از خلاقیت تعاریف مختلفی صورت گرفته است اما نکته اساسی آنها (تازگی، ابداع و نوبودن) است. البته ویژگی های حائز اهمیت دیگر در این زمینه را (مناسب بودن) دانسته اند<!-[if !supportFootnotes]->[1]<!-[endif]-> (فاضلی، 1378: 7). بر این اساس می توان هر ابداع و نو آوری جدید و مناسب در امور علمی و تربیتی در مدارس و مراکز علمی و آموزشی را جزء خلاقیت محسوب نمود که می تواند در طبقات مختلف علمی، هنری و اجتماعی نیز طبقه بندی شود. از سوی دیگر، می توان ابداعات و نوآوری های جدید و مناسب را در قالب دروس مختلف و نیز مسائل اجتماعی نهاد های مختلف اجتماعی در نظر گرفت.
رابطه خلاقیت و آموزش پیشرفته:
در زمینه خلاقیت و آموزش سوالی اساسی مطرح می شود که (آیا خلاقیت را می توان آموزش داد ؟) گر چه پاسخ به سوال مذکور در جوانب مختلفی مورد نظر بوده است اما به نظر می رسد، بیشتر اندیشمندان بر رابطه خلاقیت و آموزش تا کید داشته اند. همچنین، پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش خلاقیت گزارش داده اند که خلاقیت را می توان آموزش داد. مطابق پژوهش (فرایر وکالینگز) در سال 1991 نود درصد از معلمان معتقد ند که خلاقیت را می توان توسعه داد. (تورنس) نیز شواهدی مشاهده کرده است که خلاقیت قابلیت آموزش دارد (صفری، 1378: 45).
را ه های آموزش خلاقیت:
بسیاری از روان شناسان شیوه های (یورش فکری) و (فهرست سوالات) را به منظور آموزش خلاقیت پیشنهاد کرده اند<!-[if !supportFootnotes]->[2]<!-[endif]-> (صفری، 1378: 45) در روش یورش فکری به منظور حل یک مسئله از مغز استفاده می شود. در حالیکه در شیوه فهرست سوالات، از سوالاتی ایده برانگیز در ایده جویی فردی و گروهی به عنوان اشاره های سرنخ دهنده استفاده، می شود.