هر جامعه ای سرنوشت خود را در چگونگی کارکرد معلم می بیند. معلم اوّلین و آخرین امید در تعلیم و تربیت و پرورش فرزندان و نسل آینده کشور می باشد. پیام ها و توصیه ها (تجارب) خدمتی قابل توجّه و تأثیر گذار معلمان برای نسل بعد از خود از آن جهت حائز اهمیّت است تا بتواند نسلی تربیت شده و سالم و کارآمد و مفید به جامعه تحویل دهد. امیدوار به آینده و دارای اخلاق نیک و قدرت خطرپذیری برای ورود به میدان های جدید، نتیجه آن باشد. نقش معلمان آینده در سنگر تعلیم و تعلم و میزان تأثیرگذاری آن در اجتماع، نیازمند تلاش مضاعف و ظهور جدّی تر (معلمان متعهد و متخصص و کارآمد، آگاه به نیازهای روز جامعه) اهتمام به نیاز دانش آموزان در عصر تغییر و تحول، تقویت اراده عمومی در تمامی سطوح و تلاش و توکل به خداوند متعال در برطرف نمودن موانع و مشکلات فرا روی تعلیم و تربیت امری ضروری است.
تحولات سیاسی کشورهای مختلف جهان در قرن گذشته بحران های اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی و… به دنبال داشته است. این مسائل باعث شده که کار آیی نظام های آموزشی فعلی مورد سؤال قرار گیرد و بازنگری در آن ها لازم و ضروری به نظر برسد و برای مقابله با مسائل مذکور و ارتقاء کیفی نظام آموزشی نیاز به اتخاذ برنامه ریزی استراتژیک و استاندارد آموزشی بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. در کشورهای جهان سوم علاوه بر موارد یاد شده، افزایش تقاضا برای آموزش، افزایش هزینه های آموزش و پرورش و تأمین آن، کاهش کیفیت آموزشی، سست شدن مدیریت نظام آموزشی، عوامل چالش برانگیز به نظر می رسند که در پیش روی کارشناسان و دست اندر کاران نظام های آموزشی خودنمایی می کند.
اهمیت منابع انسانی کیفیت مداری که بتواند بیش از گذشته در هدایت دانش آموزان در زمینه های تعلیم و تربیت امری بدیهی و ملموس است. برای تحقق موفقیت ها شناخت نیازهای دو طرف (معلمان و متعلمان) از اهمیت بسزایی برخوردار است. زمانی که پای تعلیم و تربیت به میان می آید باید به مفاهیمی همچون اخلاق، معنویت، هدایت و اصلاح توجّه کنیم. برای دست یابی به این مفاهیم نیازمند نگاهی پیامبرگونه به تعلیم و تعلم هستیم. رسالت آموزش و پرورش نیز رسالتی الهی است و چه زیبا گفته اند؛ از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم.
به اعتقاد صاحب نظران، در عصر تحول و اطلاعات تلفیق تجربیات گذشته، شناخت و اگاهی از پیشرفت ها و علوم روز و بومی کردن علوم مطابق ارزش های دینی و فرهنگی کشور برای (معلمان و متعلمان) ضرورت جدّی دارد. مقام معظم رهبری، به صراحت در جمع معلمان و نخبه گان جوان بر این مهم تاکید فرمودند؛ آموزش و پرورش نیازمند تحول بر مبنای یک الگوی مستقل و پیشرفته ایرانی- اسلامی است که پرورش انسان هایی مؤمن، متوکل، شریف، شجاع، مبتکر، صبور، امیدوار به آینده و دارای اخلاق نیک و قدرت خطرپذیری برای ورود به میدان های جدید، نتیجه آن باشد.
شما باید آینده و تاریخ کشور را در نظر بگیرید و ببینید این ملت به کجا باید برسد و شما امروز درکجاى این چرخ و این ریل عظیم قرار دارید. امروز شما چه نقشى را باید ایفا کنید تا آن روز، این ملت بتواند در آنجا باشد. چنین نقشى براى خودتان تعریف و ترسیم کنید؛ هدف را بالا بگیرید.
مقدمه. 3
چالش ها، مشکلات و نقاط ضعف… 6
چرا تدریس ریاضی دشوار است؟. 7
ایجاد جذابیت در ریاضی برای دانش آموزان.. 8
تقلبی کمتر یا هر گز تقلبی در کلاس… 11
علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی.. 12
راهکارهای حل بی انگیزگی دانش آموزان برای یادگیری درس ریاضی.. 16
راهکارهای مقابله با تقلب در کلاس… 19
راهکارهای تقویت دانش آموزان در درس ریاضی.. 23
توصیه هایی برای آینده. 30