سیستم های سوخت رسانی و اصول فیلتراسیون و مقایسه بررسی سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 2912 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 154

پایان نامه رشته مکانیک با عنوان

سیستم های سوخت رسانی و اصول فیلتراسیون و مقایسه بررسی سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری

*آپدیت جدید در قالب یک مقاله بصورت رایگان ضمیمه شده است:)

چکیده

بشر در گذشته با شتاب فراوان در جهت صنعتی شدن گام برداشت، اما به دلیل عدم رعایت اصول زیست محیطی و با برهم زدن اکوسیستم محیط، جانداران گوناگونی که در چرخهٔ حیاط نقش داشتند را منقرض کرد، تخریب لایهٔ اوزن و به طبع آن گرم شدن سطح کرهٔ زمین، بارش باران های اسیدی و… از دیگر عواملی بود که ادامهٔ حیاط تمام موجودات زنده سطح کرهٔ زمین را تهدید می کرد، لذا این عوامل باعث شد تا کشورهای صنعتی قوانین و استانداردهائی را برای تولیدات کارخانجات خود اتخاذ نمایند، برای مثال پیمان کیوتو (کنترل گازهای گلخانه ای) کشورها را وادار می سازد تا بر اساس رعایت اصول زیست محیطی کارخانجات و تولیدات خود را طراحی کنند، همان طور که می دانیم یکی از عوامل مهم آلوده کننده در جهان خودروها هستند، لذا کارخانه های سازنده مکلف هستند تا موتورهائی طراحی کنند که کم ترین آلودگی را داشته باشند، مهم ترین بخش آلوده کنندهٔ محیط در ماشین آلات، سیستم سوخت رسانی است، لذا به واسطهٔ تغییرات در سیستم سوخت رسانی و کیفیت سوخت بایستی در نگهداری و تعمیرات آنها مراقبت و دقت های لازم اتخاذ گردد.

کلمات کلیدی:

اصول فیلتراسیون

سیستم های سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی کاربراتور

سیستم سوخت رسانی انژکتوری

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی

مقدمه

قبل از ورود به بحث سیستم های سوخت رسانی بد نیست نگاهی بیندازیم به تاریخچه موتورهای احتراق داخلی تا بهتر بتوانیم مسیر تکاملی سیستم سوخت رسانی خودرو را درک کنیم .تاریخچه موتورهای احتراق داخلی ، به سال 1876 باز می گردد ، که «نیکولاس اتو» (1891 - 1832 ) اوین موتور جرقه ای را ساخت . این موتور در ابتدا بنابر سیکل ویژه ای کار می کرد و با بازدهی حداکثر برابر با 11% ، دارای وزن زیادی بود . اتو با ارائه سیکل عملکرد 4 زمانه ، بازده را به 14% افزایش ، و در کنار کاهش حجم موتور ، وزن آن را نیز به کمتر از حالت قبل کاهش داد . در سال 1884 ، امتیاز ثبت شده یک شخص فرانسوی به نام «آلفونس بیودی روشاس» (1893-1815) مربوط به سال 1862 منتشر شد ، که معلوم ساخت او قبل از اتو ، اصول سیکل 4 زمانه را شرح داده است . البته چون روشاس نتوانسته بود ایده های خود را عملی سازد ، در نتیجه امروزه اتو به عنوان مخترع موتور شناخته می شود .

از آن پس اشخاص بسیاری در اواخرقرن نوزدهم دست به ابداع موتورهای دیگری دست زدند ، و جملگی به این نتیجه رسیدند که «نسبت تراکم» تاثیر مستقیمی بر روی بازده موتور دارد ، ولی به دلیل مشکل «کوبش» ، مقدار آن به کمتر از 4 محدود شده بود . در دهه 1880 ، با توسعه کاربراتور و سیستم جرقه ، سرعت موتورها افزایش یافت ، و امکان استفاده از موتور در اتومبیلها فراهم شد . در سال 1892 ، یک مهندس آلمانی به نام «رودلف دیزل» (1913 - 1858) ، نوع جدیدی از موتور را به ثبت رساند . در طرح وی ، در مرحله تراکم، تنها هوا متراکم ، و در انتهای این مرحله سوخت مایع به داخل هوای داغ پاشیده می شد . از آنجایی که در این طرح ، هوا دچار کوبش نمی شود ، لذا وی توانست تراکم را بالا ببرد ، و بازده موتو را دو برابر کند . یکی از دیگر طرحهای موتور ، موتور دورانی است ، که اولین آنها توسط «فلیکس وانکل» ، در سال 1957 به نتایج رضایتبخشی رسید .

سوختها نیز تاثیر فراوانی در توسعه موتورها داشته اند . اولین موتورها با سوختن گار ، توان مکانیکی تولید می کردند . بنزین در اواخر قرن نوزدهم ، برای استفاده از کاربراتورها مورد استفاده قرار گرفت . بنزینهای اولیه کاملاً فرار بودند و در نتیجه ، امکان افزایش نسبت تراکم به بیش از 4 نبود ، ولی در عوض راه اندازی موتور (استارت زدن) راحت بود . «ویلیام برتون» (1954 - 1865) توانست با «گراکینگ حرارتی» نفتهای سنگین ، بنزینی تولید کند تا بتوان به تقاضاهای روز افزون بنزین پاسخ داد . البته به دلیل بالا بودن نقطه جوش ، استارت حالت سرد موتور مشکلتر بود ، که این مشکل نیز با اخترع «استارتر برقی» در سال 1912 حل شد . تاثیر ضد کوبش «تترااتیل سرب» ، در سال 1923 ، توسط شرکت «جنرال موتورز» کشف شد و در دهه 1930، استفاده از کاتالیزو فعال به جای کراکینگ حرارتی ، باعث تولید بنزینهای دارای کیفیت بالا شد .

فهرست مطالب

مقدمه 1

کاربراتورها 5

ساختمان کاربراتور و اعمال آن 6

کاربراتور از نظر جریان هوا 7

کاربراتور پیکان 8

طرز کار کاربراتور ونتوری متغیر 8

لاستیک کاربراتور 9

پمپ بنزین 10

مراقبت های پمپ بنزین 12

باک بنزین 13

کنترل مخلوط 16

کنترل مخلوط برای جبران تغییر ارتفاع 19

کنترل مخلوط برای توان حداکثر 20

قطع دور آرام 23

پمپ شتاب 26

کاربراتور پاششی 29

سیستم سوخت رسانی انژکتوری 35

انواع سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI 35

ساختار سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) 37

جریان سوخت .39

تشخیص حجم هوای مکش 40

انژکتور استارت سرد 45

شیر هوا 46

اجزاء سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) 48

انتقال سوخت 50

پمپ سوخت 51

پمپ توربینی 53

کنترل پمپ سوخت 57

رگلاتور فشار 60

عملکرد 61

انژکتورها 63

انواع انژکتور 65

مدارر الکتریکی انژکتور 66

مقاومت سلونوئید 67

انژکتور استارت سرد 69

عملکرد 70

سوئیچ زمانی 71

مدار الکتریکی 72

سیستم مکش هوا 73

بدنه دریچه گاز 74

شیر هوا 76

ساختمان شیر هوا 77

عملکرد 78

بررسی چگونگی عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) و تأثیرات اشکالات موجود در سیستم (ECU) در عملکرد موتور 84

فلومتر هوا 87

انواع دیگر فلومتر 94

سنسور موقعیت دریچه گاز 97

ساختمان سنسور 98

عملکرد 98

سنسور درجه حرارت آب رادیاتور (THW) 101

سنسور درجه حرارت‌ هوای مکش 103

سیگنال جرقه موتور (IG) 104

سیگنال استارت 105

رله اصلی سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) 106

کنترل زمانبندی تزریق 110

کنترل حجم تزریق 111

حجم تزریق پایه 111

تعصیصات تزریق 112

غنی سازی در دور قدرت 114

دوره زمانی تصحیح ولتاژ 117

تشخیص عیب 120

روش های عیب یابی 122

بررسی تفاوتهای سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری 124

هنگامی که موتور سرد است 135

هنگام شتابگیری 137

هنگام گرفتن قدرت بالا از موتور 139

نقش سوخت موتور در رابطه با آلودگی هوا 147

غلظت و توزیع CO 147

اکسیدهای نیتروژن 149

اکسید سولفور 149

ذرات معلق 151

کاهش اثر گازهای خروجی 152

نتیجه 154

مراجع

قیمت فایل فقط 45,000

برچسب

  • سیستم های سوخت رسانی و اصول فیلتراسیون و مقایسه بررسی سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری
  • اصول فیلتراسیون
  • سیستم های سوخت رسانی
  • سیستم سوخت رسانی کاربراتور
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری
  • سیستم تزریق سوخت الکترونیکی
  • دانلود پایان نامه رشته مکانیک
  • خرید پایان نامه رشته مکانیک

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.