تحقیق جهانی شدن و تعلیم و تربیت

مفهوم شناسی جهانی شدن: روند تحولات در قرن بیستم در دهه 1970 میلادی وارد مرحله جدیدی شد و در اواسط دهه 1980 تقریباً در تمامی زمینه ها نشان خود را برجای گذاشت. در دهه 1980 برای اشاره به این دگرگونی ها مفاهیمی چون جامعه صنعتی و فرامدرن (پست مدرن) به کار می رفت، اما در دهه 1990 میلادی مفه

دسته بندی: علوم انسانی » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 433 مشاهده

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 35

حجم فایل: 32 کیلوبایت

مفهوم شناسی جهانی شدن:

روند تحولات در قرن بیستم در دهه 1970 میلادی وارد مرحله جدیدی شد و در اواسط دهه 1980 تقریباً در تمامی زمینه ها نشان خود را برجای گذاشت. در دهه 1980 برای اشاره به این دگرگونی ها مفاهیمی چون جامعه صنعتی و فرامدرن (پست مدرن) به کار می رفت، اما در دهه 1990 میلادی مفهوم جهانی شدن رایج گردید و به مفهوم مسلط در دوران معاصر تبدیل شد. به گونه ای که امروزه همه چیز با رجوع به این مفهوم مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار می گیرد. در ظاهر امر، جهانی شدن یعنی ره سپردن تمامی جوامع به سوی جهانی وحدت یافته که در آن همه چیز در سطح جهانی مطرح و نگریسته می شود. اما در واقع، جهانی شدن به معنای آزادی مطلق کسب و کار، برداشته شدن تمامی موانع برای جریان یافتن سهل و آسان سرمایه و نفوذ آن در تمامی عرصه ها و حرکت روان اطلاعات، امور مالیه، خدمات و بالاخره تداخل فرهنگ ها آنهم به سوی یکسان شدگی و یکدستی است که تمامی این امور در مقیاس جهانی رخ می دهد. (ایران زاده، 1380: ص 16).

در علم معانی بیان جهانی شدن فرایند کوتاه کردن فاصله ها، تغییر در تجارب زمانی و ارائه امور با ماهیت جهانی است.« 59.P.2000RIZVI » به عبارت دیگر هر گونه رویداد فنی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی که گستردگی منافع و رویه ها را ورای قلمروهای جا افتاده تقویت نماید هم منشأ و هم مبین فرایند های جهانی شدن است. (صادقی، 1380: ص 43). که با این ملاحظات می توان جهانی شدن را از واژه هایی چون یکپارچگی جهان، عمومیت، غربی سازی و محلی کردن متمایز دانست (اختری، 1380: ص 124).

جهانی شدن، مرزها و هویت ها را کم رنگ تر می کند، به مردم، کالا ها، اطلاعات، عادت ها، هنجارها و نهاد ها توجه می کند. و به مرزها اجازه جابجایی می دهد. از آنجا که نمی توان مرزهای نفوذ ناپذیری در مقابل اشاعه اندیشه ها و کالا ها ایجاد کرد. بنابر این جهانی شدن در بلند مدت به هر حال استیلا خواهد یافت، پویش های مرز گشای جهانی شدن دقیقاً به این دلیل بارز تر می¬شود که طی دهه های گذشته گسترش فراوان امکانات، منافع و بازار ها زمینه بالقوه رواج عالم گیر آنها را فراهم ساخته است. انقلاب کشاورزی و بعد از آن دگرگونی های عصر صنعتی و فرا صنعتی در شمار منافع اصلی تقویت کننده فرآیند جهانی شدن هستند.

شکی نیست که وجه اصلی جهانی شدن و آنچه مایه موافقت و مخالفت هاست وجه اقتصادی آن است و از این رو بجا است که ابتدا با سرچشمه های اقتصادی آن آشنا شویم. جهانی شدن در واقع بخشی از فرایند تاریخی تکامل اجتماعی است و به زعم عده¬ای ناشی از ماهیت و ذات رشد سرمایه، تلاش برای بقاءو کسب بازارهای جدید و سودآور و نیاز به صدور سرمایه از بازار های اشباع شده به بازار های بکر و بالقوه می باشد. که این انتقال سرمایه تبعات مثبت و منفی بسیاری برای کشور¬¬¬های عقب مانده و درحال توسعه دارد، به طور کلی می¬توان گفت مبنای اقتصادی جهانی شدن نئولیبرالیسم اقتصادی است. (قاسمی، 1382: ص53.)

  • تحقیق
  • دانلود تحقیق
  • کار تحقیقی
  • علوم تربیتی
  • جهانی شدن
  • تعلیم و تربیتتحقیق
  • جهانی
  • شدن
  • تعلیم
  • تربیت

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.