پایان نامه روانشناسی کودکان استثنائی

  • عنوان پایان نامه: روانشناسی کودکان استثنائی

فهرست مطالب

چکیده

فصل یکم: کلیات پژوهش

مقدمه… 2

بیان مساله… 5

اهمیت پژوهش… 7

اهداف پژوهش… 8

سوالات پژوهش… 8

فرضیات پژوهش… 9

تعریف عملیاتی متغیرها… 9

فصل دوم: پیشینه پژوهش

الف)تاریخچه نظریه های یادگیری… 13

جایگاه هوشیاری در مکاتب روانشناسی… 17

آغاز نظریه های شناختی یادگیری… 18

نظریه های رشد شناختی… 20

نظریه خبرپردازی یادگیری… 23

الگوهای شناختی… 25

تاریخچه پژوهش های فراشناختی… 28

ب)مرور مبانی نظری… 30

حافظه کوتاه مدت… 31

تقطیع… 34

حافظه دراز مدت… 34

تداخل… 35

مدل پردازش اطلاعات در یادگیری… 36

فرایندهای کنترل کننده در پردازش اطلاعات و استفاده موثراز آن در آموزش 37

الف)فرایندهای کنترل کننده در ثبت حس (اولین مخزن) 37

ب)فرایندهای کنترل کننده در حافظه کوتاه مدت و دراز مدت 38

اقسام حافظه دراز مدت… 38

حافظه رویدادی… 38

حافظه معنائی… 39

حافظه روندی(روشی)… 40

شناخت چیست؟… 40

فرایندهای شناختی حافظه… 42

شناخت و رابطه آن با پردازش اطلاعات… 42

ب) فراشناخت چیست؟… 43

رابطه شناخت و فراشناخت… 44

عناصر تشکیل دهنده فرا شناخت… 46

طبقات دانش فراشناخت… 47

الف) اطلاعات فرد از نظام شناختی خود… 48

ب) اطلاع فرد از تکلیف… 49

ج) اطلاع فرد از راهبردها… 49

فرا شناخت در برابر فرا حافظه… 50

فرا شناخت در دانش آموزان… 51

رشد فراشناخت… 52

کمک به فراشناخت دانش آموزان… 53

اهمیت فراشناخت در آموزش… 54

کاربرداصول روانشناسی شناختی درتدریس… 54

تشریح راهبردهای یادگیری… 55

راهبردهای شناختی در برابر راهبردهای فراشناختی. 56

تشریح راهبردهای شناختی و انواع آن… 59

1) راهبرد تکرار یا مرور ذهنی… 59

الف)راهبرد تکرار ویژه موضوع های ساده و پایه. 60

ب) راهبرد تکرار ویژه موضوع های پیچیده و معنی دار… 61

2) راهبرد بسط و گسترش معنائی… 65

الف)راهبرد بسط ویژه تکالیف ساده و پایه… 66

ب)راهبرد بسط ویژه تکالیف پیچیده… 70

3) راهبردهای سازماندهی… 71

الف)راهبردهای سازماندهی ویژه تکالیف ساده و پایه 72

ب) راهبردهای سازماندهی ویژه تکالیف پیچیده… 72

تشریح راهبردهای فراشناختی و انواع آن… 75

دانش و کنترل خود… 77

دانش و کنترل خودو خود تنظیمی… 81

دانش و کنترل فرایند… 82

کنترل اجرائی رفتار… 84

ارزشیابی… 86

نظم دهی… 87

فراشناخت و فرایادگیری… 88

چگونگی تسهیل یادگیری… 89

یک یادگیرنده کارامد چیست؟… 90

اهمیت یادگیرنده راهبردی شدن… 91

ویژگی های یادگیرندگان راهبردی… 92

ج)مرور تحقیقات قبلی… 92

1)پیشینه پژوهش در خارج… 92

نمونه پژوهشهای مربوط به تدوین مطالعه پیش بین در این رابطه 94

نمونه تحقیقات تجربی و شبه تجربی آموزش راهبردها 96

پژوهشها در مناطق مختلف جهان… 100

2-پیشینه پژوهش در ایران… 102

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه (روش تحقیق)… 109

جامعه آماری… 109

نمونه و روش نمونه گیری… 109

ابزار اندازه گیری… 109

شیوه اجرای آزمون راهبردهای یادگیری… 110

روش نمره گذاری… 113

اعتبار و روایی تست… 113

روش جمع آوری اطلاعات… 117

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 118

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه… 120

بخش اول:توصیف اطلاعات… 120

بخش دوم:تحلیل یافته ها… 121

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و بررسی نتایج… 127

محدودیتهای پژوهش… 133

پیشنهاد های پژوهش… 133

منابع فارسی… 135

منابع انگلیسی… 140

چکیده

انگلیسی

فهرست جداول

جدول(4-1)شاخص های آماری راهبردهای یادگیری و خرده راهبردها با پیشرفت تحصیلی… 120

جدول(4-2)آزمون همبستگی رابطه بین راهبرد مرور کردن با پیشرفت تحصیلی 121

جدول(4-3)بررسی رابطه بین راهبرد بسط ذهنی با پیشرفت تحصیلی 122

جدول(4-4)بررسی رابطه بین راهبرد سازماندهی با پیشرفت تحصیلی 122

جدول(4-5)بررسی رابطه بین راهبرد نظارت بر درک مطلب با پیشرفت تحصیلی 123

جدول(4-6)شاخص های آماری دو گروه آزمایش و کنترل. 123

جدول(4-7)آزمون همبستگی دو گروه وابسته… 124

جدول(4-8)آزمون Tدر گروههای همبسته… 124

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.