مکانیزم انتقال قدرت (شفت، یاتاقان، اکسل و بلبرینگ)

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 23 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 25

مکانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اکسل و بلبرینگ)

تاریخچه ای از یاتاقان ها

نیروی اصطکاک علی الرغم فوایدی که در برخی موارد برای انسان داشته است در مواردی هم بعنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی می شود. بطور مثال از حرارت ناشی از سوخت در خودرو 35 درصد از طریق سیستم اگزوز و 33 درصد از طریق آب و 7 درصد از طریق انتشار در هوا به بیرون از سیستم منتقل می شود و تنها 25 درصد از کل حرارت تولید شده برای انجام کار مفید باقی می ماند که همه این هدر رفتن انرژی حرارت ناشی از وجود اصطکاک در بخشهای مختلف خودرو می باشد.در تکیه گاه شفت بروی دیواره ها نیز نیروی اصطکاک بین شفت و دیواره باعث اتلاف انرژی می گردد. بمنظور کاهش اصطکاک در تکیه گاه شفتهای دوار از یاتاقانها استفاده می شود. در یک تعریف کلی به هر تکیه گاهی که اصطکاک را کاهش دهد یاتاقان می گویند. در واقع نیروی اصطکاک مزاحم کار تکیه گاهی یاتاقان می باشد.

یافتن روشهای مناسب برای غلبه بر اصطکاک از دیر باز در سرلوحه کارهای بشر بوده است. بیشتر افراد از چرخ بعنوان بزرگترین اختراع در طول اعصار یاد می کنند، در صورتیکه این چنین نیست. بلکه نوآوری واقعی در قراردادن محور چرخ در یاتاقان (تکیه گاه مدور) شکل گرفت. مدارکی دال بر استفاده از سطوح مدور برای کاهش نیروی لازم بمنظور جابجایی اجسام سنگین در زمانهای قدیم وجود دارد. برای مثال مصریان از الوار (تنه درخت) استفاده می کردند. یاتاقان هایی که با چرخ ها و محورهای اولیه به کار می رفت، از نوع محوری بود که در آنها محور با لقی اندکی درون سوراخ یاتاقان قرار می گیرد.

در هر حال اختراع چرخ پدیده مهمی بوده است ولی این یاتاقانها بودند که باعث چرخش اجسام می شوند. در ابتدا رومی ها، بلبیرینگ ضد اصطکاک اولیه را در دوران حضرت مسیح (ع) بکار می بردند. باقیمانده های یک کشتی رومی در دریاچه «نمی» حکایت از وجود سه نوع اولیه بلبیرینگ یعنی کروی، استوانه ای و مخروطی (شیبدار) داشت، هر چند در این جستجو مورد استفاده آنها نامشخص ماند.در دوران رنسانس لئوناردوداوینچی یک یاتاقان ضد اصطکاک را طراحی کرد اما قصد وی از ساختن آن همچنان نامعلوم است. با پیشرفت انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و بکار گیری نیروی بخار بجای نیروی باد، استفاده از یاتاقان ها بسیار گسترش یافت. هر چند که بیشتر آنها از نوع یاتاقان های محوری بودند و از نوع یاتاقان های ضد اصطکاک کمتر استفاده می شد.

کلمات کلیدی:

شفت

یاتاقان

مکانیزم مونتا‍‍‍ژ

اکسل و بلبرینگ

مکانیزم انتقال قدرت

فهرست مطالب

مکانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اکسل و بلبرینگ) 1

تاریخچه ای از یاتاقان ها 1

یاتا قانها: 7

یاتاقانهای غلتشی: 7

بررسی معایب یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی: 8

مزایای عمده یاتاقانهای غلتشی: 9

مزایای یاتافانهای لغزشی نسبت به غلتشی: 10

بررسی علل خرابی یاتاقانهای لغزشی: 11

معایب یاتاقانها غلتشی: 13

روانکاری یاتاقانهای غلتشی: 13

شماتیک کلی اکسل عقب 18

خمش فنر بعلت وجود عکس العمل گشتاور 20

انواع پوسته اکسل 24

قیمت فایل فقط 13,000

برچسب

  • مکانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اکسل و بلبرینگ)
  • شفت
  • یاتاقان
  • مکانیزم مونتا‍‍‍ژ
  • اکسل و بلبرینگ
  • مکانیزم انتقال قدرت
  • خرید مقاله و تحقیق رشته مکانیک
  • دانلود مقالات رشته مکانیک

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.