تحقیق حاضر با عنوان ‘بررسی نقش رسانه های جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان ‘ سعی دارد، تاثیرات مثبت وپیامدهای منفی وابستگی کودکان به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهد. در راستای رسیدن به هدف مذکور ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش رسانه های گروهی و به خصوص تلویزیون مطرح شده، سپس انواع کارکردهای تلویزیون، وظایف رسانه به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.در فصل دوم تحقیق مقدارزمانی که کودکان در شرایط مختلف سنی صرف تماشای تلویزیون می کنند، آغاز سن تماشای تلویزیون، دلایل تماشای تلویزیون توسط کودکان و انتظاراتی که کودکان و والدین آنها از تلویزیون دارند مورد بررسی قرار می گیرد.
لازم به ذکر است آمار و ارقام مربوط به این فصل از تحقیق، در مورد جامعه آمریکا و بر اساس اطلاعات کتاب ‘ تلویزیون در زندگی کودکان ما نوشته ویلبر شرام و دیگران، ترجمه محمود حقیقت کاشانی می باشد. امید است با عنایتی که مسئولین تعلیم وتربیت ایران اسلامی به الگو گیری کودکان این مرز و بوم از رسانه های گروهی و به ویژه رسانه های تصویری دارند، زمینه انجام این چنین پژوهشهای گسترده ای در سیستم آموزش و پرورش کشور مانیز فراهم گردد که این مهم حمایت همه جانبه مسئولین امر را می طلبد.
پیشگفتار…4
مقدمه…6
مبانی نظری تحقیق…9
بیان مساله و اهمیت موضوع تحقیق…10
اهداف تحقیق…14
فرضیات تحقیق…14
روش تحقیق…14
رسانه چیست و چه تواناییهای دارد…15
کارکرد رسانه های جمعی…21
وظیفه رسانه چیست…27
جهان جدید تلویزیون…31
کودک چه مقدار وقت صرف تلویزیون می کند…36
چه کسانی بیننده پروپاقرص هستنند…38
استفاده کودکان از رسانه ها در سنین مختلف…45
کودکان درباره تلویزیون چگونه فکر می کنند…53
وجه تلویزیون…54
آیا تلویزیون در نظر کودکان شگفت انگیز است؟…56
چرا کودکان از تلویزیون استفاده می کنند؟…60
یادگیری از تلویزیون…80
چگونگی یادگیری از تلویزیون…81
نتیجه گیری…83
منابع و ماخذ…86