اگر چه ریسک نقشی اساسی در اغلب تصمیم گیری های کارآفرینانه بازی می کند، تحقیقات علمی کمی به عمل آمده است که صراحتأ شرح داده باشد که چقدر اجزای ریسک، درک ریسک و تمایل طبیعی کارآفرینان به پذیرش ریسک، بر انتخاب میان تصمیمات بالقوه کارآفرینانه می گذارد. در این مطالعه علمی از گروه نمونه ای از کارآفرینان شرکت های تند رشد آمریکایی خواسته شد که بین تعدادی تصمیم مخاطره آمیز فرضی انتخابهایی انجام دهند. نتایج نشان داد که اینگونه انتخاب ها تحت تأثیر ریسک هایی که به طور ذاتی در هر تصمیم جدید وجود دارد و نیز همانطور که در الگوی نتایج پیش بینی شده برای هر تصمیم هم آورده شده است تحت تأثیر درک متفاوت کارآفرینان از این ریسک ها و تفاوت در تمایل آنها به پذیرش ریسک، صورت می پذیرند. هدف نمونه ما از کارآفرینان این بود که تصمیماتی که دارای سطح بالایی از «تغییرپذیری» در الگوی نتایج پیش بینی شده شان هستند انتخاب نشود. این اجتناب از «تغییرپذیری» در نتایج این را نشان می دهد که تحلیل حساسیت که معمولأ برای شرح دادن جذابیت تصمیمات جدید تجویز می شود، می تواند در ذات ریسک پذیری باشد و می تواند سرمایه گذاران بالقوه را از سرمایه گذاری در شرکت های آنان بازدارد.
رویکردهای جدید برای ارزیابی و ارائه ریسک بنگاه جدید، به غیر از رویکرد سنتی بهترین حالت/ حالت مورد انتظار/ بدترین حالت، می توانند به همان اندازه که از طریق تحقیق بازار از میزان احتمال پذیرش بازار از کالا یا خدمت جدید بنگاه می توان آگاهی یافت، مورد توصیه قرار گیرند. همچنین تأثیری از تفاوت در تمایل ریسک میان کارآفرینان بر انتخاب های جدید پرمخاطره آمیزشان یافتیم. این تأثیر این مطلب را ارائه می دهد که نه تنها کارآفرینان باید در برابر اعمال هر نوع تعصب در تصمیمات پرمخاطره جدیدشان محتاط باشند، بلکه سرمایه گذارانی که از این پس وارد بازار می شوند نیز باید میزان تمایل کارآفرینان به ریسک پذیری را هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری کاملأ مورد توجه قرار دهند. سرانجام اینکه، در حالیکه نمونه ما از کارآفرینان تمایل به گریز از سطوح بالای تغییرپذیری در انتخاب های جدیدشان دارند، آنها به پذیرش درجه قابل ملاحظه ای از خطر، یا بدترین نتیجه ممکن حاصل از تصمیم جدید، اشتیاق دارند که شاید این خطر پذیری ناشی از سودهای چشمگیر بالقوه باشد