بررسی رابطه بین هوش هیجانی،هوش اخلاقی و قانون مداری دانش آموزان شهرستان لاهیجان
قالب: WORD
تعداد صفحات: 28
دانش آموزان نیروهای فعال جامعه محسوب می شوند؛ از آنجا که سرنوشت آینده کشور در دست آنان خواهد بود، بنابراین لازم است این افراد مسئول و متعهد تربیت شوند تا جامعه را به سوی اهداف متعالی، هدایت نمایند. این تحقیق، با هدف بررسی و تعیین میزان قانون مداری و رابطه آن با هوش اخلاقی و هوش هیجانی در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان لاهیجان، در سال 1392 انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای به تعداد 200 نفر نمونه انتخاب شدند، با پرسشنامه های هوش هیجانی، هوش اخلاقی و قانون مداری، داده ها جمع آوری شدند. نتایج نشان داد که میزان قانون مداری کلی در دانش آموزان در حد زیاد و خیلی زیاد (84%)، هوش اخلاقی (5/94%) و هوش هیجانی (5/74%) بودند، کلیه متغیرهای مورد بررسی در سطح کاملاً مطلوب بودند. نتایج دیگر نشان داد که بین هوش هیجانی، هوش اخلاقی با قانون مداری دانش آموزان رابطه وجود دارد و بیشترین تبیین در قانون مداری مربوط به هوش اخلاقی است، به طوری که مجذور ضریب همبستگی ( ) برابر با 296/0 است، بین هوش اخلاقی با هوش هیجانی، بین هوش هیجانی با قانون مداری و بین هوش اخلاقی با قانون مداری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین جنسیت با هوش هیجانی، هوش اخلاقی با قانون مداری رابطه ای به دست نیامد؛ ولی میزان تحصیلات با قانون مداری در جامعه و قانون مداری کلی، رابطه معنی دار داشت.
واژگان کلیدی: قانون مداری، هوش اخلاقی، هوش هیجانی و دانش آموزان دوره متوسطه