بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)

موضوع:

بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)

( فایل word قابل ویرایش )

۱۰۷ صفحه

فهرست مطالب

عنوان

فصل اول

ترمز چیست ؟

ترمز های هیدرولیکی

ترمز دو مداری با پمپ دوبل

سیستم ترمز چرخ

سیستم ترمز دیسکی

بوستر

فصل دوم

فلسفه یABS ( ترمز ضد قفل )

اختراع ترمز ضدقفل

محدودیت های ترمز ضد قفل

دینامیک تایرها

فصل سوم

معرفی اجزا سیستم ABS

واحد کنترل الکترونیکی (ECU )

مدارهای ایمنی

دوره (سیکل ) کنترل ABS

مدارهای هیدرولیکی

مدارهای جلو – عقب مجزا

مدارهای قطری مجزا

کانالهای ABS

سیستم های یک کاناله

سیستم های سه کاناله

سیستم های چهار کاناله

واحد کنترل هیدرولیکی

نوع مجتمع

نوع غیر مجتمع

پمپ

سیلندر اصلی

سولونوییدها

شیرهای سولونوییدی سه وضعیتی

شیرهای سولونوییدی دو وضعیتی

مقسم هیدرولیکی بوش

دستگاه جک هیدرولیکی

انباره ها ( آکومولاتورها)

سنسور سرعت

سنسور شتاب

ساختار سنسور شتاب

سنسور شتاب جانبی

عملکرد سنسور شتاب

سوئیچ چراغ ترمز

سوئیچ سطح روغن ترمز

فصل چهارم

سیستم ضد قفل ABS چگونه کار می کند ؟

دیاگرام سیستمABS

عملکرد فعال کننده ی ECU

وضعیت ترمز معمولی: (ABS فعال نیست)

وضعیت ترمز ضد قفل اضطراری: (ABS فعال است )

وضعیت کاهش فشار

وضعیت ثابت نگه داشتن فشار

وضعیت افزایش فشار

فعال کننده ی ABS با شیر سولونوییدی دو وضعیته

ABS ECU

فصل پنجم

عیب یابی سیستم ABS

سنسورهای سرعت چرخ

سوئیچ چراغ ترمز

سیستم ترمز اصلی

سیستم تشخیص عیب ABS

تفسیر لامپ اخطار

خواندن کدها

آزمایش سنسور سرعت چرخش

منابع

مقدمه

ترمز چیست؟

وظیفه ی سیستم ترمز در یک خودرو ایجاد شتاب منفی در خودرو جهت کم کردن سرعت آن یا توقف خودرو یا کنترل سرعت در سراشیبی ها می باشد . بنا بر این سیستم ترمز باید در خودرو نیرویی در خلاف جهت حرکت خودرو تولید کند که این نیرو در یک مسافت راه ترمز به عنوان کار نیروی ترمزی تعریف می شود، که این کار نیروی ترمز انرژی جنبشی خودرو را کاهش می دهد(یا صفر می کند).پس هرچقدر که جرم خودرو بیشتر باشد باید نیروی ترمزی قوی تر باشد.

و هر چقدر که سرعت خودرو افزایش یابد به مقدار مجذور آن نیروی ترمز باید افزایش یابد.

یک خودرو باید در اثر نیروی ترمزی تولید شده در یک راه معینی (راه ترمزی) متوقف شود که این مقدار بر طبق استانداردهای جهانی مشخص می شود .

بنابراین با ثابت بودن s در سرعتهای متفاوت نیروی ترمز متناسب با جرم خودرو و سرعت آن طراحی می شود .

کار نیروی ترمز در خودرو که سبب کاهش انرژی جنبشی می شود به صورت انرژی گرمایی در سیستم ترمز ظاهر می شود ، یعنی این انرژی زیاد موجب گرم شدن قطعات اصطکاکی در سیستم ترمز می شود . بنابراین سیستم ترمز باید در مقابل حرارت و دما مقاومت بالایی داشته باشد ، و نیز بالا رفتن دما تاثیری بر روی کارکرد قسمتهای اصطکاکی نداشته باشد و به عبارت دیگر آن قسمتها در برابر تغییرات دما حساس نباشند .

به عنوان مثال تشتکی های آب بندی در اثر بالا رفتن دما حالت خود را از دست نداده وآب بندی آنها به هم نخورد و یا روغن ترمز نقطه ی جوش بالایی داشته باشد و در اثر بالا رفتن دما ویسکوزیته ی آن زیاد تغییر نکند.

دو عامل بسیار مهم بر توان ترمز تاثیر دارند:

۱- بار روی هر چرخ

۲- ضریب چسبندگی تایر با جاده که خود تحت تاثیر سه عامل است:

الف)آج تایر

ب)نوع جاده

ج)شرایط جاده(خشک،بارانی،برفی)می باشد که هرکدام از این عوامل روی عمل ترمز تاثیر می گذارد.

اگر نیروی ترمز از نیروی اصطکاکی تایر و جاده بیشتر شود باعث بلوکه کردن چرخ (لغزش چرخ) می شود . که این لغزش چرخ سه مشکل عمده را به وجود می آورد:

۱- لاستیک سایی ، یعنی لاستیک از یک ناحیه ساییده می شود

۲- راه ترمز ، یعنی مسافتی که خودرو در حین ترمز طی می کند تا کاملا متوقف شود را زیاد می کند . چون که راه ترمز چرخی که با غلطش می ایستد به مراتب کمتر از راه ترمز چرخی است که با لغزش می ایستد.

۳- کنترل خودرو به هم می خورد زیرا در خودرویی که چرخهای آن در حال لغزیدن است تماس چرخ با جاده به خوبی برقرار نمی باشد و خودرو تحت کنترل فرمان نمی باشد و کنترل و فرمان دهی به خودرو مشکل می باشد..

پس یک ترمز ایده آل ترمزی است که تحت هر شرایطی با کمترین راه ترمز اتومبیل را متوقف کند و دیگر این که باعث بلوکه کردن چرخها نشود . از طرف دیگر باید سیستم ترمز کمترین زمان عکس العمل را داشته باشد و از لحظه ی فشردن پدال تا اعمال نیروی اصطکاکی کمترین زمان ممکن را لازم داشته باشد،که این خود مستلزم خوب طراحی شدن سیستم ترمز می باشد

در یک تقسیم بندی کلی ترمزها به چهار دسته ی مکانیکی ، هیدرولیکی ،پنوماتیکی،و مغناطیسی تقسیم می شوند.

واریز هزینه و دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.