فرمت فایل: doc
حجم فایل: 325 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 122
دانلود پایان نامه رشته هنر
سرگذشت هنر و معماری در ایران
*قابل استفاده برای رشته معماری
چکیده:
عمر هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرها است. رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه آن است که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی و نیزسدسازی و مهندسی بوده است که نمونه آن بناهای مختلف و سدهای باستانی و دهکده های متعدد در جای جای خاک این کشور است. آثاری که جسته و گریخته از میان نوشته های باستان شناسی و شرق شناسان به دست می آید روشنگر آن است که هنر و معماری از ۵۰۰۰سال قبل در این مرز و بوم ریشه دوانده است.
نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام، آسایش و انبساط پایه گذاری شده است. معماری ایرانی در طی تاریخ خود دارای اصالت طرح و سادگی توام با آرایش و تزیین بوده است.تمامی گستره ایران به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون کتاب زنده اما فرسوده ای از تاریخ معماری و هنر است که هر برگ از این کتاب در لحظه ای کوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بر روی تماشاگر می گشاید. کمتر روستایی در ایران وجود دارد که در آن معابر باستانی ناهید یا قلعه گبری و قلعه سلسال (صلصال) با طاق های ضربی و یا هلالی به چشم نیاید و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و یا قلعه های معروف که مضمونی افسانه ای و تاریخی را در خویش نهفته اند اثری نباشد، برای مثال می توان به قلعه مرو و قلعه اصفهان و یا قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان، کاخ پاسارگاد و تخت جمشید یا پارسه، آثار شوش، ایوان مدائن یا طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.
شاید به جرات بتوان گفت برای اولین بار ایرانی ها بودند که آجر را درست کرده و از آن در معماری استفاده کردند که نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است که شاید بتوان با آن قدمت معماری بشر سنجیده شود و همچنین نشانه استعمال نخستین آجرها را در تپه سیلک کاشان، مناره ها و سدهای باستانی و بازمانده ساختمان های کهن در مرو، خرابه قصر هاتره در ساحل دجله و ویرانه های معبد کنگاور، یادگار خسرو پرویز در قصر شیرین و طاق بستان کرمانشاه مشاهده کرد.
معماران و هنرپروران شهرساز ایرانی از زمان های باستان از برجسته ترین کارشناسان عصر خود بوده اند تاریخ نام بسیاری از معماران برگزیده را به یاد ندارد، اگرچه آثار گرانقدر آنها بهترین شناسنامه در شناسایی خصایل هنری و اندیشه آنها است. از میان معماران شهره عهد باستان باید از «سئنا» نام برد که تا مرزهای نبوغ پیش تاخت و نیز به «برازه حکیم» که در زمان اردشیر ساسانی می زیست و سدساز و معمار و شهرساز بی همتایی بود اشاره کرد. «برازه حکیم» سدی را که اسکندر بر شهر فیروزآباد فارس بسته بود شکست و فیروزآباد تازه ای بنا کرد که دستاورد ها و خطوط اصلی معماری ایران را ترسیم می کرد.
کلمات کلیدی:
هنر معمارى
تاریخچه هنر ایران
هنر و معماری در ایران
تاریخچه معمارى ایران
مقدمه:
هنر معمارى از بارزترین جلوههاى فرهنگ هر قوم و هر دورهٔ تاریخى و نمایشگر گویاى فضاى زیست آدمى است. این هنر در گذشته تابع اصول و ضوابط کمابیش معین و شناخته شدهاى بود و پیوندى استوار و ناگسستنى با فرهنگ جامعه و الگوهاى رفتارى داشت. به همین دلیل معمارى هر دوره انعکاسى از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب مىشد و هر سبک جدید معمارى بر اصول، روشها و سنتهاى سبکهاى پیشین استوار بود.تحولاتى که از آغاز قرن معاصر شروع شد، موجب گسیخته شدن رشتههاى پیوند بین برخى مظاهر و جلوههاى زندگى با فرهنگ جامعه شد و در نتیجه این روند معمارى سنتى از حرکت باز ایستاد و در بسیارى عرصهها مورد بىتوجهى واقع شد.
ایران و سرزمینهاى شرقى در آغازین دورهٔ اسلامی، سهم بسیار در تاریخ جهان اسلام داشتند. سلطهٔ مغولان بر این سرزمین سبب شد تا ایران مرکز بلامنازع نوآورى هنرى و فرهنگى در جهان اسلام گردد. چنانکه مىتوان شاخصهٔ هنرهاى تجسمى را از ۱۲۵۰ م به بعد در بیشتر سرزمینهاى اسلامی، توجه و اتکا به الگوها و افکار ایرانى دانست. مثلاً در معماری، ترتیب قرار گرفتن چهار ایوان برگرد صحنى باز در مساجد ایرانى قرن ۱۲ م معمول بوده؛ این طرح در معرکه طرح ستوندار سنتى در آن رایج بود معمول گردید و دیرى نپایید که طرح چهار ایوانه در دوردستهاى شرق و غرب اسلامی، بکار گرفته شد.
فهرست مطالب
تاریخچه معماری و هنر در ایران 1
v هنر معمارى 2
v تاریخچه معمارى ایران 2
معماری ایران از صدر اسلام تا عصر سلجوقیان 6
معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان 7
سلجوقیان 7
خوارزمشاهیان 9
ایلخانیان 9
معماری اسلامی 10
تیموریان 12
معماری ایران از صفویان تا دوران معاصر 13
v بناهاى دورهٔ اسلامى ایران 17
در دو گروه فوق از بناهاى دورهٔ اسلامی، مکانى براى عبادت، تجارت و سکونت وجود داشته است. 18
الف)بناهای مذهبی 18
منشأ چهارگوش گنبددار 28
حسینیهها و تکایا و مصلّىها 32
ب)بناهاى غیرمذهبى 34
پلسازى در دوره صفویه 38
پلسازى در دوره افشاریه و زندیه 40
پلسازى در دوره قاجاریه 40
بعضى از حمامها خوب بهجاى مانده عبارتند از: 68
بازارها 69
عناصر مختلف بازار 72
تهران: مجموعهٔ کاخهاى سلطنتی 81
کاشان: مجموعهٔ باغ و کاخ فین 83
گچبرى 109
کاشىکارى 111
منبتکارى و تزئینات چوبى 113
خاتمسازى 115
آینهکارى 116
v معماران دوران اسلامى در ایران 118
قیمت فایل فقط 57,000
برچسب