رئیس کل سازمان مسئولیت رهبری ومدیریت کل سازمان را بعهده خواهد داشت و در قالب شرح وظایف مندرج در اساسنامه سازمان به کلیه امور سیاستگذاری و جاری سازمان نظارت خواهد نمود.
رئیس کل سازمان می تواند برای پیشبرد امور سازمان وظایف سازمانی را به معاونت ها و مدیران و همه ارکان سازمان تفویض نماید.
محدوده و شرح وظایف قابل تفویض به دفاتر و ادارات تابعه بشرح آمده در اساسنامه سازمان خواهد بود.
1-1- حراست
حفاظت از تاسیسات ، اماکن و اموال سازمان و انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از حوادث و سوانح ساختمانی
اجرای دستورات ، مقررات ، دستورالعملها و طرحهای حراستی صادره از طرف مراجع ذیصلاح و مقامات حراست وزارتخانه
هماهنگی با واحدها و مقامات وزارتخانه به منظور اجرای صحیح مقررات و ضوابط حراستی و امنیتی
بررسی و تعیین صلاحیت پرسنل و اعلام نظر جهت انتصاب افراد به مشاغل حساس یا اعزام به خارج از کشور
تشکیل پرونده حراستی کلیه پرسنل اعم از رسمی ، پیمانی و قراردادی و خرید خدمت و انجام امور دبیرخانه محرمانه
آموزشی توجیهی کارکنان درخصوص مراقبتهای لازم از پرسنل ، تاسیسات اماکن و اسناد طبقه بندی شده
حفظ انتظامات داخلی سازمان و کنترل تردد کارکنان و مراجعین و صدور کارت شناسایی جهت کارکنان
طبقه بندی حفاظتی تاسیسات و اماکن مربوط و اتخاذ تدابیر لازم جهت تایید حفاظت آنها
جمع آوری اطلاعات و اخبار در سطح سازمان و انجام اقدامات لازم براساس
بخشنامه های صادره و دستور مقامات مسئول سازمان
انجام اقدامات لازم و اتخاذ تدابیر حفاظتی در زمینه های مربوط در طول شبانه روز و مواقع تعطیل
انجام اقدامات حفاظتی در مواقع تشکیل جلسات و گردهمایی های مربوط به سازمان
برقراری سرویس حفاظتی برای انتقال و ارسال اسناد طبقه بندی شده
نظارت بر کیفیت ایمنی تاسیسات و اماکن مربوطه و کنترل مستمر ایمنی و اطفاء حریق به منظور پیشگیری از بروز حوادث و سوانح با همکاری واحدهای ذیربط
همکاری با مراجع امنیتی ، قضایی ، انتظامی در جهت حسن اجرای وظایف محوله …