امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی که پیوستنی که چندان نیز ا زروی اختیار نیست با چالشهای بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی و حتی باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش وپ یچیدگی اهداف، فرایندها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری وثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی وبرترسازمانی توجه کنند. مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب وکار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار در سازمانهای مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند.
مدلهای سرآمدی کسب وکار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند وچه معیارهایی بر رقبای آنها حاکم هستند. امروز اکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب وکار در تعالی، رشد وثروت آفرینی است. مدلهای تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید (کالا یا خدمات) و مشارکت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کند. در این پایان نامه تلاش خواهد شد اصول و مبانی مدل تعالی EFQM و وظابف کارکردی هر یک از اجزای مدل توصیف و تشریح گردد پس به این موضوع معطوف گردد که اجرای این مدل تعالی در کارخانجات تعمیرات لکوموتیو چگونه صورت گرفته و مراحل اجرای آن تشریح گردد.
تعریف تعالی سازمانی
اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین
مشتری مداری
رهبری و ثبات در مقاصد
مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیت ها
توسعه و مشارکت کارکنان
یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر
توسعه همکاری با شرکای تجاری
مسئولیت اجتماعی سازمان
مزایای مدل تعالی سازمانی
تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی
معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی
نحوه امتیاز دهی در مدل تعالی
خودارزیابی در مدل EFQM
روشهای خودارزیابی
سطوح تعالی در کسب جایزه
مدل تعالی سازمانی در ایران
مدل تعالی سازمانی در راه آهن
مدل تعالی سازمانی EFQM در کارخانجات تعمیرات لکوموتیو بافق