یکی از فرآیند های مهم در پالایشگاهها، فرآیند تبدیل کاتالیستی می باشد که در این فرآیند عمدتاً بنزین با عدد اکتان بالا و آروماتیکهای گران قیمت نظیر بنزن، تولوئن و زایلن تولید می شود. با توجه به اهمیت این فرآیند در تولید بنزین، شبیه سازی فرآیند تبدیل کاتالیستی جهت بهینه سازی و پیش بینی پارامترهای عملیاتی از قبیل عدد اکتان، LHSV، دمای ورودی به راکتورها و بازده بسیار ضروری می باشد. در این پروژه انواع مدلهای سنتیکی ارائه شده برای واحد تبدیل کاتالیستی نفتا مورد برسی قرار گرفته است.
فرآیند تبدیل کاتالیستی نقش کلیدی در عملیات پالایشگاهی دارد و بر خلاف فرآیندهای دیگر پالایشگاهی از قبیل کراکینگ کاتالیستی، الکلاسیون، ایزومریزاسیون که فرآورده هایی باعدد اکتان مشخص تولید می کنند در این فرآیند می توان محصولاتی با عدد اکتان متفاوت تولید نمود. رفرمینگ کاتالیستی نفتا بهترین روش برای تولید بنرن با اکتان بالا و آروماتیک ها است. تقاضا برای آروماتیک ها در واحدهای پتروشیمی رو به افزایش است. هیدروکربنهای دارای عدد اکتان بالا خاصیت ضدانفجاری بیستری داشته و یا به عبارت دیگر باعث آرام سوزی در اتومبیل می شوند که در این خاصیت به طبیعت هیدروکربنی که بعنوان سوخت بکار می رود، وابسته می باشد
فصل اول: بررسی کلی فرآیند
فصل دوم: واکنش ها
فصل سوم: معادلات
فصل چهارم: مدل سازی فرآیند تبدیل کاتالیستی
پیشنهادات و نظرات
مراجع