به طور کلی تعاریف متعددی را که توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است، می توان به سه گروه تربیتی (تحصیلی)، تحلیلی و کاربردی تفسیم کرد. به اعتقاد روانشناسان تربیتی، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می کنند که کودکان باهوش نمره های بهتری در دروس خود می گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی توان به نمره ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد. بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی، هوش توانایی استفاده از پدیده های رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر »، روان شناس امریکایی، پیشنهاد شده باشد که بیان می کند: هوش یعنی تفکر عاقلانه، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط.
تعریف هوش
تعریف تربیتی هوش
تعریف تحلیلی هوش
تعریف کاربردی هوش
تاریخچه مطالعات مربوط به هوش
عوامل موثر بر هوش
انواع آزمونهای هوش
طبقات هوش
هوش چندگانه
پوستر
صوت
نمایش دادن
موسیقی
هوش هیجانی
اندازه گیری هوش هیجانی
هوش معنوی
هوش مصنوعی
فلسفۀ هوش مصنوعی
مدیریت پیچیدگی
سیستم های خبره
عامل های هوشمند
آینده هوش مصنوعی
تاریخ هوش مصنوعی
جان مک کارتی
هدف هوش مصنوعی
هوش مصنوعی و هوش انسانی
ویژگی های هوش مصنوعی
هوش مصنوعی ترکیبی
دین و هوش مصنوعی
اشاره
بررسی آزمون
دستکاری نمادها
دو فرضیه در هوش مصنوعی
استدلال اتاق چینی
دین و برداشت مکانیکی از تفکر
منابع