احتراق نخستین منبع کاربردی انرژی است که بشر بدان دست یافته است احتراق گذشته از دادن گرما و نور، انسان را توانا ساخت که فلزات را بکار گیرد. امروزه بیش از 95 درصد انرژی مصرفی جهان از راه احتراق فراهم می شود. با وجود پژوهش های فراوان برای دست یافتن به انرژی های جانشین، شکی نیست که در آینده نیز احتراق همچنان مهم خواهد ماند بخصوص در مواردی مانند کاربردهای حمل و نقل و جابجائی که به روش انبارسازی و تولید انرژی نیاز دارد. برای بدست آوردن انرژی مکانیکی از عمل احتراق، موتورهای احتراقی به وجود آمد.
موتورهای احتراقی امروزه در صنعت، حمل و نقل، کشاورز و …… نقش مهمی را ایفاء می کنند و برای بحرکت درآوردن وسائلی مانند: کشتی، هواپیما، ماشینهای کشاورزی، ماشینهای ساختمانی و راهسازی و غیره از آن استفاده می شود. موتورهای احتراقی به طور کلی انرژی حرارتی نهفته در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.
موتورهای احتراقی به دو دسته عمده تقسیم می شوند که عبارتند از:
در موتورهای احتراق خارجی، سوخت در خارج موتور سوخته و انرژی حرارتی آن به آب داده می شود و آب را بخار می کند این بخار آب به ماشین مربوطه رفته و انرژی موجود در آن توسط ماشین تبدیل به انرژی مکانیکی می گردد. ماشینهای بخار و توربین های بخار جزو این دسته هستند.
اگر سوخت در داخل موتور بسوزد به کار مکانیکی تبدیل شود. موتور احتراق داخلی نامیده می شود که موتورهای بنزینی و دیزلی از این دسته موتورها هستند.
به طور کلی ساختمان و طرز کار موتور دیزل چهار زمانه شباهت زیادی به ساختمان و طرز کار موتور بنزینی چهار زمانه دارد. اجزاء یکسان در هر دو نوع مورد استفاده قرار گرفته و از نظر طراحی با هم اختلاف دارند. اختلاف اصلی بین این دو موتور در نحوه احتراق آنها بوده و اختلافات دیگر از این موضوع ناشی می شوند. در موتورهای بنزینی مخلوط بنزین و هوا وارد محفظه سیلندر شده و در حرکت پیستون از B.D.C (نقطه مرگ پائین) به T.D.C (نقطه مرگ بالا) به صورت متراکم و گرم در محفظه احتراق در می آید که با جرقه الکتریکی شمع محترق می شود. جرقه ناحیه کوچک حرارت شدیدی است که بسرعت گسترش یافته و مخلوط هوا و سوخت را محترق می سازد. در موتورهای دیزل فقط هواست که در مرحله تراکم فشرده شده و در انتهای تراکم درجه حرارت آن معمولاً به مقدار 700 درجه سانیتگراد می رسد. این درجه حرارت به اندازه کافی بالا بوده و از درجه حرارت خودسوزی روغنی شکل بالاتر است بنابراین وقتی که سوخت به صورت ذرات ریز (پودر شده) در داخل هوای بسیار داغ و متراکم محفظه احتراق پاشیده می شود، عمل سوختن خودبخود آغاز می گردد. میزان احتراق بعد از عمل اشتعال مستقیماً به وسیله مقدار سوخت روغنی که در اطاق احتراق پاشیده می شود کنترل می گردد. در موتورهای دیزل مدار جرقه و پمپ بنزین و کاربوراتور جایشان را به پمپ انژکتور داده اند، در سالهای اخیر نسبت تراکم در موتورهای بنزینی 5 به 1 الی 11 به 1 می باشد. محدودیی که سر راه بالا بردن نسبت تراکم در موتورهای بنزینی وجود دارد خود سوزی مخلوط سوخت و هواست. نسبت تراکم در موتورهای دیزل از 16 به 1 الی 25 به 1 متغیر است و اکثر موتورهای انگلیسی دارای نسبت تراکم 17 به 1 می باشد، از این جهت نسبت تراکم بالا امکان پذیر است و یکی از خصوصیات اصلی موتورهای دیزل اینست که تنها هوای خالص در مرحله تراکم فشرده می شود نه مخلوط سوخت و هوا. بالا بودن نسبت تراکم در موتورهای دیزل باعث می شود که فشار ماکزیمم مرحله احتراق نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین اجزاء تشکیل دهنده موتور دیزل (قطعات ثابت و متحرک) باید قوی تر و سنگین تر از موتورهای بنزینی مشابه باشد. همچنین به منظور به حداقل رساندن نیروی اینرسی قطعات متحرک، حداکثر دور موتور باید به وسیله دستگاهی بنام گارونر محدود شود. به علت بالا بودن نسبت تراکم، موتورهای دیزل دارای راندمان حرارتی بالاتر می باشند این راندمان در حدود 35% بوده در صورتیکه راندمان حرارتی موتورهای بنزینی حدود 25% بوده در صورتیکه راندمان حرارتی موتورهای بنزینی پس موتورهای دیزل مصرف سوخت کمتری دارند. مصرف سوخت در این موتورها بین الی - مصرف سوخت در موتورهای بنزینی که کار یکسان انجام دهند می باشد. اگر چه ماکزیمم فشار سیلندر در موتورهای دیزل بیشتر است ولی فشار متوسط مؤثر در این موتورها از موتورهای بنزینی کمتر می باشد بنابراین، این موضوع باعث می گردد که موتور بنزینی دارای قدرت خروجی و گشتاور بیشتری می باشد.
احتراق Combustion
موتورهای احتراقی (Combustion engines)
1- موتورهای احتراق خارجی
2- موتورهای احتراق داخلی
موتورهای احتراق تراکمی دیزل
تعریف چند اصطلاح
هوای ایده آل Theore tical Air
هوای اضافی Excess Air
نسبت هوا به سوخت (AF) و نسبت سوخت به هوا (FA)
نقطه شبنم محصولات احتراق
احتراق با هوای کم
مراحل احتراق در موتورهای دیزل
عواملی که روی کاهش تأخیر در احتراق تأثیر دارد
چرا موتور دیزلدود می کند و می کوبد؟
سوخت ها (fuels)
نفت (Petroleum)
تولید نفت خام
ترکیبات شیمیائی نفت خام
تصفیه نفت
تقطیر و تجزیه Fractional Distillation
تحول کراکنیک (Cracking Process)
پلی مریزاسیون (Polymerization)
تحول جذب (Absorption process)
هیدروژناسیون Hydrogenation
طبقه بندی سوخت مشعل ها
طبقه بندی سوخت دیزل
انواع سوخت دیزل
سوختهای جت یا توربین وسائط هوایی
نقطه جاری شدن Pour point
آب و رسوب در سوخت (Water and sediment)
کربن باقی مانده
خصوصیات ویژه تقطیر Distillation characteristics
خاکستر Ash
اثر فراریت سوخت در افزایش راندمان حرارتی موتور
طریقه اندازه گرفتن عدد اکتان (در موتورهای بنزینی)
عوامل افزودنی بالا برنده عدد اکتان
سوخت موتورهای دیزل
کیفیت احتراق سوخت دیزل
قابلیت اشتعال
قابلیت تبخیر
ویسکوزیته مناسب و پیش بینی شده
عدد ستان
مواد افزودنی بالا برنده عدد ستان
انتخاب سوخت باستان مشخص برای نسبت تراکم های متفاوت
مخزن سوخت fuel tank
لوله های هدایت سوخت
انتقال سوخت
درجه سوخت
فیلتر سوخت رسانی fuel filter
فیلتر اولیه
فیلتر ثانویه یا فیلتر اصلی
انواع فیلتر
مورد مصرف فیلتر
دستگاه سوخت رسان در موتور دیزل
مسیر سوخت
ب: مسیر سوخت در موتورهای مجهز به پمپ انژکتور نوع PT (موتور کومنز)
سیستم سوخت رسانی بوش
پمپ انژکتور
2- ساختمان و عملکرد پمپ انژکتور
3- عملکرد پلانجر
4- اندازه گیری مقدار سوخت تزریقی
6- عملکرد سوپاپ تحویل
7- زمان پاشش سوخت
پمپ انژکتور مدل PE(S)-PD
9- قطعات متشکله پمپچه
10- شناسایی انواع پمپ ها و طرز خواندن پلاک پمپ ها (ردیفی)
11- روش پمپ نصب پمپ انژکتور بر روی موتور
12- چگونگی تنظیم زمان پا شش سوخت بر روی موتور
2- اصول کار گاورنر
1- اهرم راهنما
2- اهرم شناوی floating lever
3- عملکرد گاورنر در مرحله استارت (Governor at ingine starting)
4- عملکرد گاورنر در مرحله دوم ارام (موتور درجا) Governor engine idling
5- چگونگی کنترل دور ماکزیمم
6- عملکرد گاورنر در مرحله خاموش شدن موتور
7- نقش فنر انگلیش بر روی عملکرد موتور (Angleich spring)
8- نقش فنر تورک در گاورنر (Torgue spring)
10- نقش فنر گشتاور بر روی عملکرد موتور
11- چگونگی عملکرد گاورنر در بررسی منحنی کار گاورنر
پمپ سه گوش
1- اصطلاحات مربوط به پمپ سه گوش
چگونگی عملکرد پمپ سه گوش (مقدماتی)
تنظیم کننده اتوماتیک
2- عملکرد تنظیم کننده اتوماتیک
بوستر پمپ انژکتور
نازل یا سوخت پاش
انواع نازل در کوماتسو
نازل نوع مجرائی سوراخدار
نازل نوع گلوگاهی
نحوه پا شش ریز یا درشت سوخت به وسیله سوخت پاشها
سوخت پاش خنک شونده
علامت اختصاری سوخت پاشها
پنتوکس نازل
سیستم سوخت رسانی کامینز
الف- انژکتور
مفهوم اعداد نوشته شده بر روی انژکتور
میترینگ اریفیس (سوراخ مقدار سوخت)
چگونگی عبور سوخت از انژکتور
مکانیز حرکت پلانجر
طرز کار و مکانیزم حرکت انژکتور
پمپ
PT پمپ
ساختمان pt پمپ
پمپ دنده ای
صافی سیمی (فیلتر)
PTG گاورنر
ترانل (شیر)
MVS گاورنر
شیرخفه کن
PTG گاورنر
دستگاههای مجهز برای آزمایش پمپ انژکتور
پایه گردان پمپ انژکتور
دستگاه جدید تنظیم پمپ انژکتور بوش
مزایای دستگاههای جدید
احتیاط در آزمایش پمپ انژکتور
عملیات مقدماتی در عیب یابی پمپ
نتایج
طرز سوار کردن پمپ انژکتور روی موتور
پمپ انژکتورهای دوار یا آسیابی
پمپ انژکتورهای نوع گاورنر (رگلاتور) هیدرولیکی
طرز کار فشار تحویل
فشار انتقال
فشار اندازه گیری
فشار تزریق
فشار بدون بار
گاورنر (رگلاتور)
طرز کار
ضربه گیر
کنترل توقف یا خاموش کن موتور
سوپاپ تنظیم
هواگیری
روغنکاری
بادامک و پیستونها
آوانس و ریتارد
پمپ انژکتورهای نوع گاورنر مکانیکی (وزنه ای)
گاورنر نوع مکانیکی
طرز کار
دور آرام
شتاب دادن
کنترل
میزان کردن پمپ نسبت به موتور
مراحل عمل
هواگیری
دقت:
مفهوم پلاک پمپیهای آسیابی
نتیجه گیری و پیشنهادات
فهرست منابع