هدف از این پروژه آشنائی با هوش مصنوعی به عنوان سمبل ونماد دوران فراصنعتی و نقش و کاربرد آن در صنایع و مؤسسات تولیدی می باشد. بدین منظور، این موضوع در قالب 3 فصل ارائه می شود. در (فصل اول) کلیات هوش مصنوعی موردمطالعه قرار می گیرد و سئوالاتی نظیر این که هوش مصنوعی چیست ؟ تفاوت هوش مصنوعی و هوش طبیعی (انسانی) درچیست ؟ شاخه های عمده هوش مصنوعی کدامند؟ و نهایتأ، اجزای هوش مصنوعی نیز تشریح می شود، کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و مؤسسات تولیدی، بخصوص در زمینه سیستم های خبره وآدمواره ها مورد مطالعه وتجزیه و تحلیل قرارمی گیرد. و در فصل دوم به بررسی هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری و در فصل سوم به بررسی تکنیک برنامه نویسی در هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار می گیرد. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می شود. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی آن را ‘دانش شناخت و طراحی مامورهای هوشمند تعریف کرده اند. یک مامور هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود, شانس موفقیت خود را بالا میبرد جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال 1956 استفاده نمود, آن را دانش و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند’ تعریف کرده است. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشین هایی مرتبط با بسیاری از رشته های دانشیک دیگر می باشد, مانند دانش کامپیوتر, روانشناسی, فلسفه, عصب شناسی, دانش ادراک, تئوری کنترل, احتمالات, بهینه سازی و منطق. « هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمند است. » همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی آید، حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:
چکیده 1
مقدمه 2
تعریف و طبیعت هوش مصنوعی 7
پیدایش و پیشرفت هوش مصنوعی 8
هوش مصنوعی و هوش انسانی 12
شاخه های هوش مصنوعی 14
فلسفهٔ هوش مصنوعی 27
ویژگی های هوش مصنوعی 48
دو فرضیه در هوش مصنوعی 52
انواع هوش مصنوعی 53
کاربرد هوش مصنوعی 57
معمای هوش الکترونیک ، مبانی و شاخه های علم هوش مصنوعی 59
چالش های بنیادین هوش مصنوعی 64
هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری 71
بازی های تأثیرگذار در هوش مصنوعی 88
تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی 118
مثالی از برنامه نویسی شیء گرا در شبکه های عصبی و هوش مصنوعی.163
سخن آخر 179
فهرست منابع 180