فرمت فایل: doc
حجم فایل: 57 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 39
پیاده سازی بانکداری الکترونیک در ایران،موانع و منابع
چکیده:
ظهور فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی همه شئون زندگی بشر و از جمله تجارت را دستخوش تغییرات فراوانی نموده است. از همین منظر است که بانکداری الکترونیکی شکل و تکوین یافته است. برای کشور ما که به تازگی این گونه از تجارت را تجربه می نماید،آگاهی از روندهای بین المللی جهت تسریع در استقرار و کارآمد شدن نظام بانکداری الکترونیکی مفید به فایده خواهد بود. از اینرو در مقاله فوق ضمن بررسی تعریف و مزایای بانکداری الکترونیک و تفاوت این نوع بانکداری با بانکداری سنتی، بر روند شکل گیری و همچنین عوامل و موانع توسعه بانکداری الکترونیک در ایران پرداخته و در انتها نیز بر اساس تجارب موفق بین الملی، توصیه ها و پیشنهادات لازم جهت پیاده سازی بانکداری الکترونیک در کشور ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی:
eBanking
بانکداری الکترونیک
منابع بانکداری الکترونیک
موانع بانکداری الکترونیک
مقدمه:
گسترش و رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی آثار و تبعات مثبتی در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بهره مند از این فناوری ها، در پی داشته است. کارشناسان امروزه در بررسی شاخص های توسعه، به هیچ وجه به موارد خاص توجه نمی کنند بلکه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم هر یک از عوامل تاثیر گذار را در ترکیب با سایر عوامل مورد ارزیابی قرار می دهند. تاثیر فزاینده ابزارهای کاربردی و علمی در فعالیت های مختلف جامعه علی الخصوص ساختارهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و تجدید در نگرش سنتی به موضوع تجارت و بازار می شود. در این بین توسعه روز افزون اینترنت در کشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت، بستری مناسب و مساعد برای برقرای مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است که در این بین می توان از ایجاد بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از نتایج مطلوب این تغییر و تحولات نام برد.
فهرست مطالب
بررسی موانع و منابع پیاده سازی بانکداری الکترونیک در ایران 1
چکیده: 2
کلمات کلیدی: 3
مقدمه: 3
بانکداری الکترونیکی چیست؟ 4
تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی: 4
الف- دوره اول: اتوماسیون پشت باجه: 4
ب- دوره دوم اتوماسیون جلوی باجه: 5
ج- دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حساب هایشان: 5
د- دوره چهارم: یکپارچه سازی سیستم ها و مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی: 6
تفاوت بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی: 7
جدول 1- مقایسه ویژگی های بانکداری الکترونیکی و سنتی 7
مزایای بانکداری الکترونیک: 8
سابقه تاریخی شکل گیری بانکداری الکترونیک در ایران: 9
بررسی بانکداری الکترونیکی در ایران: 10
کارتهای بانکی در ایران: 11
شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب): 13
مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی (مهتاب): 16
4. سوئیفت (SWIFT): 16
مشکلات و موانع گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران: 20
1. مشکلات مربوط به زیرساختهای اساسی: 20
1.2. مخابرات: 21
1.3. ماهواره: 22
2. کمبود سرمایههای انسانی مناسب برای پیشبرد بانکداری الکترونیکی در ایران: 24
3. موانع فرهنگی و اجتماعی در گسترش بانکداری الکترونیکی: 27
ب. جنبه های خارجی: 29
منابع توسعه و گسترش بانکداری الکترونیک در ایران: 30
نتیجه گیری: 33
توصیه ها و پیشنهادهایی جهت پیاده سازی بانکداری الکترونیک در کشور: 34
منابع: 37
قیمت فایل فقط 19,000
برچسب