بررسی و عیب یابی سیستمهای بنزینی انژکتوری

موضوع:

بررسی و عیب یابی سیستمهای بنزینی انژکتوری

( فایل word قابل ویرایش )

تعداد صفحات: ۱۱۸

مقدمه:

سیستمهای بنزینی انژکتوری

• چرا تزریق سوخت ؟

تزریق سوخت یکی از ایده های مدرن و با تکنولوژی بالا بوده و در صورتی که بخواهیم بیشترین بازدهی را در کارکرد خودرو داشته باشیم (از لحاظ کاهش سوخت و کاهش آلودگی) استفاده از تکنولوژی تزریق سوخت یک پیش نیاز می باشد. ولی در حقیقت، تزریق سوخت چندین دهه است که مورد استفاده قرار گرفته، اما اینکه چرا این همه وقفه در تولید و تجهیز اتومبیلها به سیستم تزریق سوخت بوجود آمد به دو دلیل عمده زیر می باشد:

اول: تکامل کامپیوترهای جدید و ارزان امروزی است که بدون وجود آنها، استفاده از سیستم های تزریق سوخت و همچنین تولید تعداد زیادی از وسایل کنترل وابسته به آن، غیرممکن بوده و به میزان قابل توجهی گران تمام می شد و در زمان های گذشته نمی توانست مثل امروز به مقدار انبوه مورد استفاده قرار گیرد.

دوم: همچنین سازندگان این سیستم ها سعی کردند موتورهایی تولید کنند که علاوه بر بازدهی بیشتر آلودگی کمتری ایجاد کنند و رمز چنین موفقیتی در کنترل دقیق نسبت سوخت به هوا می باشد که چه در دور آرام و چه در دورهای بالاتر و سرعت ها و شرایط مختلف کارکرد موتور، نسبت سوخت به هوا در محدوده ثابتی باشد و از طرفی هر ساله میزان مجاز آلاینده های هوا که توسط این اتومبیلها به فضا پراکنده می شوند کاهش می یابد. لذا جهت تکامل این سیستمها در این چند سال اخیر باید وسایلی به آنها اضافه می شده که هم میزان تولیدآلاینده ها را کاهش داده و هم اینکه این آلاینده ها را از طرق مختلفی خنثی و یا نابود می کرد که ساخت این وسایل اضافه و تکامل آنها این همه وقفه در تولید و تجهیز اتومبیلها به سیستم تزریق سوخت داشته است. اما حال باید ببینیم سیستم تزریق سوخت چیست؟

• سیستم تزریق سوخت چیست ؟

از زمان اختراع موتورهای احتراق داخلی و خودرو، تلاش های زیادی برای بهبود و سودمند نمودن آنها صورت گرفت. به ویژه در دهه های اخیر مسائل زیست محیطی و بحران انرژی موجب شده است که خودروسازان اقدام به تحقیقات و آزمایشات زیادی برای کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای خودرو نمایند. با توجه به تعداد زیاد خودروهای بنزینی سعی بر بهبود سیستم سوخت رسانی و کاهش مصرف سوخت آنها و در نتیجه کاهش گازهای خروجی موتور بوده است. در راستای این هدف شرکت های خودروسازی به سیستم های انژکتوری و تزریق سوخت در خودروهای بنزینی توجه زیادی نشان دادند، به این ترتیب روند تکاملی سیستم های بنزینی انژکتوری آغاز شد.

به زبان ساده، سیستم تزریق سوخت یک روش تحویل مخلوط سوخت و هوا به سیلندرهای موتور می باشد. این همان کاری است که توسط کاربراتور انجام می شود ولی توسط سیستم تزریق سوخت، این کار با بهترین بازدهی صورت می گیرد.

برای سوختن کامل بنزین در موتور بایستی نسبت هوا به سوخت بین ۱۲ به ۱ تا ۱۶ به ۱ باشد.

متاسفانه در چنین دامنه وسیعی، اگر مخلوط خیلی غنی باشد سوخت زیادی به هدر خواهد رفت و اگر خیلی رقیق باشد منجر به گرمای بیش از حد و از بین رفتن سوپاپ ها و حتی پیستون ها خواهد شد. و در هر دو صورت منجر به هزینه های اضافی و آلودگی هوا خواهد شد.

امروزه دریافته اند که برای بدست آوردن ماکزیمم قدرت موتور در موتورهای کوچک و جدید ساخته شده، کاهش آلودگی در یک حد مینیمم قابل قبول، طی مسافت بیشتر با مصرف یک مقدار مشخص سوخت، و عمر بیشتر موتور باید نسبت سوخت به هوا در همه سرعت ها و دورهای موتور بسیار نزدیـک به عدد ۷/۱۴ به ۱ باشد و این همان نقطه ضعف کاربراتور نسبت به سیستم تزریق سوخت می باشد که نمی تواند بطور پیوسته و در تمام شرایط کار موتور، چنین مخلوطی را تامین کند.

حتی جدیدترین انواع کاربراتورها، یک وسیله ساده می باشد که به تعداد زیادی ادوات کمکی مجهز شده تا بتواند نقایص آن را جبران کند ولی با تمامی تدابیر اتخاذ شده و ادوات اضافه شده باز هم نقص اصلی و اساسی سیستم کاربراتور وجود داشته و آن هم روش مخلوط نمودن سوخت و هوا در کاربراتور می باشد که بسیار ابتدایی است.

طراحی چنین سیستمی که تمامی نیازها را پاسخگو باشد نیاز به تولید یک وسیله پیچیده دارد که البته این کار قابل انجام بوده و در حقیقت انجام شده است و هر سیستم داخل آن کار خود را به طور صحیح انجام می دهد. اما متاسفانه هیچ موتوری نیست که از دور آرام به یکباره به حالت شتاب برود و از حالت شتاب به یک دور ثابت برود و در آن حالت بماند و همچنین هیچ موتوری نیست که در یک دور ثابت کارکند.

اگر چنین بود، دیگر نیاز به کاربراتورهایی با ادوات کامل و سیستم تزریق سوخت (انژکتور) وجود نداشت. و این همان وقتی است که شرایط مختلف کاری در هم ادغام می شوند و دو یا چند سیستم مجزا در یک زمان شروع به کار می کند تا موتور نسبت مناسبی از مخلوط سوخت و هوا دریافت کند و در اینجاست که عملکرد کاربراتور بازدهی مطلوب را ندارد. و لذا سبستمهای جدید تزریق سوخت جوابی به مشکلات کاری کاربراتور می باشند.

از آنجایی که سنسورهای مختلف در قسمتهای مختلف موتور تعبیر شده اند، کامپیوتر می تواند مشخص کند که چه مقدار مخلوط سوخت و هوا در یک لحظه خاص مورد نیاز است.

منیفولد ورودی در سیستم تزریق سوخت تنها یک ورودی برای هوا می باشد و نه جایی برای مخلوط شدن سوخت و هوا و بنابراین میزان هوای ورودی به درستی اندازه گیری شده و به کامپیوتر اطلاع داده می شود و بر اساس آن میزان سوخت مورد نیاز تزریق گردیده و مخلوط مناسبی بدست می آید.

یک مشکل دیگر کاربراتور این بود که سیلندرهای دور از کاربراتور مخلوطی رقیق تر و سیلندرهای نزدیکتر به کاربراتور مخلوطی غنی تر دریافت می کردند، اما در سیستم انژکتور به دلیل اینکه تزریق سوخت درست قبل از سوپاپ ورودی (هوا) انجام می گیرد تمامی سیلندرها مخلوط یکسانی دریافت می کنند و کامپیوتر می تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله درجه حرارت موتور، دور موتور، میزان هوای عبورکننده از منیفولد ورودی، مقدار باز بودن دریچه گاز، درجه حرارت هوای داخل منیفولد هوا و فشار هوای جو خارجی و همچنین تعدای از فاکتورهای دیگر را دریافت کرده و میزان تزریق سوخت و نسبت مخلوط سوختنی را تصحیح نماید و این کار را در هر ثانیه چندین هزار بار انجام می دهد.

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات ۱

بخش اول: مقدمه ۱

چرا تزریق سوخت ؟ ۱

سیستم تزریق سوخت چیست ؟ ۱

بخش دوم: مروری بر تاریخچه سیستم های بنزینی انژکتوری ۴

بخش سوم: مزایای خودروی انژکتوری نسبت به خودروی کاربراتوری ۶

چکیده مزایا و معایب سیستم انژکتوری نسبت به کاربراتوری ۸

الف – مزایا ۸

ب – معایب ۸

بخش چهارم: انواع سیستمهای تزریق سوخت الکترونیکی ۹

۱- تزریق سوخت زمان بندی شده Timed fuel injection 9

۲- تزریق سوخت با جریان مداوم Continuous fuel injection 10

۳- تزریق سوخت در محل دریچه گاز (TBI) Throttle body fuel injection 11

بخش پنجم: انواع پاشش انژکتوری ۱۲

۱- (پاشش تک نقطه ای) MPI 12

۲- (پاشش چند نقطه ای) MPI 12

۳- (پاشش گروهی) GDI 12

فصل دوم: معرفی سیستم های تزریقی سوخت کارخانجات مختلف ۱۳

بخش اول ۱۳

• سیستم تزریق سوخت بوش ۱۳

• سیستم توزیع سوخت K-Jetronic, KE-Jetronic 13

• سیستمهای تزریق سوخت L- Jetronic 14

• سیستم های زیر گروه (LE-LU-L3-LH-MONO) L-Jetronic 14

• سیستم تزریق Mono – Jetronic 15

• سیستم های تزریق سوخت Mono,M,ME)) Motronic 15

بخش دوم: سیستمهای تزریق سوخت جنرال موتورز ۱۷

• سیستم تزریق سوخت در محل دریچه گاز (TBI) 17

• سیستم تزریق سوخت چند دهانه ای (MPFI) 17

• سیستم تزریق سوخت دیجیتال (OFI) 17

• سیستم تزریق سوخت ترتیبی (SFU) 18

بخش سوم: سیستمهای تزریق سوخت فورد ۱۹

• سیستم تزریق سوخت مرکزی ۱۹

• سیستم تزریق سوخت دهانه ای ۱۹

بخش چهارم: سیستمهای تزریق سوخت کرایسلر ۲۰

• سیستم تزریق سوخت چند دهانه ۲۰

• سیستم تزریق سوخت یک نقطه ای (SPI) 20

فصل سوم بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی ۲۱

شرکت خودروسازی ایران خودرو: ۲۳

شماتیک ارتباط بین سنسورها و عملگرها با ECU 24

قاعده کلی عملکرد ۲۵

لیست قطعات ۲۷

مجموعه باک بنزین ۳۰

فیلتر بنزین ۳۱

ریل سوخت ۳۱

رگولاتور فشار بنزین ۳۲

انژکتورها ۳۳

کنیستر(بازیاب بخار بنزین) ۳۴

پمپ بنزین برقی ۳۴

محفظه دریچه گاز ۳۵

گرم کن دریچه گاز ۳۶

موتور مرحله ای دور آرام ( استپ موتور) ۳۷

پتانسیومتر دریچه گاز (TPS ) 38

سنسور فشار هوای ورودی (MAP ) 38

سنسور دمای هوای ورودی ۳۹

واحد کنترل الکترونیکی (ECU ) 40

چراغ عیب یابی ۴۱

کوئل دوبل ۴۲

رله دوبل ۴۲

رله قطع کن کمپرسور کولر ۴۴

سنسور دور موتور ۴۴

سنسور سرعت خودرو ۴۵

سنسور فشار روغن موتور ۴۶

سوئیچ اینرسی ۴۶

سنسور دمای مایع خنک کننده ۴۷

سنسور اکسیژن ۴۸

پتانسیومتر(تنظیم کننده)CO 48

کاتالیست ۴۹

شماره قطعات نقشه های الکتریکی ۵۰

بخش دوم: عیب یابی سیستم انژکتوری ۵۵

نکات ایمنی ۵۵

راهنمای مقدماتی عیب یابی ۵۷

فلوچارت عیب یابی ۵۸

خواندن خطاها ۵۹

نحوه چک کردن سلامت سیم ها ۶۰

چک کردن عدم قطعی سیمها و عایق بندی آنها ۶۰

تجزیه و تحلیل نتایج ۶۱

عیـب یابــیECU ، سنسورها، عملگرها ۶۶

عیب یابی و رفع عیب کنترل یونیت (ECU) 66

معرفی و عملکرد ECU 66

نحوه عملکرد ECU در شرایط مختلف ۶۶

روش تجدید حافظه کردن ECU 69

نکات ایمنی مربوط به ECU 70

سنسور دمای آب ۷۱

سنسور دمای هوای ورودی ۷۲

سنسور فشار هوای منیفولد ورودی (MAP سنسور) ۷۳

سنسور سرعت خودرو ۷۴

موتور مرحله ای دور آرام (استپر موتور ) ۷۵

پتانسیومتر دریچه گاز ۷۷

سنسور دور موتور ۷۸

انژکتــورهــا ۷۹

عملکرد کویل ۲ و ۱ ۸۱

پمپ بنزین برقی ۸۲

ولتاژ باتری ۸۳

تستهای بعد از تعمیر سیستم سوخت رسانی ۸۴

تستهای سیستم سوخت رسانی ۸۵

تست آوانس جرقه ۸۷

جدول تست مدارها ۸۸

جدول تست قطعات ۹۱

شرح پایه کانکتورها ۹۲

سیستم سوخت رسانی و کنترل گازهای خروجی خودروی پراید انژکتوری (سایپا یدک) ۹۴

توضیح شماتیک سیستم ۹۶

طرح کلی سیستم ۹۸

تشریح اجزاء سیستم ۹۹

الف ) سنسورها ۹۹

سنسور دمای هوا (ATS) 99

سنسور دمای آب (CTS) 99

سنسور فشار هوای منیفولد (MAP) 100

سنسور اکسیژن  ۱۰۰

سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS) 101

سنسور دور موتور و موقعیت زاویه ای میل لنگ ۱۰۲

ب ) عملگرها (Actuators) 103

انژکتور ۱۰۴

شیر برقی (سوپاپ برقی) EGR 104

شیر برقی دور آرام ۱۰۵

شیر برقی کنیستر (استکانی ضد تبخیر) ۱۰۵ کوئل ۱۰۶

رله اصلی ۱۰۶

پمپ سوخت ۱۰۶

واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) 107 عیـب یابــی سنسورها، عملگرها ۱۰۹

تنظیم زمان جرقه ۱۱۰

سنسور دمای آب ۱۱۱

سنسور دمای هوای ورودی ۱۱۲

سنسور فشار هوای منیفولد ۱۱۳

سنسور موقعیت دریچه گاز ۱۱۴

سیگنال مشخص کننده سیلندر ۱ ارسالی از دلکو (سنسور TDC) 115

سیگنال زاویه میل لنگ، ارسالی از دلکو (سنسور RPM ) 116

سنسور اکسیژن ۱۱۷

رله اصلی ۱۱۸

شیر برقی کنیستر ۱۱۹

شیر برقی EGR 120

شیر برقی دور آرام ۱۲۱

انژکتورها (۴-۳-۲-۱) ۱۲۲

منابع و مواخذ ۱۲۳

واریز هزینه و دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.