از آنجا که در جهان امروز دانش و تکنلوژی در حال تغییر سریع می باشد و این امر مشکلات عمده ای را بر سر راه نظام های آموزش و پرورش جهانی قرار می دهد که یکی از مهمترین آنها پاسخ به این سوالات است که دانش آموزان در مدرسه چه باید بیاموزند؟ تا با آموخته های خود بتوانند برای زندگی در دنیای همچنان متحول فردا آماده شوند. بر همین اساس توجه به تربیت معلم و روش های صحیح برنامه ریزی و تالیف محتوای مناسب برای کتب درسی در صدر برنامه های آموزش و پرورش جهان قرار دارد.
از طرف دیگر اسلام توجه قابل ملاحظه ای به اهمیت یادگیری دارد چنانکه که در حدیث آمده است «در پی دانش باشید هر چند که در چین باشد».، «زگهواره تا گور دانش بجوی» و «طلب علم بر هر مرد و زن واجب است». (مشایخی راد، 1380)
لذا جو حاکم بر مدارس، شیوه های متقابل دانش آموزان و معلمان، نوع زبانی که به کار گرفته می شود و هر امری از این دست باید براساس قوانین رفتاری که مقبول اسلام است، باشد (همان)
بنابراین برنامه ریزی درسی باید مبتنی بر اصول و یافته های علمی، دینی و اخلاقی انجام پذیرد، تا بتواند قلمرو تجارب و فعالیت های یادگیری دانش آموزان را به نحو مطلوب گسترش داد. و عواملی چون کتاب، معلم، مدرسه، دانش آموزان، مدیریت، روش تدریس، فضای آموزشی، خانواده، تجارت یادگیری،ارزشیابی، باید در برنامه ریزی درسی مورد توجه قرار گیرد (سجادی، 1377)
کتابها عامل بسیار مهمی در رشد علمی، اخلاقی و… فراگیران می باشد. بنابراین برخی از رفتارهای آدمی به علت وجود سابقه های متفاوت از لحاظ یادگیری، با یکدیگر متفاوت است. وقتی بدانیم که یک رفتار را چگونه می توانیم ایجاد کنیم، می توانیم علت یا علت های بروز آن را مشخص کنیم و از این طریق تعداد دیگری از رفتارها را سامان دهیم و این نیاز به شناخت نیازها، علائق و ویژگی های فراگیران دارد (دهکردی، 1384)
زندگی انسان دستخوش سریع همه جانبه بوده است. امروزه ماهیت شگفت آور تغییرات و تحولات اقتصادی و اجتماعی بگونه ای پیوسته بر پیچیدگی و مخاطرات شرایط زندگی فرد در جوامع گوناگون می افزاید. این تغییرات تقریباً در همه افراد درجاتی از احساس ناامنی بی اطمینانی و ناکامی پدید آورده است. بگونه ای که فرد ناگزیر با بازگشت به منابع در دسترس خویش جهت کمک گرفتن است تا به احساسات بی کفایتی خود که اغلب نیز متعارض، از هم گسیخته و ناهمگن تجربه می شود، مقابله کند. او برای درک و شناخت خود و افراد دیگر در روابط و ارتباطات خویش با دیگران، تصمیمات و انتخابها، موقعیتها و اهداف و خلاصه بودنش دست نیاز بسوی همنوعان دراز می کند در حالی که در بسیاری از موارد، مسائل و مشکلات اصلی او همچنان باقی است. مسائلی چون من کیستم؟ ارزشهای زندگی من کدامست؟ بهترین انتخاب و مناسبترین تصمیمات کدامست ؟ آیا بهنجار یا نابهنجار هستم؟ و بسیار پرسشهای دیگر. بنابراین فرد جهت غلبه کردن بر موقعیتهای نامطلوب در تلاش کمکگرفتن از دیگران برمی آید تا بتواند بر یکپارچگی شخصیتی و تعادل مطلوبی در زندگی دست یابد.
مقدمه 4
مشکل بدخطی اکثر دانش آموزان پایه سوم 6
مشکل داشتن کلاسی راکد و غمگین 8
گوشه گیری و کمرویی برخی از دانش آموزان 8
مشکلات دانش آموزان فرزند طلاق 9
مشکلات ایاب و ذهاب و عدم همکاری مدیریت مدرسه 9
مشکلات ترس و اضطراب در دانش آموزان 10
پائین بودن سطح یادگیری در برخی دانش آموزان 11
عدم جذابیت درس انشاء برای دانش آموزان پایه سوم 12
بی انضباطی دانش آموزان در پایه سوم 12
راهکار های مشکل بد خطی دانش آموزان 14
راهکارهای مربوط به دانش آموزان فرزند طلاق 15
راهکارهای مشکل داشتن کلاسی راکد و غمگین 17
ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان 17
پیشنهادی برای حل مشکل ایاب و ذهاب 18
راهکارهای غلبه بر ترس و اضطراب در دانش آموزم 19
راهکارها و پیشنهادات برای بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان 21
راهکارهای جذاب نمودن درس انشاء برای دانش آموزان 26
راهکارهای حل مشکل بی انضباطی دانش آموزان 27
برنامه های آینده 31