معنویت مدرن و عرفانهای کاذب

  • موضوع ارائه: نقد و بررسی معنویت مدرن و عرفان های کاذب
  • فرمت فایل: پاورپوینت
  • تعداد صفحات: 117 صفحه

خاستگاه معنویت مدرن

  1. معنویت مدرن در راستای پاسخ به نسبت میان عقل و دین و جمع سنت و تجدد شکل گرفته است. معنویت مدرن برآیند ادراک دو ضرورت است ؛ ضرورت مدرن بودن و ضرورت فرارفتن از مادیت و توجه به ساحتهای برتر وجود انسان.
  2. معنویت را منشأ دیگری نیز هست و آن کاهش درد و رنج است. از این نظر، معنویت رنگ وبوی روانشناختی پیدا می نماید؛ روان شناسی ای که ناظر به بهداشت روانی و زندگی بهتر و بی غدغه تر است.

چیستی معنویت مدرن

معنویّت مدرن نحوه ای مواجهه با جهان هستی است که در اثر آن، شخص با رضایت باطن زندگی می کند و دستخوش اضطراب، دلهره و نومیدی نمی شود.

مولفه های رضایت باطن

  1. آرامش (رنجهای بیرونی و درونی انسان را آزار ندهد)
  2. شادی (آدمی افسرده و بی نشاط نباشد)
  3. امید (به زندگی دنیوی خود امیدوار بوده و نسبت به آینده خوش بین باشد)

بررسی عرفانهای کاذب

عرفان: در اصطلاحی عام و کلی به معنای نوعی درک حقایق است که از راه دل و شهود به دست آمده باشد.

عرفان حقیقی

  • تعریف: شناخت شهودی و باطنی خدای متعال، اسماء، صفات و افعال او
  • هدف: قرب الهی
  • شیوه سلوکی: تابع شریعت و دستورات الهی

عرفان کاذب

  • هدف: رضایت خاطر
  • شیوه سلوکی: بی توجه به شریعت عرفان های بدلی
  • نمونه ها: اوشو، اکنکار، دالای لاما، عرفان سرخپوستی، فالون دافا،سای بابا و…
  • قالب ها و روشها: یوگا، تکنولوژی ذهن، عشق درمانی، انرژی درمانی، اباحه گری، ماجراجویی، فیلم و کارتون و …

سای بابا

سوآمی ساتیا سای بابا در سال 1926 در هند به دنیا آمد. در چهارده سالگی، مدعی شد از سوی خداوند برای هدایت همه آدمیان برگزیده شده است. البته وی دین خود را حاکم بر همه ادیان و ناظر به همه آنها دانست و مدعی شد، اعتقاد به پیام او با گرایش به ادیان رایج منافاتی ندارد. به همین دلیل می گفت: «من روحانی هیچ یک از ادیان نیستم. برای تبلیغ هیچ دینی نیز نیامده ام. من آمده ام که هندو، هندوی بهتری، مسلمان، مسلمان بهتری و مسیحی، مسیحی بهتری باشد.» وی معجزه خود را صرفاً ایجاد تحول در درون انسان ها دانست و اصول دعوت خود را بر پایه پنج ارزش انسانی حقیقت، پرهیزکاری، صلح و آرامش، عشق و پرهیز از خشونت بنا نهاده است. وی عصاره همه ادیان را دعوت به سوی همین پنج حقیقت می داند و معتقد است اگر صاحبان ادیان بر همین پنج حقیقت متمرکز شوند، نزاع دینی و درگیری های فرقه ای از میان برچیده خواهد شد. راه های به سوی خدا را متکثر می داند اما مقصد همه را واحد. سای بابا برای دعوت خود معبد بزرگی به نام پراشانتی نیلایام به معنای آشیانه صلح برین، تأسیس کرده است. در معبد او به مناسبت اعیاد همه ادیان، مراسم برگزار می شود. در اعیادی همچون کریسمس، عید فطر، عید نوروز، سال نوی چینیان و اعیاد هندوها مراسمی به همین مناسبت ها در معبد او برگزار می گردد. سای بابا به تناسخ و قانون کارما، که بعداً درباره آن بحث خواهیم کرد، معتقد است و چنین پیش گویی کرده است که در سن 96 سالگی این جسم خود را ترک خواهد کرد و هشت سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فردی دیگر منتقل خواهد شد.

منابع مطالعاتی

  1. تعلیمات ساتیا سای بابا (تعالیم معنوی 6)، ترجمه رویا مصباحی مقدم زندگی من پیام من، ترجمه پروین بیات
  2. سخنان ساتیا سای بابا (تعالیم معنوی4)
  3. افکار الهی برای 365 روز سال، ترجمه پروین بیات
  4. درخت ارزشها را آبیاری کنیم، ترجمه پروین بیات
  5. یوگای عاشقانه، ترجمه آزاده مصاحبیو

واریز هزینه و دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.