فرمت فایل: doc
حجم فایل: 92 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 113
پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حجاب
مقدمه
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است . علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمیتوان تردید کرد پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است ، همچنانکه عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیه یکی دیگر از مظاهر آن است . این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی کرد: 1 - آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به غیر مسلمین سرایت کرده است ؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است ؟ .2 - علت پوشش چیست ؟
کلمات کلیدی:
حجاب
عفاف و حجاب
تاریخچه حجاب
حجاب در ادیان الهی
تاریخچه حجاب
مورد حضرت آدم و حوا و فرزندانشان آنچه از پوشش آمده تنها پوشیدن شرمگاه آدم و حوا با برگهای درختان بهشتی است که در متن قرآن کریم آمده است و جز آن هیچگونه مطلبی در دست نیست. البته تا پیش از بلوغ نوادگان آدم و حوا، خانواده واحد و محرم یکدیگر بودند، اما از وضعیت پس از آن هیچ نشانی در دست نیست.از امام باقر(ع) نقل شده که در زمان نوح(ع) هفت صد نفر از زنان جامههای رنگ شده پوشیدند و خود را به زیورها و عطرها آراستند و از پردههای خود به در آمدند و در شهرها متفرق شدند! و در مجالس مردان در عیدها حاضر و جمع میشدند و در صف آنان مینشستند.از عبارت در شهرها معلوم میشود که این سخن مربوط به پیش از طوفان است؛ چرا که پس از طوفان با حداکثر 80 نفر باقیمانده تنها دهی را یا در کوفه و یا در موصل در شمال عراق بر پای نمودند و شهرها و جمعیتی این چنین و عصیانی در این حد نداشتند.
از عبارت از پردههای خود، معلوم میشود که زنان در آن زمان پردهنشین بودهاند و یا حجاب داشتهاند که در متن اصل عربی خبر همین کلمه آمده است و شگفتا که این نخستین متن خبر معتبری است که در آن حکایت حجاب از پیش از آن زمان و نقض آن در آن دوران آمده است. پس بانوان باایمانی که به همراه نوح(ع) در طوفان به کشتی وی سوار بودهاند با حجاب بودهاند، بنابراین الزاماً یا لااقل ترجیحاً و غالباً جدای از مردان بودهاند اما نسبت به حضرت ابراهیم(ع) کسانی جز خانواده و خالهزادهاش لوط(ع) مؤمنی شمرده نشده است. امام صادق(ع) فرموده است:
دختر خاله حضرت ابراهیم، ساره که خوشصورت بود به او ایمان آورد و همسر او شد و پس از بتشکنی ابراهیم(ع) و محکومیت به آتش سوزی و سالم ماندنش و تبدیل محکومیت وی به تبعید و جلای وطن به شام، حضرت ابراهیم(ع) برای این سفر الزامی صندوقی تهیه کرد تا همسرش ساره را در آن نهاده و از دید مردم پنهان دارد که البته این بیش از مقدار حجاب لازم شرعی و به جهت خصوصیت مورد خاص بوده است، اما اجمالاً نشانی از وجود حجاب خواهد بود به ویژه که این رفتار مستند به غیرت حضرت ابراهیم(ع) شده است.
شاید روشنتر از آن متنی از سفر پیدایش تورات باشد که حاکی از وجود حجاب در خاندان ابراهیم(ع) میباشد، آنگاه که زنی به نام رفقه همراه با خدمتگزار اسحاق(ع) به سوی وی بر روی شترانشان میروند، و اسحاق از دور به استقبال آنهامیرود رفقه اسحاق را در صحرایی میبیند و میفهمد که مردی است و به استقبال آنها میآید اما او را نمیشناسد لذا از دمتگزاراسحاق که همراهش بر روی شتر بود میپرسد: «این مرد که در صحرا به استقبال ما میآید کیست؟ خادم گفت: آقای من (اسحاق) است. پس رفقه از شتر خود فرود آمد و برقع خود را بر گرفت و خود را پوشانید.»
فهرست مطالب
حجاب 1
مقدمه 1
2 - علت پوشش چیست ؟ 2
تاریخچه حجاب 3
تعریف حجاب 15
عفاف و حجاب 16
فلسفه حجاب و آثار فردى و اجتماعى آن 19
حجاب, حق خدا 19
علت و فلسفه حجاب در اسلام ؟ 29
آرامش روانی:1 29
2) استحکام پیوند خانوادگی: 31
3) استواری اجتماع: 32
4) ارزش و احترام زن: 33
انواع حجاب 34
چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام: 35
ایرادها و اشکالها 41
حجاب و منطق 41
حجاب و اصل آزادی 41
رکود فعالیتها 43
افزایش التهابها 44
حرمت زن 46
کند و کاوی در مسئلهی حجاب 52
حدود پوشش 72
کیفیت پوشش اسلامى یا حد حجاب 72
چرا برخی زنان این قدر پوشیده اند؟ 76
احادیثی در مورد موی دختران 77
مسأله حجاب در سیره حضرت زهرا (س) 79
حجاب از دیدگاه حضرت زهرا(س): 79
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب 83
توسعه فرهنگ حجاب در جامعه 84
راههای ترویج حجاب کدام است؟ 88
حجاب در دیگر آیین 90
حجاب در آیین یهود 100
چهل حدیث درباره پوشش زن و مرد 105
قیمت فایل فقط 49,000
برچسب