فرمت فایل: doc
حجم فایل: 3192 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 131
دانلود پایان نامه مهندسی مکانیک
افزایش راندمان دیگهای روغن داغ از طریق جلوگیری از اتلاف انرژی و پرت حرارتی
مقدمه:
هیتر روغن داغ (Thermal Oil heater) دستگاهی است برای تولید روغن داغ جهت استفاده های گرمایشی در صنایع مختلف.هیتر روغن داغ و یا به اصطلاح همان بویلر یا دیگ روغن داغ جهت تامین حرارت تا دمای حتی بالاتر از 300 درجه سانتی گراد در فشار پایین به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
بخار به عنوان یکی از ناقلین حرارت در سیستم ها ی گرمایشی از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است. لیکن استفاده از بخار در دماهای بالا مستلزم بالا بردن فشار کاری می باشد . در فرآیند های صنعتی حهت انتقال حرارت به سیالی با دمای بالا نیاز است که دستیابی به این امر به واسطه ی استفاده از بخار ،باتوجه به جوانب امر و شرایط کار ، چندان سهل الوصول و مقرون به صرفه نمی باشد، یکی از بهترین جایگزین های بخار ، روغن داغ است. از هیتر های روعن داغ در صنایع سیمان ، صنایع چرم سازی و نساجی، آشپزخانه های صنعتی و … استفاده می شود.
کلمات کلیدی:
دیگ روغن داغ
بازیافت حرارتی
انرژی گرمایی گازهای داغ
افزایش راندمان دیگهای روغن داغ
تاریخچه دیگ ها:
ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ورود ﺑﺸﺮ دوران ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده ﺗﺮ اﻧﺴﺎن از ﻧﯿﺮوی ﻣﺎﺷﯿﻦ در اواﯾﻞ ﻗﺮن ھﺠﺪھﻢ ﻣﯿﻼدی آﻏﺎز ﺷﺪ. ﺗﻼش های اﻓﺮادی ﻧﻈﯿﺮ وات، ﻣﺎرﮐﯿﺰ و …، از اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺑهره ﺑﺮداری از ﻧﯿﺮوی ﺑﺨﺎر و ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ دﯾﮓ ھﺎی ﺑﺨﺎر ﺷﺮوع ﺷﺪ. امروزه از دیگهای بخار در صنایع غذایی، سیستمهای گرمایشی و نیروگاهها استفاده میگردد.دﯾﮓ ھﺎی ﺑﺨﺎر اوﻟﯿﻪ از ﻇﺮوف ﺳﺮ ﺑﺴﺘﻪ و از ورق ھﺎی آھﻦ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ھﻢ ﺑﺮ ﮔﺮداﻧﻨﺪه و ﭘﺮچ ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ و ﺷﺎﻣﻞ اﺷﮑﺎل ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﮐـﺮوی و ﯾـﺎ ﻣﮑﻌـﺐ ﺑﻮدﻧـﺪ ساخته می شدند. اﯾﻦ ﻇﺮوف ﺑﺮ روی دﯾﻮارھﺎی آﺟﺮ ﺑﺮ روی آﺗﺶ ﻗﺮار داده ﺷﺪه و در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﺮون ﺳﻮز ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ.
اﯾﻦ دﯾﮓ ھﺎ در ﻣﺮاﺣﻞ آﻏﺎز بهره ﺑﺮداری ﺗﺎ ﻓﺸﺎر ﺣﺪود bar 1 ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻧﯿﺎزھﺎی آن دوره ﺑﻮد وﻟﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺗﺸﮑﯿﻞ رﺳـﻮب و ﻟﺠـﻦ درﮐﻒ دﯾﮓ ﮐﻪ ﺗﻨﮫﺎ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺒﺎدل ﺣﺮارت آب ﺑﺎ ﺷﻌﻠﻪ ﺑﻮد، و ﺑﺎ ﺑﺮوز اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ، دﻣﺎی ﻓﻠﺰ ﺑﻪ آراﻣﯽ ﺑﻼ رﻓﺘﻪ و ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ و دﻓﺮﻣﻪ ﺷﺪن ﻓﻠﺰ ﮐـﻒ و درﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﺠﺎد ﺧﻄﺮ اﻧﻔﺠﺎر ﻣﯽ ﺷﺪ. ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ھﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺨﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﺻﻨﺎﯾﻊ، روﻧﺪ ﺳﺎﺧﺖ دﯾﮓ ھﺎی ﺑﺨﺎر ﻧﯿﺰ ﺗﺤﻮﻻت ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻤﻮد. ﺑﺪﯾﻦ جهت ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺑﺎزده ﺣﺮارﺗﯽ ﺑﺸﺘﺮ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﺒﺎدل ﺣﺮارﺗﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﺷﺪ، در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺳﻄﻮح در ﻣﻌﺮض ﺣﺮارت ﺑـﺎ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘـﻦ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی ﻟﻮﻟﻪ ﺑﺎرﯾﮏ ﮐﻪ در آن ھﺎ ﮔﺎزھﺎی ﮔﺮم، ﺟﺮﯾﺎن داﺷﺘﻨﺪ و اﻃﺮاف آنها آب وﺟﻮد دارد، اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ. اﯾﻦ دﯾـﮓ ھـﺎ ﺑـﺎ داﺷـﺘﻦ ﺣﺠـﻢ ﮐﻤـﺘﺮ راﻧـﺪﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ داﺷﺘﻨﺪ.
با افزایش تقاضا برای تولید دیگ های با فشار بالا تر، ساخت دیگهایی که درون سوز بودند آغاز شد که از استوانه های فلزی ساخته می شدند و کوره نیز به شکل استوانه در درون مخزن استوانه ای قرار میگرفت و محصولات احتراق که در آن زمان بیشتر به صورت جامد ( زغال سنگ ) بودند از روی صفحه ای مشبک به درون کوره انتقال می یافتند و درون کوره می سوختند. در این دیگ های بخار اولیه برای بهره برداری از دمای گازهای خروجی دودکش، از طریق انتقال آنها از کوره به کانالهای تعبیه شده در زیر مخزن استوانه ای و در نهایت هدایت به سمت دودکش خروجی دیگ اقدام به بالا بردن راندمان می نمودند و لیکن با توجه به اینکه فلز مخزن زیر کوره که به دلیل جمع شدن گل ولای حاصل از آب و کاهش تماس آن با آب مخزن دیگ دارای دمای بیشتری می شد، همان مشکل تغییر خاصیت فلز تا حدودی وجود داشت هرچند دمای گازهای کانال خیلی کمتر از قبل بود.
در ادامه فرآیند پیشرفت تولید دیگ های بخار صنعتی، دیگهای معروف به لوله آتشی عقب خشک (FireTube &DryBack) طراحی و ساخته شدند که دراین دیگها با قرار دادن لوله های متعدد داخل مخزن دیگ، گازهای داغ انتهای کوره را از داخل آنها عبور داده و در نهایت از قسمت دودکش خارج می شدند ولی از مشکلات این دیگ ها وجود سطح عایقکاری شده در انتهای کوره بود که علاوه براتلاف انرژی حرارتی، حین کار و یا انتقال در اثر لرزش و ضربه های ایجاد شده در کوره باعث صدمه دیدن عایقکاری و در نتیجه سوختن فلز انتهای کوره می گردید که این مشکل در نسل بعدی دیگ های بخار صنعتی با قرار دادن انتهای کوره در داخل آب تا حدود زیادی مرتفع گردید و سطح حرارتی دیگ افزایش یافت در این طرح که به نام طرح لوله آتشی وعقب تر(FierTube & WetBack) معروف می باشد به طور معمول بسته به ظرفیت دیگ از لحاظ انرژی حرارتی ورودی، به دو صورت: دوپاس و سه پاس، طراحی و ساخته می شوند راندمان حرارتی در دیگ های جدید با اعمال سطح حرارتی قابل قبول وعایق کاری مناسب به حدود %85 قابل دستیابی می باشد.
فهرست
فصل اول:آشنایی با تجهیزات یک دیگ روغن داغ 8
1-1 تاریخچه دیگ ها 9
1-2 انواع دیگ ها 17
1-2-1 دیگ بخار 17
1-2-2 دیگ روغن داغ 20
1-3 انواع دیگ بخار 28
1-3-1 دیگ های فایر تیوب 28
1-3-2 دیگ های واتر تیوب 28
1-3-3 دیگ های آکواتیوب 29
1-3-4 دیگ مدولار 32
1-3-5 دیگ لوله آبی 32
1-4 انواع اصلی دیگ آب گرم 36
1-5 مزایای بخار 40
1-6 مزایای روغن 43
1-7 نکاتی در رابطه با انتخاب دیگ 45
فصل دوم:آشنایی با تجهیزات یک دیگ روغن داغ 48
2-1 مشعل چیست 49
2-2 انواع مشعل 49
2-3 مشعل های مخصوص گاز سوز 51
2-4 مشعل های مخصوص گاز سوز بی دمنده 52
2-5 مشعل های گاز سوز دمنده دار 53
2-6 مشعل های با محفظه چرخشی 54
2-7 انواع مشعل های مایع سوز 57
2-8 نازل مشعل 59
2-9 پمپ های گازوئیل 61
2-10 دودکش 61
فصل سوم:مبدل های حرارتی 63
3-1 مبدل های حرارتی 64
3-2 انواع مبدل های حرارتی 64
3-3 انتخاب مواد برای ساخت مبدل های حرارتی 75
فصل چهارم:اکونومایزرها ( Economizer ) 79
مقدمه 80
4-1 سرمایه گذاری در بازیافت حرارتی 84
4-1-1 آیا اتلاف حرارتی دستگاه ها واقعا زیاد است 84
4-1-2 مزایای بازیافت حرارتی برای یک کارخانه صنعتی 85
4-1-3 سرمایه گذاری و سود 87
4-1-4 شاخص های سرمایه گذاری بازیافت حرارتی 89
4-1-5 راه کار شرکت AB&CO 89
4-1-6 یک راه حل ساده اقتصادی 91
4-1-7 سیستم بازیافت حرارتی به عنوان یک یونیت 92
4-1-8 آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد 93
4-1-9 حمیت های اقتصادی عمومی 94
4-1-10 انجام محاسبات اجرایی اولیه 95
فصل پنجم:بازیافت حرارتی از دیگ های روغن داغ 96
مقدمه 97
5-1 سوخت رسانی به دیگ 97
5-2 احتراق 101
5-3 گرمکن سوخت 104
5-4 محاسبات مربوط به اگزوز دیگ 106
5-5 بازیافت حرارتی از دیگ های روغن داغ 109
5-6 جریان عمود بر دسته لوله ها 111
مراجع 119
جدول تبدیل واحدها 120
قیمت فایل فقط 65,000
برچسب