تطبیق و نقد و بررسی بلاغت در کتابهای هنجار گفتار و معالم البلاغه

  • عنوان پایان نامه: تطبیق و نقد و بررسی بلاغت در کتابهای هنجار گفتار و معالم البلاغه
  • رشته: ادبیات
  • فرمت فایل: ورد (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات: 250 صفحه
  • دارای چکیده و فهرست مطالب

پیشگفتار

چنانکه بر استادان فضل و هنر و نقادان شعر و ادب آشکار است، تطبیق و نقد کتاب های بلاغی (بیان) کاری بس دشوار و طاقت فرسا است­، عزمی چون کوه راسخ­، دانش و اطلاعی ژرف و استقصایی کامل می بایست، تا راه به سر منزل مقصود برسد­، در حقیقت ­کتاب های بلاغی از لحاظ کمیت و کیفیت آتش شوق تشنگان علوم ادبی را فرو گذار نیستند. با این همه این بنده با همه قلّت مایه­ی علمی به قدر وسع و همت خویش کوشید تا مگر زنگی از این آیینه بزداید و با آنکه به ظاهر، مهّم خویش را تعهد کرده، باز با کمال شرمندگی معترف است­که دستی کوتاه دارد و خرما بر نخیل است. چیزی که هست این حقیر تا آنجا که توانست از پرسش ننگ نداشت و از کوشش و طلب باز ننشست تا آنچه را که گرد می آورد با همه­ی بی مقداری، ارزش یک بار خواندن بیابد و این سخن بیهقی که «هیچ نوشته نیست که به یک بار خواندن نیرزد» مرا دل داد تا دامن همت بر کمر زده و این مهم را در پیش گیرم.

در کتب بلاغی و نیز از اساتید محترم راهنما هر جا سخنی و نکته ای یافتم غنیمت دانسته و بر این نوشته افزودم و هر جا به مطلبی بر خوردم که رابطه ای با سخن داشت یا ابهامی را برطرف و مشکلی را حل می نمود گرد آوردم و با کمی مایه­ی خویش وجیزه ای فراهم ساخته که در معرض قضاوت و ترازوی نقد و بررسی اساتید بزرگوار قرار گرفته است و در حقیقت قصید تی است که مطلعش عذر تقصیر و شاه بیتش نقد و بررسی مطالب و مخلصش امید بخشش است.

رساله­ ی حاضر در شش فصل تدوین شده و روش کار در آن به صورت کتابخانه ای بوده است. فصل اول: مقدمه، که در آن زیباشناسی را از دید­گاه زبان­شناسی باز کاویده، سپس به پیشینه­ی مطالعات ادبی و ضرورت تطبیق و نقد کتاب های بلاغی پرداخته ایم. فصل دوم: تشبیه، که با مقدمه ای مختصردر باره­ی تشبیه آغاز و سپس به تطبیق و نقد بررسی تعاریف و شاهد

مثال ها در بخش های مختلف تشبیه پرداخته و سر انجام با ارائه نمودار هایی وجه شبه را مورد بررسی قرار داده ایم. فصل سوم: مجاز، ابتدا مقدمه ای در مورد مجاز و بعد به نقد و بررسی تعاریف و شاهد مثال ها پرداخته در پایان با ارائه­ی نمودار نقاط ضعف و قوت کتاب های بلاغی را در بخش مجاز نمایانده ایم. فصل چهارم: استعاره، که طبق روش معمول در این رساله ابتدا مقدمه ای در مورد استعاره، سپس به بخش های مختلف استعاره پرداخته ­، تعایف و شاهد مثال ها را نیز با یکدیگر تطبیق و مورد نقد و بررسی قرار داده ایم ­سرانجام ­با ­ارائه­ی نمودارهایی نقاط ضعف و قوت بررسی استعاره را در کتب بلاغی مورد بررسی قرار داده ایم. فصل پنجم: کنایه، مطابق معمول، با مقدمه ای در مورد کنایه آغاز و سپس به نقد و بررسی تعایف و شاهد مثال ها پرداخته و سر انجام با ارائه نمودارهایی به تشریح کنایه و بخش های مختلف آن پرداخته ایم. فصل ششم: ایستایی در کتب بلاغی، که طی جستاری در « سی » کتاب بلاغی (بیان) موارد تقلید و ابتکار آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

چکیده

در گستره­­ی زبان و ادب فارسی، ­در­ زمینه­ ی­ بلاغت،­ آثار ­فراوانی پدید­ آمده است. اگر چه آثاری چون ترجمان­ البلاغه، حدائق السحر، المعجم، کنزالفواید، معیار­جمالی­، حقایق الحدایق و… مجموعه­ای ­از­ رساله هایی را تشکیل می دهند که در این زمینه، برای ما بازمانده است -علی رغم تلاش های مؤلفان- تحول جدی در این فن روی نداده است ­در نیم قرن اخیر، در این باب، مطالبی ­جسته ­وگریخته ­نوشته ­شده، ­که ­البتّه تغییری ­در­ اصول ­آنها­ مشاهده نمی­شود. هیچکدام از این­ کتاب ها ­در­ تدوین­ و­ تبویب­ و ­اصول ­مطالب،­ طرح ­نو و ابتکاری ­از­ خود­ نشان ­نداده اند. در بعضی از کتابها نیز اشتباهات بسیاری که نتیجه عدم دقت و توجه در ارائه مفاهیم و معانی است مشهود است، تاجایی که غلط های فاحش زیباشناسی عیناً تکرار شده است. به علاوه مقایسه­ ی اجمالی کتاب های بلاغی نظرخواننده را به تناقض و اختلاف نظر در تعاریف و ارائه­ ی شواهد و نیز ایستایی و تقلید معطوف می دارد. بر همین اساس تطبیق و نقد کتابهای بلاغی امری بسیار ضروری است تا هم بلاغت دوستان را سودمند افتد و هم بلاغت پژوهان را از سردرگمی برهاند. از میان کتاب هایی که در دوران اخیر در باب بلاغت و صور خیال تألیف شده است، می توان به کتاب های معانی بیان همایی­، تجلیل، کزازی، شمیسا، علوی مقدم و اشرف زاده اشاره کرد که همراه با کتاب های، هنجار گفتار و معالم البلاغه در این رساله به تطبیق و نقد و بررسی بخش« بیان » آنها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

پیشگفتار

فصل اول: زیباشناسی

1-1- مقدمه. 1

1-2- زیبایی شعر. 3

1-2- 1- زیبایی برونی.. 5

1-2-1-1- زیبایی زبان. 6

1-2-1-1-1- آواها 6

1-2-1-1-2- واژگان. 6

1-2-1-1-3- ترکیب ها 7

1-2-1-1-3-1 واژه های ترکیبی.. 7

1-2-1-1-3-2- گروه های واژگانی.. 7

1-2-1-1-4- نحو. 8

1-2-1-2- زیبایی موسیقیایی.. 9

1-2-1-2-1- موسیقی بیرونی (وزن) 9

1-2-1-2-2- موسیقی کناری(قافیه وردیف) 9

1-2-1-2-3- موسیقی درونی.. 9

1-2-1-2-4- موسیقی معنوی.. 9

1-2-1-3- زیبایی تخیل.. 10

1-2-1-3- زیبای درونی(محتوا). 10

1-2-2-1 عاطفه. 10

1-2-2-2- اندیشه…11

1-2-2-3- معنی…11

1-2-3- زیبایی حاصل ازهماهنگی.. 12

1-3- پیشینه مطالعات ادبی.. 13

1-3-1- پیشینه فنون بلاغت… 14

1-3-1-1- رساله های عربی.. 14

1-3-1-1- رساله های فارسی 19

1-4- ضرورت نقد فنّ بیان و اصلاح تعریفات واصطلاحات آن. 20

1-4-1- بررسی اجمالی علم « بیان» و بعضی تألیفات معاصرین.. 21

فصل دوم: تشبیه

2-1- مقدمه ای درباره تشبیه. 28

2-2- انواع تشبیه به اعتبارتعدد طرفین.. 29

2-2-1- تشبیه ملفوف… 30

2-2-2- تشبیه مفروق.. 30

2-2-3- تشبیه جمع. 30

2-2-4- تشبیه تسویه. 31

2-2-5- تشبیه معکوس یا مقلوب.. 31

2-2-6- تشبیه مضمر. 32

2-2-7- تشبیه مشروط.. 32

2-2-8- تشبیه تفضیل.. 33

2-2-8-1- شاهد مثالهای قابل تأمل.. 33

2-3- اقسام تشبیه به اعتبار مفرد ومرکب… 33

2-3-1 تشبیه مقید. 37

2-3-2شاهدمثالهای قابل تأمل.. 38

2-4- اقسام تشبیه به اعتبار طرفین.. 48

2-4-1- تشبیه حسی وعقلی.. 48

2-4-1-1 تشبیه وهمی: 49

2-4-1-2 وجدانیات.. 51

2-4-1-3 عقلیات صرفه. 52

2-4-1-4 شاهدمثالهای قابل تأمل.. 53

2-5- وجه شبه. 56

2-5-1 تشبیه به اعتبار وجه شبه. 61

2-5-1-1 وجه شبه تحقیقی.. 61

2-5-1-2 وجه شبه تخییلی.. 61

2-5-1-3 وجه شبه واحد (مفرد) 61

2-5-1-4 وجه شبه متعدد. 61

2-5-1-5 وجه شبه حسی.. 62

2-5-1-6 مجمل.. 62

2-5-1-7 مفصل.. 62

2-5-1-8 تشبیه قریب (قریب مبتذل) 63

2-5-1-9 تشبیه بعید و غریب… 63

عنوان صفحه 2-5-1-10 شاهد مثال قابل تأمل در « تشبیه بعید» 63

2-6 تشبیه تمثیل.. 63

2-7 وجه شبه دوگانه یا صنعت استخدام. 66

2-8 وجه شبه تأویلی.. 67

2-9 شاهدمثالهای قابل تأمل وجه شبه. 67

2-10 تقسیم بندی وجه شبه در کتب بلاغی مورد تحقیق. 74

2-1-7- اغراض(فوائد)تشبیه. 76

2-1-7-1- بیان امکان مشبه. 76

2-1-7-2- بیان حال مشبه. 77

2-1-7-3- بیان مقدار حال مشبه: درقوت وضعف وزیاده ونقصان. 77

2-1-7-4- آنکه غرض تمکن وخاطرنشان شدن مشبه باشد…77

2-1-7-5- تقریرحال مشبه وتثبیت آن درذهن شنونده 77

2-1-7-6- جای دادن حال ماننده دریادشنونده 78

2-1-7-7- مدح مشبه. 78

2-1-7-8- تحسین وتعظیم مشبه. 78

2-1-7-9- تقبیح مشبه درنظرسامع. 78

2-1-7-10- استطراف… 79

2-1-7-11- تشابه. 79

2-1-7-12- اندرز و ارشاد. 79

2-1-7-13- مفاخره 80

فصل سوم: مجاز

3-1- مقدمه ای درمورد مجاز. 81

3-1-1-ایجاز و مجاز. 87

3-1-2- ایجاز حذف و قصر. 88

3-1-3- بلاغت مجاز. 88

3-1-4- پهنه مجاز. 89

3-1-5- حذف و مجاز. 89

3-2- انواع علاقه های موجود درکتابهای بلاغی.. 93

3-2-1- علاقه کلیت و جزئیت… 93

3-2- 2- علاقه سببیت یا علت و معلول. 93

3-2- 3- علاقه ملازمه. 93

3-2- 4- علاقه ما کان و ما یکون. 93

3-2- 5-علاقه مجاورت.. 94

3-2- 6- علاقه اشتقاق.. 94

3-2- 7- علاقه حال و محل یا ظرف و مظروف… 94

3-2- 8- علاقه آلیت… 94

3-2-9- علاقه عموم و خصوص… 94

3-2-10- علاقه اطلاق و تقیید. 95

3-2-11- علاقه مبدلیه. 95

3-2-12- علاقه تضاد. 96

3-2-13-علاقه جنس، (مادیت) 96

3-2-14- علاقه احترام. 96

3-2-15-علاقه قوم و خویشی.. 96

3-2-16- علاقه غلبه. 97

3-2-17- علاقه صفت و موصوف یا مضاف و مضافه الیه. 97

3-2-18-شاهدمثالهای قابل تأمل.. 97

3-3- تقسیم بندی علاقه های مجاز در کتا بهای بلاغی.. 105

3-1-4- تعداد علاقه های موجود در کتابهای بلاغی مورد تحقیق. 105

فصل چهارم: استعاره

4-1- مقدمه ای درباره استعاره 106

4-2- انواع استعاره مصرحه. 109

4-2-1- استعاره مصرحه مجرده: 109

4-2-1-1- شاهدمثالهای قابل تأمل.. 110

4-2-2- استعاره مصرحه مرشحه. 113

4-2-2-1- شاهدمثالهای قابل تأمل.. 114

4-2-3- استعاره مطلقه. 118

4-2-3-1- شاهدمثالهای قابل تأمل.. 120

4-3 استعاره مکنیه. 122

4-3-1 شاهدمثال های قابل تأمل.. 129

4-4- اقسام استعاره ازحیث جامع. 134

4-4-1- استعاره قریب وغریب[بعید] 134

4-5 استعاره اصلیه وتبعیه. 135

4-5-1 شاهدمثالهای قابل تأمل.. 136

4-6 استعاره تمثیلیه. 138

4-6-1 نقدی بر تعاریف… 139

4-6-2 نقدوبررسی شاهدمثالها 142

4-7-1 استعاره وفاقیه. 150

4-7-3 شاهدمثالهای قابل تأمل.. 152

4-8 فصل بعد از استعاره 153

4-9 تقسیم بندی استعاره در کتب بلاغی.. 156

فصل پنجم: کنایه

5-1- مقدمه ای درموردکنایه. 160

5-1-2- زیباشناسی کنایه. 162

5-1-2-1- دوبعدی بودن کلام. 162

5-1-2-2- تصویرگری زبانی.. 165

5-1-2-3- عینیت بخشیدن به ذهنیت… 166

5-1-2-4- نوعی ابهام. 166

5-1-2-5- ذکرجزء و اراده کل.. 168

5-1-2-6- ایجاز. 169

5-1-2-7- مبالغه واغراق.. 170

5-1-2-8- آشنایی زدایی درکلام. 170

5-1-2-9- نوعی استدلال. 172

5-1-3- تعریف کنایه در کتابهای بلاغی مورد تحقیق. 173

5-1-4- کتابهای بلاغی کنایه از را از حیث مکنی عنه (معنای ظاهری) و مکنی عنه (معنی مقصود) به سه قسمت تقسیم کرده اند. 174

5-1-4- 1- کنایه از موصوف = اسم = ذات: 174

5-1-4- 2- کنایه از صفت… 175

5-1-4- 3- قریب… 175

5-1-4- 4- بعید. 175

5-1-4- 5- کنایه نسبت… 176

5-1-5- انواع کنایه به لحاظ وضوح و خفا یا به اعتبار وسائط وسیاق مطلب را به4 قسم تقسیم کرده اند. 176

5-1-5-1- تلویح.. 176

5-1-5-2- ایماء. 176

5-1-5-3- رمز. 176

5-1-5-4- تعریض… 176

5-1-6-کنایه حسنه. 178

5-1-7- کنایه قبیحه. 178

5-1-8- بخش اوّل: انواع کنایه به اعتبار مکنی عنه. 179

5-1-8- 1- بخش دوم: کنایه به اعتبار وضوح و خفا یا وسائط و سیاق مطلب… 179

5-1-8- 2-بخش سوم: تعریض… 179

5-1-8- 3- بخش چهارم: کنایه به اعتبار فائده و لطافت… 179

5-1-9- شاهدمثالهای قابل تأمل.. 180

5-1-10- تقسیم بندی کنایه در کتب بلاغی مورد نظر. 185

فصل ششم: ایستایی در کتب بلاغی

منابع و مآخذ. 209

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.