مولد دیزل، که در آن مولد با موتور دیزل برای تولید جریان متناوب تحریک می شود. از تناوب یا بسامد که باید ثابت و پایدار نگه داشته شود، بعنوان منبع همراه و ضروری نیرو در مقیاس وسیع استفاده می شود. بسامد جریان متناوب با سرعت دیزل تعیین می شود. بنابراین سرعت دیزل نیز باید ثابت و پایدار نگه داشته شود. این مقاله دو سیستم کنترل آنالوگ را معرفی می کند: سیستم کنترل بازده سفت و محکم و بازده سرعت ثابت. و سیستم کنترل فازی سرعت دیزل را ایجاد می کند. مقایسه عملکرد کنترل و کاربردهای عملی آنها نشان می دهد که روش کنترل فازی، عملی است و بهتر از دیگر روشهاست.
سیستم کنترل، فازی، مولد دیزل، سرعت
از مولد دیزل به طور گسترده بعنوان منبع نیروی سیال، ضروری و میدانی استفاده می شود. در سیستم مولد دیزل، مولد توسط دیزل برای تولید جریان متناوب تحریک می شود. بنابراین، جریان مولد تولید شده توسط مولد دیزل با سرعت دیزل تعیین می شود. بعنوان منبع نیرو، بسامد متناوب باید ثابت و پایدار باقی بماند، مثلا 50 هرتز. پس سرعت دیزل نیز باید ثابت و یکنواخت نگه داشته شود. براساس استاندارد ملی، نسبت تنظیم سرعت ناپایدار سرعت دیزل باید کوچکتر از 5% باشد و نسبت تنظیم سرعت ثابت نباید از 2% تجاوز کند. اما به خاطر تنوع بار و اختلال مولد، سرعت دیزل به طور متناوب تغییر می کند. بنابراین چگونگی ثابت نگه داشتن سرعت دیزل، مشکل بسیار قابل توجهی است.