دولت هند(GoI) در زمینه توسعه کشور ها، حکمرانی الکترونیکی را به عنوان فرصتی عالی برای بهبود حکومت مطرح ساخته است. این تغییرات نه تنها می تواند راه بلندی را در بهبود کیفیت زندگی این بخش های جامعه طی کند، بلکه می تواند دسترسی متساوی را به فرصت های اقتصادی نسبت به قبل فراهم سازد. از این رو، این دولت، حکومت الکترونیکی را به عنوان خودرویی در نظر گرفته که باعث راه اندازی و تقویت اصلاحات و بهسازی ها می گردد. مقاله فعلی، بر روی روش های ابتکاری دولت الکترونیکی در هند و چین متمرکز است. هدف این مطالعه، یافتن دیدگاه کاربران بر روی سطح رضایتمندی از پروژه ثبت نام الکترونیکی در شرکت های هندی می باشد. پرسشنامه هایی در اختیار منشی های شرکت، حسابداران در بخش های تولیدی و سرویس دهی در هند قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها، از آمار و ارقام استنتاجی استفاده شد. تحلیل داده ها حاکی از این بود که سیستم ثبت نام الکترونیکی(یا پر کردن اسناد به صورت الکترونیکی) باید بر روی پارامتر های مختلفی مانند قابلیت اتصال با سرور، فرمت فرم ها و، آسانی در محاوره اطلاعات با بیرون و میزان صحت داده ها بهبود یابد. استلزامات این مطالعه، محدودیت ها و جهت گیری های پژوهش های آینده نیز در این مقاله مطرح شده اند.
دولت الکترونیک، حکمرانی الکتروینکی
با پیشرفت ICT(اطلاعات، تکنولوژی ارتباطات)، واژگانی مانند دولت الکترونیک و حکمرانی الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار شده اند. در اصل، این عبارات به صورت مترادف استفاده می شود، اگرچه کاملا متفاوت بوده و دارای مخاطبین متفاوت و اهداف متفاوتی برای رسیدن هستند.
1.1تعریف دولت الکترونیک و حکمرانی الکترونیکی
بر اساس گزارش جهانی دولت الکترونیک UN، مفهوم دولت الکتروینک غالبا شامل وب سایت های دولت بوده که هدف آن، ایجاد یک جامعه اطلاعاتی فرد محور و قرار دادن اطلاعات و تکنولوژی های ارتباطی در سرویس توسعه و همچنین حل چالش های جامعه اطلاعاتی می باشد(www.unpanl.un.org).