دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 362 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 41
حجم فایل: 47 کیلوبایت
مقدمه و تاریخچه
عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیتهای ذهنی در حد طبیعی نبوده اند.
اجتماع برای مصلحت، تعجب یا سالم سازی، بعضی از این افراد را تحمل می کرد عده ای را محبوس می ساخت و دسته ای را به مرگ محکوم می نمود. پنیل که به حق باید او را بنیانگذار روانپزشکی جدید نامید اولین کسی بود که به دلجویی بیماران پرداخت و برای آنان برنامه های تفریح و گردش در نظر گرفت. او بیماران روانی را به ۴ دسته تقسیم کرد:
۱. ملانکولی یا مالیخولیا
۲. مانی یا جنون شور و شوق
۳. جنون
۴. عقب ماندگی ذهنی
بعد از پنیل، یک پزشک فرانسوی بنام ایتارد به تربیت کودکی وحشی پرداخت که در جنگلهای « آویرون » فرانسه پیدا شد. کودک عقب ماندگی بسیار عمیقی داشت ایتارد تربیت کودک را بعهده گرفت و کوششهای بسیطی در این زمینه مبذول داشت تا موفق به پیدایش راه جدیدی در نحوه آموزش و پرورش افراد عادی عقب مانده و حتی معلولین گردید.
همکار ایتارد بنام سگن بدنیال زحمات وی و به منظور شکوفا کردن این کودکان مؤسسه ای برای عقب ماندگان ذهنی ایجاد کرد و روش حواس حرکتی را در آموزش کر و لالها به کار برد.
این پیشرفتها همچنان ادامه یافت تا اوائل قرن بیستم که توجه به اصلاح نژاد بشر در دستور کار قرار گرفت و در امریکا به توصیه بخش اصلاح نژاد کمیته پژوهشی انجمن زاد و ولد امریکا، نازا کردن عقب مانده ها به صورت قانون در آمد و بالاخره در قرن بیستم بود که دانشمندان و پژوهشگران عقب ماندگیهایی که به دلیل اختلالات متابولیکی، نقصهای کروموزومی، بیماریهای مادر در دوران بارداری و … ایجاد می شد را کشف کردند و راه را برای پژوهش و درمان این افراد هموار ساختند.
ترقیات روز افزون علوم پزشکی، جراحی اعصاب و مغز و علوم ژنتیک علاوه بر علل عقب ماندگیها تدریجاً و تا اندازه ای باعث تخفیف و گاهی بهبودی نسبی و حتی پیشگیری از ابتلا به این ناراحتیهای وخیم شده است.
فهرست
عنوان صفحه
کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی 1
مقدمه و تاریخچه 1
علل عقب ماندگی 4
عقب ماندگی بعلت حوادث زایمانی و دوره بعد از زایمان 7
عقب ماندگی بعلت عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگ 8
عقب مانده ها را از نظر درمانی، تربیتی و آموزشی 10
پیامهای بهداشتی 15
کاربرد موسیقی درمانی برای کودکان استثنایی 18
اثرات موسیقیدرمانی 18
تمایلات مهم برای گرایش به موسیقی 19
نکاتی برای آموزش موسیقی به کودکان استثنایی 19
نوع برنامهها در موسیقی درمانی 20
بررسی کودکان استثنایی و مشکلات مربوط به آنها 23
تعریف کودک استثنایی 23
طبقه بندی کودکان و نوجوانان استثنایی 25
تربیت بدنی کودکان ویژه 26
اهداف برنامه ویژه 28
تدریس تربیتبدنی ویژه 29
صفات معلم تربیتبدنی ویژه 30
ویژگیهای یادگیری حرکتی و جسمی دانشآموزان کمتوان ذهنی 32
ایجاد انگیزه در ساعات تربیتبدنی 33
انتظارات کودک ناشنوا از والدین 35