فرمت ورد
134 صفحه
بررسی عوامل موثر بر فرآیند هویت یابی جوانان
پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند هویت یابی جوانان انجام گرفته و در پنج فصل به رشته ی تحریر درآمده است. از آنجائی که سن دوره جوانی توسط سازمان ملی جوانان 29-15 سال اعلام شده است. در پژوهش حاضر برخی از عوامل مؤثر بر فرآیند هویت یابی جوانان در سنین فوق مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل اول کلیات تحقیق، شامل ضرورت و اهمیت، اهداف و تعریف مفاهیم و اصطلاحات می باشد.
فصل دوم به مروری بر ادبیات و مبانی نظری تحقیق می پردازد.
فصل سوم به روش تحقیق، حجم نمونه، گردآوری داده ها و فرضیات تحقیق اختصاص داده شده است.
فصل چهارم به توصیف و تحلیل و تفسیر متغیرهای فردی و اقتصادی - اجتماعی مؤثر بر فرایند هویت یابی پرداخته است.
فصل پنجم اختصاص به نتایج و پیشنهادات پژوهش دارد که به تأثیر عواملی نظیر میراث تاریخی و فرهنگی، ادبیات، اعیاد و مناسبتها و مناسک اسلامی و ملی، گروههای مرجع، موسیقی و هنر مقبولیت خانوادگی، هویت جسمی و جنسی بر فرایند هویت یابی پرداخته است. و در پایان پیشنهاد گردیده که در حوزه مسائل و موضوعات مربوط به جوانان باید با توجه به نیلزها و انتظارات جوانان بر حسب شرایط و موقعیت مکانی و زمانی حاضر اصول و راهبردهایی را تنظیم نمائیم تا جوانان بیشتر به عوامل بومی، محلی و ملی و دینی در کنار عوامل و شرایط بین المللی در فرآیند تکوین هویت توجه نمایند.
طرح حاضر در پی بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در شکل دهی و فرآیند هویت یابی جوانان است که برای این منظور جوانان محدوده سنی 15 تا 30 سال را در این بررسی مورد تحقیق قرار می دهیم. لذا این طرح بر آن است تا نقش هویت یابی را در قالب بررسی روابط هویت و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی با فرایند هویت یابی را مورد کاوش قرار دهد. بررسی روابط ذکر شده برای یافتن پاسخ این سؤال اساسی است که چه عواملی در هویت یابی نقش داشته و در ساخت و تثبیت مناسبات هویت یابی، مهم تلقی می شود. به عبارت دیگر نقش هر یک از عوامل در کدامیک از روابط ذکر شده مؤثر و مثبت و در کدام بخش غیر مؤثر خواهد بود.کاوش در دلایل این توفیق و شکست ها و ارائه راهکارها برای افزودن بر توفیق ها و تبدیل ناکامی ها به موفقیت، هدف دیگر این پژوهش خواهد بود.
همانطور که می دانیم فرهنگ، کلیت پیچیده ای است که شامل زبان، آداب و رسوم، تاریخ، اسطوره، حافظه جمعی، دین و باورهای اعتقادی، معماری، علم، فلسفه و غیره که در یک جامعه وجود دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و افراد جامعه آنرا از طریق فرهنگ آموزی[1] اکتساب می کنند تلقی می شود.