تحقیق همه‌گیرشناسی، سبب‌شناسی و مداخلات پیشگیرانه در اختلالات روانی اجتماعی دانش‌آموزان-2

چکیده مشکلات روانی - اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم بر یادگیری و فرآیند تحصیل آنها دارد. پژوهش‌های بیشماری نشان میدهد که از هر پنج دانش‌آموز یک نفر دچار مشکلات مربوط به سلامت روانی است و متأسفانه به سبب عدم پیشگیری، اینگونه اختلالات رفتاری تا مقاطع تحصیلی بالاتر و حتی تا هنگام ورود به جامعه

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 148 مشاهده

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل: 37 کیلوبایت

چکیده

مشکلات روانی - اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم بر یادگیری و فرآیند تحصیل آنها دارد. پژوهش‌های بیشماری نشان میدهد که از هر پنج دانش‌آموز یک نفر دچار مشکلات مربوط به سلامت روانی است و متأسفانه به سبب عدم پیشگیری، اینگونه اختلالات رفتاری تا مقاطع تحصیلی بالاتر و حتی تا هنگام ورود به جامعه در دانش‌آموزان ماندگار است.

یکی از این اختلالات افسردگی میباشد که در کودکان سنین دبستانی و پیش‌دبستانی امری بسیار مهم و قابل توجه است و افسردگی کودکان با بزرگسالان تفاوت‌های قابل توجهی دارد. در بررسی کودکان افسرده توجه به رشد جسمانی، ظرفیت هوشی، ساختار شخصیتی و شرایط خانوادگی آنان امری است حائز اهمیت. به عبارت دیگر دوران رشد و تحول کودکان بسیار حساس است. مطالعات مربوط به افسردگی میبایست در بستر تحول روانی - شناختی آنان صورت پذیرد و کودکان برای رشد سالم خود به فضای عاطفی، عدم ارتباطات کلامی - روانی خوشایند و پرجاذبه در کانون خانواده میتواند گره‌های بی تفاوتی و احساس تنهایی و گوشه‌گیری و افسردگی را پدید میآورد.

تقویت غنای عاطفی و انگیزه‌های ارتباطی کودکان در محیط خانواده، محشور شدن کودکان با صاحبان چهره‌های گشاده و متبسم و منش‌های پویا و افراد پرانگیزه و مثبت‌اندیش مهم‌ترین گام در بهداشت روان و پیشگیر از اختلالات روانی است. هرگونه تعارض و تضاد فکری در خانواده و در حضور فرزندان میتواند بند رفتارهای نامطلوب بخصوص افسردگی را در نهاد فرزندان بارور سازد. به همین علت است که همواره انتظار میرود اولیاء مربیان و معلمان دبستانی و پیش دبستانی به مثابه الگوهای برتر بیش از دیگران از چهره گشاده و متبسم برخوردار باشند و زمانی که با کودکان محشورند آمیزه‌ای از عطوفت و مهربانی و بردباری و گذشت و صداقت و شجاعت و منطق و استواری باشند.

فهرست مطالب

چکیده 7

مقدمه 8

ایجاد محیطی سالم و حمایت‌گر 8

ایجاد حس تعلق و وابستگی گروهی 9

بالا بردن قدرت درک و تشخیص 9

تشویق به تصمیم‌گیری 10

تجربه‌اندوزی و درس گرفتن از اشتباهات 12

تشخیص مشکل و ارائه راه‌حل 13

افسردگی در کودکان و پیشگیریهای اولیه 15

توجه به ابعاد تحولی افسردگی در کودکان 17

نکات قابل ملاحظه در پیشگیری از افسردگی در کودکان 18

پینوشت 21

منابع:

21

  • تحقیق علوم اجتماعی
  • دانلود تحقیق
  • کار تحقیقی علوم اجتماعی
  • علوم اجتماعی
  • تحقیق همه‌گیرشناسی
  • سبب‌شناسی و مداخلات پیشگیرانه در اختلالات روانی اجتماعی دانش‌آموزان
  • اختلالات روانی دانش آموزان
  • مداخلات
  • پیشگیری
  • همه گیر شناسیتحقیق
  • همه‌گیرشناسی،
  • سبب‌شناسی
  • مداخلات
  • پیشگیرانه
  • اختلالات
  • روانی
  • اجتماعی
  • دانش‌آموزان

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.