دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 148 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 21
حجم فایل: 37 کیلوبایت
چکیده
مشکلات روانی - اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم بر یادگیری و فرآیند تحصیل آنها دارد. پژوهشهای بیشماری نشان میدهد که از هر پنج دانشآموز یک نفر دچار مشکلات مربوط به سلامت روانی است و متأسفانه به سبب عدم پیشگیری، اینگونه اختلالات رفتاری تا مقاطع تحصیلی بالاتر و حتی تا هنگام ورود به جامعه در دانشآموزان ماندگار است.
یکی از این اختلالات افسردگی میباشد که در کودکان سنین دبستانی و پیشدبستانی امری بسیار مهم و قابل توجه است و افسردگی کودکان با بزرگسالان تفاوتهای قابل توجهی دارد. در بررسی کودکان افسرده توجه به رشد جسمانی، ظرفیت هوشی، ساختار شخصیتی و شرایط خانوادگی آنان امری است حائز اهمیت. به عبارت دیگر دوران رشد و تحول کودکان بسیار حساس است. مطالعات مربوط به افسردگی میبایست در بستر تحول روانی - شناختی آنان صورت پذیرد و کودکان برای رشد سالم خود به فضای عاطفی، عدم ارتباطات کلامی - روانی خوشایند و پرجاذبه در کانون خانواده میتواند گرههای بی تفاوتی و احساس تنهایی و گوشهگیری و افسردگی را پدید میآورد.
تقویت غنای عاطفی و انگیزههای ارتباطی کودکان در محیط خانواده، محشور شدن کودکان با صاحبان چهرههای گشاده و متبسم و منشهای پویا و افراد پرانگیزه و مثبتاندیش مهمترین گام در بهداشت روان و پیشگیر از اختلالات روانی است. هرگونه تعارض و تضاد فکری در خانواده و در حضور فرزندان میتواند بند رفتارهای نامطلوب بخصوص افسردگی را در نهاد فرزندان بارور سازد. به همین علت است که همواره انتظار میرود اولیاء مربیان و معلمان دبستانی و پیش دبستانی به مثابه الگوهای برتر بیش از دیگران از چهره گشاده و متبسم برخوردار باشند و زمانی که با کودکان محشورند آمیزهای از عطوفت و مهربانی و بردباری و گذشت و صداقت و شجاعت و منطق و استواری باشند.
فهرست مطالب
چکیده 7
مقدمه 8
ایجاد محیطی سالم و حمایتگر 8
ایجاد حس تعلق و وابستگی گروهی 9
بالا بردن قدرت درک و تشخیص 9
تشویق به تصمیمگیری 10
تجربهاندوزی و درس گرفتن از اشتباهات 12
تشخیص مشکل و ارائه راهحل 13
افسردگی در کودکان و پیشگیریهای اولیه 15
توجه به ابعاد تحولی افسردگی در کودکان 17
نکات قابل ملاحظه در پیشگیری از افسردگی در کودکان 18
پینوشت 21
منابع:
21