عنوان: کودکان عقب مانده استثنایی و سازگاری خانواده آنها-2

  • دسته بندی: علوم اجتماعی و تربیتی
  • قیمت: 10000 تومان

عنوان: کودکان عقب مانده استثنایی و سازگاری خانواده آنها

قالب بندی: PDF

قیمت: 10000

شرح مختصر: وجود یک جامعه سالم از نظر بهداشت روان، وابسته به سلامت اجزا کوچکتر آن جامعه مانند مجامع، گروهها و خانواده های موجود در آن جامعه است وجود خانواده های سالم ودارای سلامت روان می تواند تاثیر بسزایی در سلامت روانی موجود و ایجاد بهداشت روانی در آن جامعه داشته باشد، زیرا نهاد خانواده به خودی خود یک جامعه کوچک است و هر گونه تغییر مثبت یا منفی در آن، در جامعه بزرگ انسانها تاثیر مستقیم و موثر دارد و ثبات و بی ثباتی خانواده بطور مستقیم بر ثبات یا بی ثباتی جامعه تاثیر دارد.

کودک عامل گسترش نسل است و تولد هر کودک می تواند بر پویایی خانواده اثر بگذارد، والدین و دیگر اعضای خانواده باید تغییرات متعددی را جهت سازگاری با عضو جدید تحمل کنند. تولد یک کودک ناتوان بر خانواده می تواند اثرات عمیقی داشته باشد، زیرا خصوصیات کودکان و نوزادان معلول حدود انتهایی رفتار است و از آنجایی که معلولیت و رفتارهای ناشی از آن امری ثابت و پایدار می باشد، این امر بر تعاملاتی که کودک با والدین و خواهران و برادران خود دارد، تاثیر می گذارد.مراقبت های اضافی که برخی از کودکان معلول به والدین تحمیل می کنند، برنحوه تعامل والدین تاثیر می گذارد. بروز معلولیت در فرزندان اختلالات عاطفی و مشکلات اقتصادی زیادی را در خانواده ایجاد می کند، بنحوی که یکایک افراد خانواده دچار بحرانهایی ناشی ازوجود فرد معلول می شوند. روابط دچار سردی وتیرگی می شود و روابط اجتماعی خانواده نیزمحدود می گردد. سایر فرزندان دچار مشکلات عاطفی و اجتماعی می گردند و بطور کلی بهداشت روانی خانواده که ضامن سلامت کودکان و سرمایه های فردی-اجتماعی است به شدت به مخاطره می افتد هر چند خانواده های کودکان معلول فشار روانی بیشتری را تجربه می کنند ولی سازگاری زناشویی بالاتری را از خود نشان می دهند.

در تحقیق حاضر سعی محقق بر روشن کردن این موضوع است که آیا حضور کودک عقب مانده ذهنی در خانواده می تواند بر سازگاری اجتماعی مادران اثرات منفی داشته باشد یا نه؟

خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اجزای و اعضاء آن کل نظام را مختل می کند و این نظام مختل شده به نوبه خود اختلالات مربوط به اعضاء را تشدید و مشکلات جدیدی را ایجاد می کند. با این نگرش، معلولیت یکی از فرزندان، برتمامی خانواده و کارکردهای مختلف آن و بر یکایک اعضاء تاثیر غالبا منفی باقی می گذارد. به عبارت دیگر معلولیت فرزندی در خانواده، مانع از آن می شود که خانواده بتواند کارکردهای متعارف خود را بنحو مطلوب داشته باشد. از جمله این کارکردها تامین موجبات رشد و پرورش شخصیت فرزندان ، تأمین محیطی دلپذیر برای اعضاء و ایجاد پایگاهی برای برقراری روابط اجتماعی خانواده با دیگران می باشد. خانواده پایگاهی برای برقراری ارتباطات اجتماعی است و برقراری ارتباط با دیگران در استحکام شبکه خویشاوندی سهم بسزایی دارد

فهرست:

کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مساله

اهمیت و ضرورت

هدف کلی

اهداف ویژه پژوهش

فرضیه های پژوهش

تعریف واژه ها

پیشینه تحقیق

چهار چوب پنداشتی

مروری بر مطالعات پیشین

چهار چوب پنداشتی

مفهوم عقب ماندگی ذهنی از دیدگاه متحولی پیاژه

تعریف عقب ماندگی ذهنی

طبقه بندی

شدت عقب ماندگی

ویژگی‏ها و اختلال‏های توأم با عقب ماندگی ذهنی

شیوع

دوره یا سیر

سازگاری خانواده کودکان معلول

نوع معلولیت

جنسیت

سن

نیروها و ذخائر روانی و اجتماعی و سازگاری(B)

حمایت اجتماعی غیر رسمی

حمایت اجتماعی رسمی

تعبیر و تفسیر خانواده از رویداد استرس‏زا (C)

روی آوردهای خانواده‏های دارای کودک استثنایی ناتوان

روی آورد سیستمی به خانواده

لئوکانر، روانپزشک معروف کودک، واکنش‏های والدین نسبت به عقب ماندگی کودکشان را به سه نوع تقسیم می‏کند

انواع واکنش‏های نخستین والدین

واکنش‏های زودگذر

واکنش‏های پایدار

احساس گناه

احساس خشم

حمایت افراطی

مشکلات بین فردی

آگاهی از مسأله

تشخیص و باز شناسی چیستی مسأله

جستجوی علت

جستجو شیوه ‏ها و تدابیر درمانی

درمان

سازگاری اجتماعی

موشازیندر دو نوع شیوه سازگاری را مطرح می کند

تحلیل فرایند سازگاری

بهداشت روان و سازگاری

دلایل سازگاری

ملاک و معیار سازگاری

برخی از خصوصیات انسان سازگار

مهارتهای سازگاری

عوامل مؤثر در سازگاری

متغییرهایی که در سازگاری مؤثر هستند

اگر فرد نتواند سازگار شود دچار علائم مرضی می شود

عوامل مستعد کننده دراختلالات سازگاری

نشانگان موضعی سازگاری

نشانگان عمومی سازگاری

سه مرحله در سازگاری عمومی

مکانیزم های سازگاری در زندگی خانوادگی

دیدگاه‏ها در مورد سازگاری اجتماعی

دیدگاه تحلیل روانی

دیدگاه یادگیری اجتماعی

دیدگاه علوم رفتاری

دیدگاه مراجع محوری

دیدگاه انسان گرایی

دیدگاه روان شناسی شناختی

مروری بر مطالعات پیشین

روش شناسی تحقیق

روش پژوهش

نوع پژوهش

جامعه پژوهش

توصیف نمونه پژوهش

معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه

معیارهای پذیرش نمونه

معیارهای حذف نمونه

حجم نمونه و شیوه محاسبه آن

مکان هایی که این پژوهش در آنجا صورت گرفت

متغیرها و نحوه سنجش آنها

پایایی و اعتبار مقیاس سازگاری اجتماعی

همبستگی بین دو بار اجرای مصاحبه در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی)جدول)

روش جمع آوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل داده ها

ملاحظات اخلاقی

توضیح و تحلیل داده ها

توصیف داده ها

توزیع فراوانی افراد برحسب سن کودک و به تفکیک دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب سن آنها و به تفکیک دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب طول مدت ازدواج در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر حسب تحصیلات مادران در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب تعداد فرزندان به تفکیک در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب رتبه تولد فرزند به تفکیک در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

تجزیه و تحلیل داده ها

توزیع نمرات سازگاری اجتماعی به تفکیک در دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی(جدول)

فراوانی ناسازگاری در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در رابطه با انجام وظایف روزمره(جدول)

فراوانی مادران ناسازگاری در رابطه با انجام وظایف روزمره در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در بعد فعالیتهای اجتماعی و فوق برنامه(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار در انجام فعالیتهای اجتماعی و فوق برنامه در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار در روابط با خویشاوندان در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در بعد روابط زناشویی(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار در روابط زناشویی در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در نقش والدینی(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار در نقش والدین در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در روابط خانوادگی(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار در روابط خانواده در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه آن با سازگاری اجتماعی مادران کودکان عادی در بعد وضعیت اقتصادی(جدول)

فراوانی مادران ناسازگار از نظر وضعیت اقتصادی در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی(جدول)

همبستگی بین سازگاری اجتماعی و متغیرهای سن کودک، سن مادر، طول مدت ازدواج، تعداد فرزندان در گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی(جدول)

آنالیز واریانس بین سازگاری اجتماعی با متغیر چهار حالتی سطح تحصیلات مادران کودکان عقب مانده ذهنی(جدول)

آنالیزواریانس بین سازگاری اجتماعی با متغیر سه حالتی رتبه تولد فرزند مادران کودکان عقب مانده ذهنی(جدول)

بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

بحث و بررسی یافته ها

یافته های محقق در طی مصاحبه با مادران کودکان عقب مانده ذهنی در رابطه با انجام وظایف روزمره

محدودیت های پژوهش

پیشنهادهایی جهت کاربرد نتایج

پیشنهادات جهت پژوهش های بعدی

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.