موتورهای هیدروژنی و CNG سوز-2

  • عنوان: موتورهای هیدروژنی و CNG سوز
  • فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات: 126

فصل اول: موتورهای هیدروژنی

اهداف

  • خصوصیات احتراقی هیدروژن که مربوط می شود به استفاده اش به عنوان یک سوخت احتراقی.
  • نسبت هوا به سوخت مخلوطهای هیدروژن و چگونگی مقایسه آن با دیگر سوخت ها.
  • انواع مشکلات خود اشتعالی که در موتور های هیدروژنی اتفاق می افتد.
  • انواع سیستم های جرقه که ممکن است با موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی استفاده شود.
  • نتایج تهویه محفظه لنگ که به هیدروژن مورد استفاده در یک موتور احتراق داخلی وابسته است.
  • بازده حرارتی موتورهای هیدروژنی.
  • انواع آلودگی هایی که با موتور های هیدروژنی همراه هستند.
  • قدرت خروجی موتور هیدروژنی.
  • تاثیر مخلوط شدن هیدروژن با دیگر سوخت های هیدروکربوری.

موتورهای هیدروژنی به دلیل خواص سوخت هیدروژن می تواند در نسبت سوخت به هوای 74/1 کار کند، این نسبت برای موتورهای دیگر بسیار بیشتر است یعنی آنها برای اینکه روشن بمانند باید با سوخت بیشتری کار کنند. سوخت هیدروژن بسیار شبیه گاز طبیعی است زیرا؛ هر دو باید به صورت گاز در مخزن خودرو ذخیره شوند و دمای احتراق بالایی دارند،سرعت احتراق در نسبت استوکیومتریک بالا است. کم بودن انرژی اشتعال، ضخامت لایه خاموش کم،محدوده زیاد اشتعال پذیری و چگالی کم از دیگر خواص هیدروژن است. نسبت استوکیومتریک هیدروژن 33.34/1 است، در حالی که برای بنزین 14.7:1 است این نشان می دهد که برای سوختن کامل هیدروژن نسبت به بنزین با صرفه تر است. البته چون حجم مخصوص هیدروژن نیبت به بنزین بسیار بیشتر است، اگر این سوخت در مانیفولد با هوا ترکیب شود حجم زیادی از سیلندر را اشغال خواهد کردو باعث کاهش قدرت خروجی می شود. بهترین نوع سیستم سوخت رسانی انژکتوری است که سوخت را در اواسط کورس مکش به داخل سیلندر تزریق می کند. در این موتورها حتما باید سیستم تهویه محفظه لنگ به همراه سوپاپ فشار وجو داشته باشد زیرا هیدروژن اگر به محفظه نفوذ کرده باشد در زمان استارت ممکن است منفجر شود.

خصوصیات احتراقی هیدروژن در موتورهای هیدروژنی

  • محدوده وسیع قابلیت احتراق
  • انرژی مشتعل شدن کم
  • ضخامت کم لایه خاموش شدن(quench)
  • دمای خودسوزی بالا (اکتان زیاد)
  • سرعت سوختن زیاد در نسبت استوکیو متریک
  • ضریب پخش زیاد
  • چگالی خیلی کم

محدوده وسیع قابلیت اشتعال

هیدروژن در مقایسه با دیگر سوخت ها محدوده وسیعی در قابلیت اشتعال دارد. یعنی موتور می تواند در نسبت های مختلفی از مخلوطهای هوا به سوخت کار کند. یک مزیت مهم آناین است که هیدرژن می تواند در یک مخلوط رقیق هم روشن باشد. این همان علت آن ست که موتور های هیدروژنی واقعا به آسانی روشن می شوند.

انرژی مشتعل شدن کم

هیدروژن انرژی مشتعل شدن کمی دارد. میزان انرژی مورد احتیاج برای مشتعل شدن هیدروژن حدودا یک مرتبه بزرگی کمتر از بنزین است. این موتور هیدروژنی را توانا می کند تا در مخلوطهای رقیق روشن شود و روشن شدن سریع را اطمینان دهد.

ضخامت کم لایه خاموش شدن (quench)

هیدروژن ضخامت لایه خاموش شدن کمی دارد،کمتر از بنزین. در نتیجه، شعله های هیدروژن نسبت به سوخت های دیگر قبل از اینکه خاموش شوند به دیواره سیلندر نزدیکتر می شوند. بنابراین یک شعله هیدروژن سخت تر از بنزین خاموش می شود.

فهرست مطالب

فصل اول: موتورهای هیدروژنی

اهداف

خصوصیات احتراقی هیدروژن

نسبت هوا به سوخت هیدروژن

مشکل احتراق پیش رس و راه حل آن

سیستم سوخت رسانی

رقیق سازی حرارتی

طراحی موتور

سیستم جرقه زنی

تهویه محفظه لنگ

بازده حرارتی

آلاینده ها

قدرت خروجی

ترکیب های گاز هیدروژن

وضعیت کنونی

موتورهای هیدروژنی انژکتوری دو زمانه

معرفی یک موتور هیدروژنی BMW

موتور H2R

سیستم سوپاپ H2R

تکنولوژی ایمنی H2R

تکنولوژی سوپاپ مخزن

شاسی و تعلیق H2R

فصل دوم: تولید و ذخیره سازی هیدروژن و CNG

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سوخت ها

مهمترین روش های تولید هیدروژن

مقایسه ذخیره سازی هیدروژن و CNG

دانسیته انرژی

کار تراکم

محدوده حرکت

فصل سوم: موتورهای CNG سوز

فرمول CNG

موتورهای گاز سوز

پدیده کوبش

خصوصیات گاز طبیعی

خواص شیمیایی

ارزش حرارتی گاز

ارزش حرارتی حجمی مخلوط استوکیومتریک

خواص ضد کوبش

تمایل به احتراق پیش رس

سرعت شعله

مقایسه قیمت تمام شده سوخت های مختلف

احتراق

نسبت هوا به سوخت نسبی

سیستم احتراق

احتراق رقیق

غنی سازی به وسیله هیدروژن

طبقه بندی خودروهای گاز سوز

موتورهای OEM و موتورهای تبدیل یافته

موتورهای دو گانه سوز

سیستم سوخت رسانی در موتور های دو گانه سوز

موتورهای بنزینی تبدیل شده به دو گانه سوز

موتورهای دیزلی تبدیل شده به گاز سوز

هزینه تبدیل

اثر استفاده از گاز طبیعی بر راندمان

راندمان موتورهای دیزلی تبدیل شده به گاز سوز

موتورهای دو گانه سوز

کاربرد موتورهای دو گانه سوز

سیستم احتراق در موتورهای دو گانه سوز

موتورهای دو گانه سوز معمولی

موتورهای دو گانه سوز با آلودگی NOx کم

موتورهای دو گانه سوز با پاشش مستقیم

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.