پروژه حاضر تقریباً، حاصل 60 درصد ترجمه، 35 درصد استفاده از منابع مختلف، 5 درصد تجربه می باشد.
از آنجایی که موتور دیزل دیترویت 2 زمانه می باشد به شرح مختصری از کارکرد موتور دو زمانه در موتورهای دیزل می پردازیم. موتور دیزل دیترویت دو زمانه با دو کورس پیستون یک چرخه کامل خود را طی می کند یک کورس به طرف بالا و یک کورس به طرف پایین. در موتور دیزل دیترویت دو زمانه مجراهایی در دیواره سیلندر تعبیه شده اند که حرکت پیستون، به بالا و پایین، سبب بسته و باز شدن آنها می شود این همان مجراهایی هستند که از طریق آنها هوا وارد سیلندر می شود. در موتور دیزل دیترویت دو زمانه هم از مجرای و هم از سوپاپ (مجرا برای ورود هوا و سوپاپ برای خروج دود از سیلندر) استفاده می شود. این موتورها به یک پمپ باد (Blower) مجهز شده اند که هوا را با فشار اندکی بیشتر از دود خروجی سیلندر به داخل آن می دمد.
این پمپ نه تنها سیلندر را از هوای تازه کاملاَ پر می کند، بلکه به خروج سریعتر و بهتر گازهای سوخته پس از احتراق کمک می کند و این عمل به تمیز شدن محفظه سیلندر از دود و گازهای سوخته کمک می کند. شکل بالا کار یک سیلندر موتور دیزل دیترویت دو زمانه را نشان می دهد. طراحی این موتور به گونه است که یک پمپ دمنده هوای تازه را از طریق مجرای ورودی هوا به داخل سیلندر می دمد و گازهای سوخه شده از طریق سوپاپ دود تخلیه می شود.
SCAVEN GING: پیستون در نقطه BDC است. هوا به وسیله پمپ دمنده و از طریق مجراهای ورودی هوا در دیواره سیلندر به داخل دمیده می شود این عمل باعث پرشدن محفظه سیلندر از هوای تازه و خارج شدن گازهای سوخته از طریق سوپاپ دود در سر سیلندر خواهد شد که در این زمان باز می باشد.
COMPRESSION: پیستون در این زمان رو به بالا حرکت کرده و مجرای ورود هوا را می بندد تا ورود هوای دمیده شده توسط پمپ قطع گردد. حرکت پیستون به سمت بالا ادامه می یابد و هوای محبوس در قسمت فوقانی پیستون به نسبت یک شانزدهم حجم اولیه فشره می شود بنابراین حرارت هوای فشرده افزایش می یابد.
POWER: پیستون تقربیاَ در کورس تراکم به نقطه TDC رسیده است. سوخت پودر شده از طریق انژکتور به داخل اطاقک احتراق پاشیده می شود و به دلیل وجود حرارت بسیار زیاد، در هوای متراکم این محفظه، مشتعل می گردد. فشار حاصل از احتراق در کورس قدرت پیستون را به سمت پایین می راند.
EXHAUST: پیستون تقریباَ در کورس قدرت به نقطه BDC رسیده است. سوپاپ دود طوری تنظیم شده است که درست قبل از BDC باز شود و اجازه دهد گازهای سوخته شده از سیلندر خارج شوند همچنان که میل لنگ به گردش خود ادامه می دهد، پیستون به نقطه BDC می رسد و جلوی مجرای ورود هوا را باز می کند و مجدداَ پمپ هوای تازه را به داخل سیلندر می دمد (شکل 2-1) و چرخه همانند قبل ادامه می یابد. با هر دور گردش میل لنگ یک چرخه کامل می شود.
مجموعه موتور دیزل
2-1-1 بخش موتور
3-1-1 سیستم سوخت رسانی
4-1-1 سیستم هوا
5-1-1 سیستم روغن کاری
6-1-1 سیستم خنک کاری
2-1 تجهیزات موتور
3-1 سیستم حفاظتی موتور
1-3-1 سیستم خاموش کن دستی
2-3-1 سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی
3-3-1 سیستم اتوماتیک خاموش کن الکتریکی
4-3-1 سیستم آلارم
4-1 سیستم استارت
5-1 طرز کار عمل تنظیم موتور
1-5-1 تنظیمات لقی سوپاپ دود
2-5-1 تنظیم زمان انژکتور سوخت
3-5-1 تنظیم گاورنر مکانیکی سرعت ثابت و کنترول شانه ای انژکتور
1-3-5-1 تنظیم لقی گاورنر
2-3-5-1 موقعیت اهرم ها کنترول شانه ای انژکتور
3-3-5-1 تنظیم ماکزیمم سرعت بی بار
4-3-5-1 تنظیم سرعت بی بار
5-3-5-1 تنظیم پیچ ضربه گیر
6-1 رفع اشکال
1-6-1 تعیین احتراق ناقص سیلندر
2-6-1 بازرسی فشار کمپرس
3-6-1 موتور بدون سوخت
4-6-1 تست جریان سوخت
5-6-1 فشار کارتل
6-6-1 فشار برگشت دودهای خروجی
7-6-1 محدودیت در داخل شدن هوا
8-6-1 فشار جعبه هوا
7-1 طرز باز و بسته کردن موتور
8-1 تفاوت موتورهای سوار شدن بر روی توربین با وسایل نقلیه سنگین
مقدمه
1-2 آرایش سیکل های باز تک محوره و دو محوره
2-2 سیکل های بسته
3-2 کاربرد های صنعتی
نتیجه
4-2 مباحث عملی توربین گاز
1-4-2 اجزای توربین های گازی
2-4-2 اصول کار کمپرسور محوری
3-4-2 توربین
4-4-2 طرز کار توربین
5-4-2 سیستم احتراق
1-5-4-2 اجزای سیستم احتراق
6-4-2 سیستم روغنکاری
1-3 انواع راه اندازهای توربین
2-3 مشخصات راه اندازها
3-3 وسایل ارتباطی انتقال گشتاور از راه انداز به محور توربین گاز
1-3-3 سیستم راه انداز توربین کاز آ.ا.گ
1-1-3-3 جعبه دنده کمکی
2-1-3-3 راچت
2-3-3 سیستم راه انداز توربین گاز میتسوبیشی